متمول

معنی کلمه متمول در لغت نامه دهخدا

متمول. [ م ُ ت َ م َوْ وِ ] ( ع ص ) بسیارمال. ( آنندراج ) ( ربنجنی ). مالدار و بسیارمال و توانگر. ( ناظم الاطباء ). چیزدار. دارا. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : آنجا شخصی ترسا دیدم که از متمولان مصر بود. ( سفرنامه ناصرخسرو ص 77 ).

معنی کلمه متمول در فرهنگ معین

(مُ تَ مَ وِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) توانگر، ثروتمند.

معنی کلمه متمول در فرهنگ عمید

کسی که دارای تمول و ثروت باشد، دارندۀ مال، مال دار، ثروتمند.

معنی کلمه متمول در فرهنگ فارسی

دارنده مال، مالدار، ثروتمند
(اسم ) ۱ - دارند. مال.۲ - بسیار مال پر ثروت : آنجا شخصی ترسا دیدم که از متمولان مصر بود جمع : متمولین .

جملاتی از کاربرد کلمه متمول

اردشیر محصص در ۱۸ شهریور ۱۳۱۷ از مادری شاعر و پدری قاضی در رشت به دنیا آمد. پدر و مادر او هر دو از متمولان لاهیجان بودند و او نیز بزرگ شدهٔ این شهر بود. محصص پس از تحصیل حقوق در تهران و مدتی کار در دولت، کار طراحی را برگزید و آثار خود را در نشریات و کتاب‌ها منتشر کرد. پس از انقلاب اسلامی ایران، به نیویورک مهاجرت کرد. اردشیر ۳ ساله بود که به همراه برادر بزرگ‌ترش به تماشای سریال مشهور «بلای جان نازی‌ها» رفته بود، زمانی که از سینما برگشت در منزل از او دربارهٔ داستان فیلم سوالاتی کردند و چون او نمی‌توانست ماجرای فیلم را شرح دهد آنچه را دیده بود روی کاغذ طراحی کرد. این اولین طراحی محصص بود و آغاز راهی که بعدها او را به مشهورترین طراحان ایران و جهان مبدل ساخت.
حاجی ملا رفیع شریعتمدار (مجتهد و متمول تراز اول گیلان در عهد ناصری) در آخرین سال حیات خود یعنی در ۱۲۹۲ ه. ق برای این بقعه سردری ساخت که هنوز پابرجاست.
پسر بیرام‌علی خان، محمدحسین خان مروی اما در ۱۲۱۴ هجری قمری به ایران گریخت. فتح‌علی شاه او را عزیز داشت و لقب فخرالدوله به او داد. او در ایران بسیار متمول شد و دبیرستان مروی و بازارچهٔ مروی از او در تهران به جای مانده اند.
«النا» داستان زن میانسالی است که با مردی متمول زندگی می‌کند. پسرش (که ثمرهٔ ازدواج قبلی او است) بی‌کار است و النا می‌خواهد همسرش به آن‌ها کمک کند. در میان این کشمکش‌ها داستان جلو می‌رود تا …
گائودی کار بر ساختمان خانهٔ خانوادهٔ باتیو که از تولیدکنندگان متمول پارچه بودند را در سال ۱۹۰۴ آغاز کرد و دو سال بعد بازسازی آن را به پایان رساند. در این زمان شهرت و محبوبیت گائودی به اوج رسیده بود و او به عنوان معمار نابغه‌ای که از همهٔ هم‌عصران خود برتر است شناخته می‌شد. این بنا مثال خوبی از طراحی‌های شهری این معمار به دست می‌دهد.