متوجه شدن

معنی کلمه متوجه شدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) توجه کردن روی آوردن : از کاشان متوجه بلده المومنین قم شد .

معنی کلمه متوجه شدن در ویکی واژه

فهمیدن، درک کردن. روی آوردن، پرداختن.

جملاتی از کاربرد کلمه متوجه شدن

پس از گذشت حدود نیم قرن،در حین ساخت مستند آبی به رنگ آسمان،متوجه شدند دربی دیگری هم که تا کنون ثبت نشده بوده بین آبی ها و قرمز ها برگزار شده که متعلق به زمانی قبل از مسابقه ای است که منشی زاده در آن گلزنی کرده.البته چون آن مسابقه یک مسابقه ی دوستانه بود و جدال های دوستانه در زمره ی دیدار های غیر رسمی قرار دارند،منشی زاده همچنان اولین گلزن رقابت های رسمی دربی است.
صدها سال پس از حمله اسکندر و اعراب و در زمانی که یاد و خاطره پادشاهان هخامنشی فراموش شده بود، مردمی که از نزدیکی خرابه‌های پارسه عبور می‌کردند، تصاویر حکاکی شدهٔ تخت شاهی را می‌دیدند که روی دست مردم بلند شده است و از آنجا که نمی‌توانستند خط میخی کتیبه‌های حک شده روی سنگ‌ها را بخوانند، می‌پنداشتند که این همان اورنگ جمشید است که فردوسی در شاهنامه خود از آن یاد کرده است. به همین خاطر نام این مکان را تخت جمشید نهادند. بعدها که باستان‌شناسان توانستند خط میخی کتیبه را ترجمه کنند، متوجه شدند که نام اصلی آن پارسه بوده است.
در اوایل قرن نوزدهم، ویلیام نیکلسون و آنتونی کارلایل تلاش کردند تا آزمایشات ولتا را بیشتر کنند. آنها دو سیم را به دو طرف یک شمع ولتایی وصل کردند و انتهای دیگر را در یک لوله پر از آب قرار دادند. وقتی سیم ها به هم نزدیک شدند متوجه شدند که هر سیم حباب تولید می کند. یک نوع آن هیدروژن و دیگری اکسیژن بود.
سامسنوف و گروه کمی از افسران ستادی و سربازان روس در تاریکی شب ۲۹ اوت، ابتدا با اسب و سپس با پای پیاده، از روی زمین باتلاقی، سعی در فرار از محاصره داشتند. بارها و بارها از سامسنوف شنیده شد که می‌گوید " تزار به من اعتماد کرد. چگونه می‌توانم پس از چنین فاجعه ای با او روبرو شوم؟ " آنها اواخر شب به شهر ویلنبرگ رسیدند، اما متوجه شدند که این شهر توسط آلمان‌ها تسخیر شده‌است. تقریباً در ساعت ۱ بامداد ۳۰ اوت، سامسونف از گروه خود جدا شده و به جنگل فرار کرده و با شلیک گلوله خودکشی نمود. روس‌ها نتوانستند جسد وی را در تاریکی پیدا کنند، اما سرانجام توانستند خود را به محلی ایمن برسانند.
هر دو به غیبت متوجه شدند آکل آن بَرّهٔ فربه شدند
پس از تحقیق متوجه شدند آلخین سابقاً سال‌ها در جریان جنگ جهانی اول زندانی بوده و سلول زندان او اتاقی بوده‌است شش قدم در شش قدم!
در سال ۱۹۸۹ استینگ اولین قهرمانی خود را در ان دابلیو ای چمپیون بدست آورد و در یک بازی طولانی موفق به شکست روتاندو شد اما طولی نکشید که این قهرمانی رو با شکست در برابر آیرون شیک از دست داد. در اواسط سال ۱۹۸۹ گریت موتا استینگ رو در پی پر ویو گریت آمریکن بش چلنج کرد در این بازی استینگ تا سه شماره موتا رو بر روی رینگ نگه داشت اما پس از بازبینی فیلم متوجه شدند که دو شماره نگه داشت. چندی بعد ریمچ این بازی در یک بازی نو رد صلاحیت مچ برگزار شد که موتا برندهٔ اون بازی شد و انتقام شکست خودش از استینگ رو گرفت..
دین نورس باستان شرک آمیز بود و نیازمند اعتقاد به خدایان و الهه‌های مختلف بود. این خدایان در اساطیر اسکاندیناوی به دو گروه آسیر و ونیر تقسیم می‌شدند که در برخی منابع گفته می‌شود که در جنگی باستانی شرکت داشتند تا اینکه متوجه شدند به یک اندازه قدرتمند هستند. در میان گسترده‌ترین خدایان، اودین و ثور بودند. نژادهای اساطیری دیگر از جمله یوتون‌ها، دورف‌ها، الف‌ها و ارواح زمینی نیز در این جهان ساکن بودند. کیهان‌شناسی نورس حول یک درخت جهانی به نام ایگدراسیل می‌چرخید که در کنار قلمرو انسان‌ها یعنی میدگارد، قلمروهای مختلفی وجود داشت. اینها شامل چندین قلمرو زندگی پس از مرگ است که تعدادی از آنها توسط خدایان کنترل می‌شوند.
از اول ژانویه ۱۹۱۲، ایالت ماساچوست شروع به اجرای قانون کاهش مدت کار هفته کرد که براساس آن به زنان اجازه داد تا حداکثر ۵۴ ساعت به جای ۵۶ ساعت کار کنند. ده روز بعد، آن‌ها متوجه شدند که پرداخت دستمزد همراه با کاهش در ساعت کار، کاهش یافته‌است.
برهه اول، یعنی دوره یونان باستان که در آن از این مفهوم در چارچوب مفاهیم نفوذ و تأثیرگذاری کلامی استفاده و اصطلاح «معانی و بیان» به آن گفته می‌شد. زمانی‌که فنّ خطابه توسط ارسطو به عنوان یک علم مطرح شد؛ این علم در الگوهای رفتاری مردم نیز نفوذ پیدا کرد و روح سخنرانی در میان آنان شکل گرفت. آنها متوجه شدند که اگر بخواهند سخنرانی موفقیت آمیزی انجام دهند باید بتوانند شنونده خود را اقناع کنند. برهه دوم که از حدود اوایل قرن بیستم شروع شد و در آن مفهوم متقاعدسازی به عنوان کوششی برای تغییر باورها، نگرش‌ها و رفتار مردم در شاخه روان‌شناسی اجتماعی به گونه‌ای نظام یافته بررسی و مطالعه شده است.