متفاوت

متفاوت

معنی کلمه متفاوت در لغت نامه دهخدا

متفاوت. [ م ُ ت َ وِ ] ( ع ص ) از هم جدا و دور شونده. ( آنندراج ). متمایز و متفرق و جدا. از هم متمایز و مختلف و از هم جدا و جداگانه. ( ناظم الاطباء ) : چه عالمیان در منازل و معارج و مراتب و مدارج متفاوت قدراند. ( سندبادنامه ص 4 ).زیراک مقصود از سخن تفهیم معانی مختلف و تقریر حالات متفاوت بود. ( المعجم ص 33 ). و رجوع به تفاوت شود.

معنی کلمه متفاوت در فرهنگ معین

(مُ تَ وِ ) [ ع . ] (اِفا. ) تفاوت دارنده ، از هم جدا.

معنی کلمه متفاوت در فرهنگ عمید

۱. ویژگی کسی یا چیزی که با دیگری فرق و تفاوت داشته باشد.
۲. (قید ) به صورت ناهماهنگ، مختلف با دیگران.

معنی کلمه متفاوت در فرهنگ فارسی

کسی یاچیزی که بادیگری فرق وتفاوت داشته باشد، جدا، جداگانه
۱ - ( اسم ) از هم جدا و دور شونده . ۲ - ( صفت ) جدا . ۳ - آنچه که با دیگری فرق دارد متخلف : ... زیراک مقصود از سخن تفهیم معانی مختلف و تقریر حالات متفاوت بود .

معنی کلمه متفاوت در دانشنامه عمومی

متفاوت (فیلم ۲۰۰۶). متفاوت ( به هندی: Alag ) فیلمی است محصول سال ۲۰۰۶ و به کارگردانی آشو تریکا است. در این فیلم بازیگرانی همچون آکشی کاپور، دیا میرزا، شارات ساکسنا، ماکش تیواری، بینا بانرجی ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه متفاوت در ویکی واژه

ویژگی کسی یا چیزی که با دیگری فرق و تفاوت داشته باشد. دگرگون، دیگرگون، دیگرسان، ناهمسان، ناهمتا، ناهماهنگ.
به‌صورت ناهماهنگ؛ مختلف با دیگران.

جملاتی از کاربرد کلمه متفاوت

متفاوت نمود گردش او چون در آفاق سیر چرخ برین
نبض نملی دلیل ضعف قوا متفاوت بر اختلاف هوا
و سخن بسیار گفته اند اندر رضا و هرکس از حال خویش و شرب خویش خبر داده اند و چنانک در عبارت مختلف اند در شرب و نصیب متفاوت اند. امّا شرط علم که ازان چاره نیست راضی بخدای، آن بود که بر تقدیر خدای اعتراض نکند.
دریغا ببین که آن بزرگ، نعت صوفی و مرید و زاهد چگونه کرده است؛ گفت: زاهد در آن کوشد که نخورد، و مرید در آن کوشد که چه خورد؛ و صوفی در آن کوشد که با که خورد، و محبان خدادر آن کوشند که ازو خورندبلکه با او خورند. پس چون زهد و زاهد هرگز نبوده باشد، این خبر از مصطفی بشنو چه معنی دارد: «الزُّهْدُ فِی الدُّنیا یُریْحُ البَدَنَ، وَالزُهدُ فی الآخِرَةِ یُریحُ القَلْبَ وَالإِقْبالُ عَلَی اللّهِ یُریحُ الرُّوحَ». این زهد بزهاد متفاوت شود.