متوالی

معنی کلمه متوالی در لغت نامه دهخدا

متوالی. [ م ُ ت َ ] ( ع ص ) پیاپی شونده و پی در پی آینده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ). پیاپی و پی در پی و پیوسته و متصل و متعاقب و مسلسل. ( ناظم الاطباء ). فرهنگستان ایران پیاپی را بجای این کلمه پذیرفته است. و رجوع به واژه های نو فرهنگستان ایران شود :
آید بر هر کس که بر او کردتولی
از مجلس او دولت و نعمت متوالی.سوزنی.... و آن را فاصله کبری از بهر آن خواندند که غایت متحرکات متوالی است. ( المعجم چ دانشگاه ص 31 ). قرب دو سال متواتر و متوالی عساکر ادبار، روی بدان دیار آورده... ( عالم آرا چ امیرکبیر ج 1 ص 23 ).

معنی کلمه متوالی در فرهنگ معین

(مُ تَ ) [ ع . ] (اِفا. ) پیاپی ، پشت سرهم .

معنی کلمه متوالی در فرهنگ عمید

پیاپی، پشت سرهم.

معنی کلمه متوالی در فرهنگ فارسی

پیاپی شونده، پیاپی، پشت سرهم
۱ - ( اسم ) پیاپی شونده پی در پی در آینده . ۲ - ( صفت ) پیاپی متوالی : ... و آنرا فاصل. کبری از بهر آن خواندند که غایت متحرکات متوالی است . قرب دو سال متواتر و متوالی عساکر ادربار روی بدان دیار آورده ...

معنی کلمه متوالی در فرهنگستان زبان و ادب

{serial , sequential} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] ویژگی کاری که بر روی داده ها به صورت پشت سرهم انجام می شود متـ . سری 2
{successive} [ریاضی] مربوط به تالی

جملاتی از کاربرد کلمه متوالی

السنة اثنا عشر شهرا، منها اربعة حرم، ثلاثة متوالیات: ذو القعدة و ذو الحجة و المحرم، و رجب، شهر مضر الذی بین جمادی و شعبان».
آتلانتا دریم اولین پیروزی خود را در تاریخ ۵ ژوئیه ۲۰۰۸ مقابل شیکاگو اسکای بدست آورد و نوار شکست‌های متوالی اش را با برد ۹۱–۸۴ به پایان داد.
در ماه‌های آغازین سال ۱۳۹۷ کارگران اهل اهواز چندین هفته متوالی دست به اعتراض و اعتصاب زدند، که بازداشت ده‌ها نفر از آن‌ها را در پی داشت.
ابن عباس گفت: سورة القصص مکّی است مگر یک آیت که بجحفه فرو آمد پیش از هجرت و هی قوله: إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرادُّکَ إِلی‌ مَعادٍ مقاتل گفت مکّی است مگر چهار آیت: الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ یُؤْمِنُونَ الی قوله:... لا نَبْتَغِی الْجاهِلِینَ، این چهار آیت بمدینة فرو آمد و درین سوره ناسخ و منسوخ نیست مگر بعضی از آیتی: لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ این قدر از آیت منسوخ است بآیت سیف، و این سورة هشتاد و هشت آیت است و هزار و چهارصد و چهل و یک کلمت و پنجهزار و هشتصد حرف، و قیل هذه السورة من السّور التی نزلت متوالیة و هی ست سور، فی النصف الاوّل: یونس و هود و یوسف نزلت متوالیة، و فی النصف الثانی الشعر او النمل و القصص نزلت متوالیة. و لیس فی القران غیر هذا الّا الحوامیم فانّها ایضا نزلت متوالیة. و عن ابی بن کعب قال: قال رسول اللَّه (ص) «من قرأ طسم و القصص کان له من الاجر عشر حسنات بعدد من صدّق موسی و کذّب به و لم یبق ملک فی السّماوات و الارض الّا یشهد له یوم القیامة انه کان صادقا ان کلّ شی‌ء هالک الّا وجهه له الحکم و الیه ترجعون.
در تاریخ پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷، کارگران شهرداری آبادان برای سومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند. آن‌ها در اعتراض عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود در جلوی ساختمان شهرداری تجمع کردند. به گفته این کارگران؛ بیش از ۲ هزار کارگر در مجموعه شهرداری آبادان و سازمان‌های وابسته به آن مشغول کار هستند که پرداخت مطالبات مزدی‌شان از شهریورماه به تأخیر افتاده‌است. در مقابل مسئولان شهرداری آبادان اعلام کردند که به دلیل پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی؛ امکان پرداخت به موقع مزد این کارگران را ندارند.
دل غرقه انوار جمالی و جلالی است بر وی نظر از جانب دلبر متوالی است
همچنین در شش وهله دیگر نتیجه بازی استقلال در چهار بازی متوالی مساوی شده است. این اتفاق در سال‌های ۱۳۷۸، ۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ رخ داده است.
زان علم آل نصرت متوالی است در حشم شاه و در عشرت و در آل
سال ۱۳۹۲ شکست در سه بازی متوالی (۲ بازی لیگ قهرمانان و یک بازی از لیگ برتر)
ابتدی بسم الله الرحمن الرحیم المتوالی الاحسان
الاتحاد یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های عربستان سعودی است که دارای ۳۷ افتخار رسمی است که ۳۰ مورد آن داخلی است. علاوه بر موفقیت‌های قاره ای، این باشگاه یکی از تنها سه باشگاه آسیایی است که دو بار متوالی قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده‌است.
آید بر هر کس که بدو کرد تولا از بخشش او نعمت و دولت متوالی