متوسطه

معنی کلمه متوسطه در لغت نامه دهخدا

( متوسطة ) متوسطة. [ م ُ ت َ وَس ْ س ِ طَ ]( ع ص ) مؤنث متوسط. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- مدرسه متوسطه ؛ مدرسه میان ابتدایی و عالی. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). دبیرستان.

معنی کلمه متوسطه در فرهنگ عمید

مقطع تحصیلی پس از دورۀ راهنمایی و پیش از پیش دانشگاهی یا دانشگاه.

معنی کلمه متوسطه در فرهنگ فارسی

(اسم ) ۱ - مونث متوسط جمع : متوسطات . یا مدرسه متوسطه دبیرستان .

جملاتی از کاربرد کلمه متوسطه

امروزه هزینهٔ آموزش و تحصیلات در سطوح مدرسه‌ای و متوسطه در ایالات متحده را اکثراً دولت پرداخت می‌کند.
طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی اداره آموزش و پرورش آستارا، در سال تحصیلی ۹۲–۱۳۹۱ تعداد دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی ۱۴۵۰۰ اعلام شده‌است که در ۷۴ مدرسه ابتدایی، ۳۰ مدرسه راهنمایی و ۲۰ مدرسه متوسطه در شهرستان آستارا مشغول به تحصیل می‌باشند.
اردن توجه زیادی به مسئلهٔ آموزش و پرورش داشته‌است. نظام آموزشی این کشور هماهنگ با استانداردهای بین‌المللی است و برنامه‌های آموزش متوسطه آن در دانشگاه‌های جهانی پذیرفته‌شده‌است.
در مارس ۲۰۱۲ مجلس بزرگ ملی قوانین جدیدی را در مورد آموزش ابتدایی و متوسطه به تصویب رساند که معمولاً "۴+۴+۴" نامیده می‌شود (۴ سال آموزش ابتدایی، سطح اول، ۴ سال آموزش ابتدایی، سطح دوم و ۴ سال آموزش متوسطه). کودکان تحصیلات ابتدایی خود را در ماه اول سپتامبر پس از تولد شش سالگی خود آغاز می‌کنند و در طول سال تحصیلی که دانش آموزان ۱۴ساله می‌شوند به پایان می‌رسند.
آموزش و پرورش در الجزایر شامل آموزش عالی که وزارت آموزش عالی و پژوهش علمی برآن نظارت دارد، آموزش دبیرستان، آموزش متوسطه و آموزش ابتدایی که بر این سه وزارت آموزش ملی نظارت دارد، علاوه بر این آموزش کاری و عملی (هنرستان و مدارس و دانشگاه‌های حرفه و فن) نیز در کنار این‌ها قرار دارد که بر این دستگاه نیز وزارت آموزش و حرفه و فن نظارت دارد.
الکساندر گیرمسکی مدرسه دولتی متوسطه شماره سوم را در ورشو در سال ۱۸۶۷ به پایان رساند و در همان سال تحصیلات نقاشی را در ورشو آغاز کرد. بین سالهای ۱۸۶۸–۱۸۷۲ در آکادمی هنرهای زیبا در مونیخ تحصیل کرد و با مدال طلا فارغ‌التحصیل شد. وی برای کار دیپلم خود تاجر ونیز لوح تقدیر دریافت کرد. وی بین سال‌های ۱۸۷۳–۱۸۷۴ در ایتالیا، بیشتر در رم اقامت داشت. در آنجا اولین کارهای معروف خود را به اتمام رساند. در آغاز سال ۱۸۷۵ به ورشو آورد و آثار خود رادر گالری زاخنتا به نمایش گذاشت. نقاشی‌ها مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت.