متواری

معنی کلمه متواری در لغت نامه دهخدا

متواری. [ م ُ ت َ را ] ( ع اِ ) نهانگاه و محل اختفا : چون ذونواس بازگشت به یمن این دو کس به نجران آمد و این مردمان که مانده بودند از متواری بیرون آورده و گفت شماکلیسیا آبادان کنید. ( تاریخ طبری ، ترجمه بلعمی ).
متواری. [ م ُ ت َ / م ُ ] ( ع ص ) تازی است یعنی نهان گشته. ( لغت فرس اسدی چ اقبال ص 526 ). پنهان گشته. ( از حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ). پنهان گشته ، و عرب نیز همین گوید. ( صحاح الفرس چ طاعتی ). پنهان شده باشد که مقابل آشکار است و در عربی هم به این معنی و هم به معنی... باشد. ( برهان )... در صورتی که کلمه متواری به ضم اول و فتح ثانی به معنی پنهان شده صرفاً عربی است و در قرآن آمده است : «حتی توارت بالحجاب » . ( مقدمه برهان چ معین ص 91 ). پوشیده شونده و پنهان شونده. ( غیاث ) ( آنندراج ). پوشیده شده. نهفته شده و پنهان گشته و مخفی شده و رو پنهان کرده و روپوشانده و عزلت گرفته. ( ناظم الاطباء ) : یزید ( ابن فرید ) حیلت کرد تا بگریخت و به بغداد شد و یک چند ببغداد متواری بود. ( تاریخ سیستان ).
سیاست محمود دانست ، به شب از غزنین برفت و به هری بدکان اسماعیل وراق پدر ازرقی فرودآمد، و شش ماه در خانه او متواری بود... ( چهارمقاله عروضی ص 80 ).
گر پری ز انسان بخوبی ، به بدی هرگز نبد
سالها متواری و پنهانی از انسان پری.سوزنی ( دیوان چ شاه حسینی ص 859 ).بوده نقاش قضا در شجرت متواری
گشته فراش صبا در چمنت ناپروای.انوری.نوح از حدوث آن مشکل مبهم و وقوع آن حادثه معظم هراسان شد و مضطرب گشت و شهر را بازگذاشت و جائی متواری بنشست. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 116 ).
گر تو را صد گنج زر متواری است
از همه مقصود برخورداری است.عطار.ز شرم لفظ تو متواری است آب حیات
درون پرده ظلمت از آن نهان آمد.کمال الدین اسماعیل ( از آنندراج ).دمی که عقرب کلکش به جنبش آرد نیش
شود حسود به سوراخ مار متواری.طالب آملی ( از آنندراج ). || سرگشته و حیران. ( برهان ). دربدر. سرگردان . ( فرهنگ فارسی معین ) :
متواری راه دلنوازی
زنجیری کوی عشقبازی.نظامی ( گنجینه گنجوی ص 140 ).و رجوع به ذیل معنی اول شود.
- متواری جای ؛ مخفی گاه. جای تواری. جای پنهان شدن : چون هارون را بکشتند در ساعت [ عبدالجبار پسر خواجه بزرگ ] از متواری جای بیرون آمد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 428 ).

معنی کلمه متواری در فرهنگ معین

(مُ تَ ) [ ع . ] (اِفا. ) پنهان شده ، فراری .

معنی کلمه متواری در فرهنگ عمید

۱. فراری، دربه در.
۲. [قدیمی] پنهان شده، پنهان، پوشیده.

معنی کلمه متواری در فرهنگ فارسی

(اسم ) ۱ - پنهان شونده پوشیده شونده : ( فردوسی ) سیاست محمود دانست شب از غزنین برفت و به هری بدکان اسمعیل وراق پدر ازرقی فرود آمد و شش ماه در خان. او متواری بود ... ۲ - در بدر سرگردان : متواری راه دلنوازی زنجیری کوی عشقبازی . ( نظامی . گنجین. گنجوی ) توضیح متواری و متواریک و متواری شدن در فارسی بضم اول و سکون دوم استعمال شده و آنرا نوعی از تفریس دانسته اند .

معنی کلمه متواری در ویکی واژه

پنهان شده، فرا

جملاتی از کاربرد کلمه متواری

ابوخالد نیز مدتها از دست حجاج متواری بود و در نهایت به مکه رفت تا در آنجا از امویان در امان بماند. پس از درگذشت سجاد، وی در زمره یاران جعفر صادق قرار گرفت.
از شرم لبت لعل به معدن متواری هم جان دهد و هم بستاند لبت آری
چون همی از باغ بوی زلف یار ما زند هر که متواریست اکنون خیمه بر صحرا زند
تو بر ما به نادانی و کودکی چو متواریان کرده‌ای رهگذر
اختر بختم متواری شود صبح یقینم شب تاری شود
در روز یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ اعتصاب کارگران هفت‌تپه وارد چهاردهمین روز خود شد. در این روز خانواده کارگران هم همراه آن‌ها در اعتراضشان حضور پیدا کردند. کارگران همچون روزهای گذشته با شعارهایشان از حمایت دولت از مالکان شرکت -که به دلیل اختلاس متواری یا دستگیر شدند- انتقاد کردند. کارگران شعار دادند: «دولت، مختلس/ پیوندتان مبارک».
در شب تاری ره متواری رهبر ما شد بوی افندی
حال چیست از نفس متواری شدن پس به استقبال جباری شدن
شیخ الاسلام گفت: کی شاهیان بمرو والرود خاندان ایشان. خاندان سنت بود، و همه اهل سنت بودند شیخ بوسعید بن حمد زاهد هروی هرگه متواری شدی بخانهٔ بونصر شاه شدی.
ابوتراب از محضر میر بهرهٔ بسیار برد و شیوهٔ خط او را به خوبی آموخت و از استادان کتابت قلم نستعلیق و برجسته‌ترین شاگرد میر شد. نصرآبادی می‌نویسد: «خط جوانی‌های او هیچ کم از مشاهیر نیست». وی تا پایان زندگی میر در خدمت وی به سر برد و خلیفهٔ مکتب او بود و میر او را «فرزندی» خطاب می‌کرد. پس از کشته شدن میرعماد (۱۰۲۴ق) که کسان او از بیم متواری شدند. ابوتراب تنها کسی بود که جرأت کرد به کفن و دفن جسد بر خاک ماندهٔ استادش اقدام کند، اما سنگی که او برای آرامگاه میر تدارک دیده بود، همچنان بر جای ماند تا بر گور خودش نهادند.
همچنین در هنگام برگزاری انتخابات آمریکا، جنگنده‌های سوخوی ۲۵ نیروی هوایی سپاه با رهگیری یک هواپیمای بی سرنشین آمریکا و شلیک به آن، باعث متواری شدن آن گشت.
صدهزاران جان متواری درآری زیر زلف چون به دو کوکب کمند حلقه‌ها را خم زنی
گفتم: کشمش ببند، متواری شد سر در کمرت نهاد و که مالی کرد
دام جمله نه دکان داری بود دام تو در خرقه متواری بود
عده‌ای هم به جاهای دیگر متواری و کوچ کردند
پس از نابودی خاندان آزای و هاراکیری پدرش، مانپوکومارو در ولایت اچیزن متواری و پنهان شد. به دستور اودا نوبوناگا، سربازان هاشیبا هیده‌یوشی توانستند وی را پیدا کنند و در سن ده سالگی توسط چهارمیل کردن اعدام شد.