متنفر

معنی کلمه متنفر در لغت نامه دهخدا

متنفر. [ م ُ ت َ ن َف ْ ف ِ ] ( ع ص ) رمنده و نفرت کننده. ( غیاث ) ( آنندراج ). نفرت دارنده و کراهت دارنده و گریزان و بیزار. ( ناظم الاطباء ). رجوع به تنفر شود.
- متنفر شدن ؛ گریزان شدن. رمیدن : چند روزپیش او مقیم بود بعد از آن به خیالی از پیش او متنفرشد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 391 ).
من آزموده ام این رنج و دیده ام سختی
ز ریسمان متنفر شود گزیده مار.سعدی.قوت شاعره من سحر از فرط ملال
متنفر شده از بنده گریزان میرفت.حافظ.- متنفر گردیدن ؛ متنفر شدن : وحشیان صحرا که با جنس انس انس داشتند از ایشان متنفر گشتند. ( لباب الالباب چ سعید نفیسی ص 18 ). نه چندانکه مردم از او متنفر گردند. ( سعدی ، مجالس ص 26 ).

معنی کلمه متنفر در فرهنگ معین

(مُ تَ نَ فِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) نفرت دارنده ، بیزار.

معنی کلمه متنفر در فرهنگ عمید

۱. نفرت دارنده، بیزار.
۲. گریزان: من آزموده ام این رنج و دیده این زحمت / ز ریسمان متنفر بُوَد گزیدۀ مار (سعدی۲: ۶۴۸ ).

معنی کلمه متنفر در فرهنگ فارسی

نفرت دارنده، رمیده، بیزار، گریزان
۱ - (اسم ) بیزار شونده نفرت دارنده کراهت دارنده . ۲ - ( صفت ) بیزار .

معنی کلمه متنفر در ویکی واژه

disgustato
نفرت‌دارنده، بیزار.

جملاتی از کاربرد کلمه متنفر

کوئینسی اعتقاد داشت که «بیلی جین» برای منتشر شدن در آلبوم مناسب نیست اما مایکل با او مخالفت می‌کرد. کوئینسی از «بیلی جین» متنفر بود و برای او این سؤال مطرح بود که چرا یک طرفدار مزاحم می‌تواند برای مایکل این قدر مهم باشد. او از مایکل خواست تا قسمت طولانی موسیقی ابتدای ترانهٔ «بیلی جین» را کوتاه‌تر کند اما مایکل گفت که همین قسمت اولش است که او را به رقص وادار می‌کند.
برابر است مرا فکر زندگانی و مرگ نه از یکی متنفر، نه بر یکی مفتون
یکی از فواید حلم آنکه اگر حرم و اتباع بزرگی را به تهمتی (متهم) می‌گردانند، و او از حلیت حلم و زینت وقار عاری می‌باشد، غضب بر مزاج او مستولی شده دیوانه می‌گردد که «الغضب غول العقل»؛ و قتل و ضرب زن و بچه و مثله گردانیدن حواشی و خدم روا می‌دارد، به دست خود خانه خویش بر می‌اندازد، زن و بچه را از خود متنفر می‌گرداند، و شب و روز متفکّر و غمناک می‌باشد که مبادا طاغنی در خانه و اتباع و حمیت او طعنه زند؛ و می‌گوید:
پیش از این آلبوم، سه تک‌آهنگ «روزهای خوب»، «از تو متنفرم» و «پیراهن» منتشر شدند. دو تک‌آهنگ نخست و همین‌طور تک‌آهنگ چهارم، «هیچ‌کس مرا تحویل نمی‌گیرد»، در بین ۱۰ تای برتر بیلبورد هات ۱۰۰ قرار گرفتند. پنجمین تک‌آهنگ، «بیل را بکش»، نخستین ترانهٔ سیزا بود که در صدر این جدول قرار گرفت. اس‌اواس مورد تحسین گستردهٔ منتقدان قرار گرفت و به‌دلیل آوای متنوع و طرز آواز سیزا ستایش شد. چندین نشریهٔ رسانه‌ای آن را یکی از بهترین آلبوم‌های سال ۲۰۲۲ رتبه‌بندی کردند. برای تبلیغ این آلبوم، سیزا از فوریه تا اکتبر ۲۰۲۳ یک تور کنسرت در آمریکای شمالی و اروپا به نام تور اس‌اواس برگزار کرد.
سپس مک‌من رابطه‌ای نمایشی با تست را شروع کرد که باعث رقابت بین تست و برادر بزرگش شین شد. وقتی تست در سامراسلم در مسابقه «عاشقش باش یا ترکش کن» شین را شکست داد مک‌من و تستدر ۲۰ سپتامبر ۱۹۹۹ در مسابقه‌ای تیمی شرکت کردند. آن‌ها موفق به شکست جف هاردی و دبرا شدند. این زوج نهایتاً نامزد کردند ولی در بین مراسم درون رینگ، تریپل اچ ظاهر شد. او ویدئویی نشان داد که فاش کرد به مک‌من دارو خورانده و او را به لاس وگاس برده و با او ازدواج کرده. مک‌من اول از تریپل اچ متنفر شد اما بعداً فاش کرد حرف او درست بوده و این عروسی برای انتقام از پدرش بوده‌است. با این کار به شخصیتی منفور تبدیل شد.
از ما عنان مکش که خلاف کرم بود گر زانک از گذا متنفر بود کریم
یخفی و یبدی الصبح لونا خائلا لعذارها فخیالها المتنفر
در این رمان، فردی که به اعدام محکوم شده‌است به شدت خواستار عفو و بخشش مردم است تا بتواند بار دیگر همچون یک شهروند خوب و به دور از جرم و جنایت به زندگی خود در کنار دخترش ادامه دهد، چرا که دخترش اکنون به جز او کسی را در این دنیا ندارد؛ اما مردم به شدت از وی متنفر هستند و خواستار آن هستند که هر چه زودتر او اعدام شود.
متنفر شدی از این معنی که نشد راست یک از آن دعوی
رجس برخاست چو او بد متنفر ز حرام بت بر افتاد چو او شد متولد بحرم
یعنی: هر که طالب آن باشد که مدح او کنند و خوش آمد او گویند، و متنفر باشد از اینکه: بدگویی او کنند و این صفت، نتیجه حب جاه است و از مهلکات عظیمه است، زیرا هر کس که دوست دارد مدح او کنند و می ترسد از مذمت، پیوسته طالب رضای مردم است و گفتار و کردار خود را بر وفق خواهش ایشان به عمل می آورد و به امید آنکه مدح او گویند و از ترس آنکه مذمت او کنند مطلقا ملاحظه رضای خالق را منظور نمی دارد.
من آزموده‌ام این رنج و دیده این زحمت ز ریسمان متنفر بود گزیدهٔ مار
مونک از طراحی‌های دو نفره متنفر بود زیرا اعتقاد داشت حالات یک بدن، تنها برای نشان دادن جذاب است و روح اثر به تنهایی می‌تواند در کار جای پیدا کند، دو روح در یک کادر نمی‌گنجد.
غرور دیده و دل می‌خوری ز جهل، ولی سبک ز دل متنفر شوی، ز دیده خجل
باشد اندر طلب ز جان و ز دل متنفر بود ز آب و ز گل