معنی کلمه متواتر در لغت نامه دهخدا
چون او نه هست و نه بود ونه نیز خواهد بود.
فراق او متواتر هوای او سرمد.منجیک.لیکن از بس که متواتر نبشته هابمن میرسد. ( سیاست نامه چ اقبال ص 77 ). و بول گرم و رنگین و نبض شاهق و متواتر و ممتلی باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). صلات و مواهب پادشاهان برخی متواتر شد. ( کلیله و دمنه ). و در وی شکار بسیار بود و اختلاف صیادان متواتر. ( کلیله و دمنه ). دو ماه متواتر در ممارست آن روزگار گذاشتند. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 264 ). سه روز متواتر در پی ایشان میرفتند و میکشتند. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 418 ). و بناء تمامت شرایع و ادیان بر این نقل متواتر است. ( جامع التواریخ رشیدی ). و نقل دو نوع است یکی متواتر که موجب علم باشد. ( رشیدی ). ایلچیان را متعاقب و متواتر می فرستاد. ( جامع التواریخ رشیدی ).
- خبر متواتر ؛ این اصطلاح درایه و حدیث و اصول است و خبری است که جماعتی آن را نقل کرده باشند به نحوی که مفید علم باشد یعنی علم عادی. و محال باشدکه همگی تبانی برکذب کرده باشند و بالجمله یکی از طرق علم عادی اخبار متواتره است و اغلب اطلاعات و علوم ما نسبت به امور تاریخی از همین راه است. زیرا گاه یک خبری را عده ای بنحو واحدی ولو وحدت معنوی نه لفظی نقل نمایند محال است که همگی تبانی کرده باشند پس مفید یقین خواهد بود. ( از فرهنگ علوم دکتر سجادی از معالم ص 101 و تلویح تفتازانی ص 429 ). و رجوع به تعریفات جرجانی و نفایس الفنون ذیل علم حدیث و حدیث و خبردر این لغت نامه شود.
- متواتر در قافیه ؛ و آن متحرک و ساکنی است چنانکه : برآنی که غم بر دل من گماری. و این سبب خفیف است و در اشعارعجم در یازده فعل بیش نیفتد. مفاعیلن و فاعلاتن و فعلاتن ، و فعولن ، و مفعولن ، و فعلن و فاعلاتن فع، و فعلاتن فع، و مفاعیلن فع، و مفتعلن فع، و مفعولن فع، و این قافیت را از بهر آن متواتر خواندند که متحرک آن راساکن بر پی است و در این قافیت تتابع و توالی حرکات نیست ، چنانکه در قوافی متقدم از متدارک و متراکب و متکاوس ، و ناقة مواترة شتری باشد که یک زانو بر زمین زند و زمانی بایستد آنگه دیگر زانو برزمین آرد. و تواتر در هر چیز اقتضاء آن کند که میان هر دو حال فترتی باشد و اگر آن فترت نباشد متتابع و متدارک گویند و آنچه عامه مترسلان گویند و نویسند بر تواتر خبر فلان یا نامه های فلان می رسد ومراد آن بود که پیاپی میرسد، بی انقطاع خطاست و صواب آن است که گویند بر تتابع یا بر توالی. ( المعجم فی معاییر اشعارالعجم چ مدرس رضوی چ دانشگاه ص 274 ).