متضرر

معنی کلمه متضرر در لغت نامه دهخدا

متضرر. [ م ُ ت َ ض َرْ رِ ] ( ع ص ) ضرر رساننده. ( آنندراج ) ( غیاث ). || پاشیده و پریشان شده و گزند یافته. ستم دیده. ( ناظم الاطباء ). زیان بیننده. ضرر رسیده. ( فرهنگ فارسی معین ) : عجزه ومساکین مردم گیلان از سلوک ناهنجار و اطوار ناهموار مؤمی الیه... متضرر... بودند. ( از نامه شاه عباس به سلطان مراد عثمانی ، از فرهنگ فارسی معین ایضاً ).

معنی کلمه متضرر در فرهنگ معین

(مُ تَ ضَ رِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) زیان دیده ، ضرر رسیده .

معنی کلمه متضرر در فرهنگ عمید

زیان دیده، ضرررسیده.

معنی کلمه متضرر در فرهنگ فارسی

زیان دیده، ضرررسیده
( اسم ) زیان بیننده ضرر رسیده : عجزه و مساکین مردم گیلان از سلوک نا هنجار و اطوار نا هموار مومی الیه ( کذا ) ... متضرر و مشتکی بودند ... جمع : متضررین .

جملاتی از کاربرد کلمه متضرر

اقتصاد به دلیل، بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷میلادی به شدت متضرر شد. با این وجود، در اوایل سال ۲۰۰میلادی به دلیل رشد شدید صادرات در ژاپن، دوباره توانست به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اقتصادی در دنیا تبدیل شود اما این جایگاه پس از گذشت پنج سال و نداشتن نیروی کافی و جلو زدن کشور چین در تولیدات و صادرات سبب شد صادرات ژاپن و در پی آن کمبود نیروی کافی در سال ۲۰۰۵ میلادی منفی شود. در همان سال ۲۰۰۵ میلادی چین رتبه برترین صادر کننده و تولیدکننده در جهان شد.
در داوری بین‌المللی، اعاده‌دادرسی از رای داور - یا به تعبیر قانونگذار «تقاضای رسیدگی مجدد» - پیش‌بینی شده‌است. قانونگذار در دو بند «ح» و «ط» از ماده ۳۳ قانون داوری تجاری بین‌المللی به متضرر از رای داوری، حق درخواست اعاده‌دادرسی از داور برای رسیدگی مجدد و صدور رای داوری جدید را اعطا کرده‌است.