متمادی

معنی کلمه متمادی در لغت نامه دهخدا

متمادی. [ م ُ ت َ ] ( ع ص ) دراز. ( آنندراج ) ( غیاث ). هر چیز دراز و طولانی. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). کشیده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). مدت متمادی ؛ مدت دراز و زمان بسیار. ( ناظم الاطباء ). || ستیهنده در چیزی. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ). ستیزنده و خصومت کننده. || کسی که الحاح واصرار در کاری میکند و مداومت بر آن مینماید. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). و رجوع به تمادی شود.

معنی کلمه متمادی در فرهنگ معین

(مُ تَ ) [ ع . ] (اِفا. ) طولانی ، دائمی .

معنی کلمه متمادی در فرهنگ عمید

۱. مدت دار، طولانی.
۲. [قدیمی] ویژگی کسی که بر چیزی اصرار و لجاج کند.

معنی کلمه متمادی در فرهنگ فارسی

مدت دار، دائمی، همیشگی، دراز
( اسم و صفت ) مدت دارنده طولانی دراز : مدتی میگذرد که در کمین این مرغان بوده ام

جملاتی از کاربرد کلمه متمادی

این کتابخانه، علاوه بر کتابهای دست‌نویس خطی و نشریات جامعه زرتشتی، بیش از ۱۴ هزار جلد کتاب دارد و یکی از مراجع تخصصی برای پژوهشگران دین زرتشتی است و منبع خوبی برای فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی محسوب می‌شود، بسیاری از نویسندگان مشهور ایرانی و غربی مانند ابراهیم پورداوود و مری بویس، طی سالیان متمادی از این کتابخانه بازدید داشته‌اند و آثار خود را به آن اهدا کرده‌اند.
وی به عنوان یکی از بزرگترین و پرافتخارترین مربیان تاریخ جهان و المانشناخته میشود. دوران اوج وی در باشگاه فوتبال بایرن مونیخ همراه میشود که توانست این تیم را برای سالهای متمادی به قدرت بزرگ اروپا تبدیل کند.
چون صحبت متمادی شد، خواجه چنان که دانی به ضرورت بعضی حاجات انسانی قدم پرداخت و آن هر دو آرزومند مشتاق را به هم بگذاشت. مجلس خالی گشت و دواعی مواصلت از جانبین متوالی.
یکی از دلایل مهم موفقیت دانشگاه‌های آمریکایی در سالیان متمادی، حمایت روزافزون نهادهای غیردولتی، شرکت‌ها، و افراد خیّر آمریکا از نظام آموزش عالی کشورشان بوده‌است. این فرهنگ وقف به موسسات فرهنگی در هیچ جای دیگر دنیا نظیر ندارد. تنها در سال ۲۰۰۷، دانشگاه‌های آمریکا مجموعاً مبلغ ۳۰ میلیارد دلار (۲۹۰۰۰ میلیارد تومان) هدایای نقدی دریافت نمودند.
شب‌زنده‌دار سال‌های متمادی دروس سطح و مقدمات حوزه علمیه را تدریس کرده و بیش از ۲۰ سال است که به تدریس خارج فقه و اصول در قم اشتغال دارد.
پروژه‌هایی که شرکت در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، اغلب به میلیاردها دلار سرمایه و سالیان متمادی زمان، برای توسعه آن‌ها، نیازمند است، ولی پس از راه‌اندازی، ده‌ها سال سودآوری را به ارمغان می‌آورد… وی می‌افزاید؛ «موفقیت به یک رویکرد ساختار یافته نیاز دارد، که با در نظر گرفتن چرخه حیات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، بر سود دهی بلندمدت هر یک از پروژه‌ها، تمرکز می‌کند. شرکت به دنبال شناسایی و سرمایه‌گذاری در سبدی از فرصت‌های گوناگون و سودآور پروژه‌هایی در سطح کلاس جهانی است و در حال حاضر، بیش از ۶۰ پروژه در حال توسعه، در دست انجام دارد».
افسانه ها و افسانه های آذری بر اساس ایمان مردم به موجودات افسانه ای و اسطوره ای - حاملان خیر و شر - ایجاد شده است. واحدهای اساطیری مانند زمین - آسمان، دریا - کوه، آب - آتش، انسان - جانور، درخت - گل، باد - گِل و لای، بر نظام اساطیری تسلط دارند. داستان های مربوط به این وحدت ها با توسعه جامعه ایجاد شد. این داستان ها مشخصه رشد اولیه مردم است. این داستان ها طی قرون متمادی به صورت شفاهی منتقل می شد. گروه دیگری از وحدت های اسطوره ای به عنوان داستان های جداگانه بخشی از گونه های مختلف فولکلور آذربایجان شدند.
و در بعضی تواریخ چنان مذکور است که نصر بن احمد از بخارا به مرو شاهجان نزول فرموده بود و مدت مکث وی آنجا متمادی شده، ارکان دولت را خاطر بخارا و قصور و بساتین آن می کشید
اَشکِلون (به عبری: אשקלון) نام شهر و بندر اسرائیلی در کنار دریای مدیترانه و در استان جنوبی اسرائیل است. اشکلون نام عبری شده عسقلان است که طی قرون متمادی یکی از شهرهای اسلامی بوده است. جمعیت شهر اشکلون طبق آمار وزارت کشوری اسرائیل در سال ۲۰۲۱، ۱۵۱،۰۰۰ نفر و مساحت آن با احتساب شهرک های اسرائیلی نزدیک قریب به ۵۰ هزار کیلومتر مربع است.