متعادل

معنی کلمه متعادل در لغت نامه دهخدا

متعادل. [ م ُ ت َ دِ ] ( ع ص ) برابر یکدیگر. ( ناظم الاطباء ). هم وزن. هم سنگ تراز و برابر شده. و رجوع به تعادل شود.

معنی کلمه متعادل در فرهنگ معین

(مُ تَ دِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - دارای تعادل . ۲ - دارای اعتدال .

معنی کلمه متعادل در فرهنگ عمید

۱. برابر، ترازمند.
۲. ویژگی کسی یا چیزی که حالت طبیعی دارد.
۳. بدون افراط وتفریط.

معنی کلمه متعادل در فرهنگ فارسی

هموزن، برابر، ترازمند
(اسم ) ۱ - هم وزن همسنگ تراز شده .

معنی کلمه متعادل در ویکی واژه

equilibrato
دارای تعادل.
دارای اعتدال.

جملاتی از کاربرد کلمه متعادل

پس از آنکه کنگره به نفع قطعنامهٔ استقلال رأی داد، توجهش را به سوی پیش‌نویس اعلامیهٔ استقلال معطوف کرد. پس از چندین روز بحث و بررسی، کنگره تغییرات اندکی در متن اعلامیه داد و نزدیک به یک چهارم آن را حذف کرد. از مهم‌ترین قسمت‌های حذف‌شده، بندی انتقادی دربارهٔ تجارت برده بود که حذف آن جفرسون را عمیقاً برآشفت. کنگره ادعای جفرسون مبنی بر تحمیل برده‌داری به مستعمرات از جانب بریتانیا را حذف کرد تا سند را متعادل کرده و اشخاصی را که در بریتانیا از انقلاب پشتیبانی کرده بودند، راضی نگه دارد. در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ متن اعلامیه تصویب و برای انتشار به چاپخانه فرستاده شد.
پس گذشت دوره بحران اقتصادی در اوایل دهه ۱۹۹۰ اسپانیا شاهد رشد اقتصادی خوبی بود. این رشد اقتصاد بالا به دولت کمک کرد تا بدهی‌های خارجی‌اش را کاهش دهد و همچنین باعث شد نرخ بیکاری در این کشور به‌طور قابل توجهی کاهش یابد. در سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) اسپانیا در شرایطی به منطقه یورو پیوست که بودجه دولت متعادل و نرخ تورم تحت کنترل بود.
به هنگام بستری در بیمارستان، امکان دارد تزریق مایعات داخل وریدی ضروری باشد. پس از درمان، یک رژیم عادی و متعادل داشته باشید.
د تا هوشیاری خود را در کنار نقش خود به عنوان شهردار متعادل کند، در حالی که به دنبال مرگ مادر پسر، ویلیام را نیز پدر بود او با ازدواج این جفت در کراس اوور ارو ورس فصل، رابطه خود را با خوشبختی از سر می‌گیرد. تهدید جدیدی به شکل هکر تروریستی کایدن جیمز و باند جنایتکار وی پدیدار می‌شود. هنگامی که ریکاردو دیاز جیمز را می‌کشد، و در حالی که تیم ارو با شکاف تلخی روبرو است، اولیور مجبور می‌شود که از اف‌بی‌آی کمک بگیرد، معامله ای را انجام می‌دهد که منجر به زندانی شدن وی در زندان فدرال می‌شود و به عنوان پیکان سبز به عموم می‌رود.
در بسیاری از محافل علمی سلامت ذهن و روان، عقیده بر آن است که خودارضایی، افسردگی را تسکین داده و عزت نفس را بالا می‌برد. خودارضایی همچنین در شرایطی که یکی از دو زوج در رابطه‌شان، طلب سکس بیشتر می‌کند کمک‌کننده است و در این شرایط نوعی اثر متعادل‌کننده دارد و رابطه‌ای متوازن به ارمغان می‌آورد.
دو تا از سه پادشاهی دیگر، بکجه و شیلا، در پاسخ به تهدید گوگوریو اتحاد تشکیل دادند که منجر به صلح نسبتاً متعادلی شد. در تنها درگیری در زمان سلطنت آن‌وون، در نهمین ماه قمری سال ۵۴۰، بکجه قلعه یوسان را محاصره کرد، اما آن‌ وون ۵,۰۰۰ سوار را فرستاد و مهاجمان را بیرون کرد.
مارتینه در فعالیت‌های زبان‌شناختیِ خود، از سطح توصیف فراتر رفت و کوشید برای فرایندهای زبانی تبیین به‌دست دهد. او دو نیروی حاکم بر تحولات زبانی را معرفی کرد که به‌صورتی متعادل در زبان به‌کار می‌روند و اقتصاد زبانی را به‌وجود می‌آورند. یکی از این نیروها، «اصل کم‌کوشی» است و دیگری «اصل حداکثر کارایی ارتباطی». این دو نیرو به‌ویژه در رده‌شناسی زبانی به‌عنوان دو انگیزه و نیروی در تعامل و مؤثر در تغییرات زبانی مطرح هستند.