مترس

معنی کلمه مترس در لغت نامه دهخدا

مترس. [ م َ ت َ ] ( اِ ) چوب کُنده را گویند که در پس در کوچه اندازند تا در گشوده نگردد. ( برهان ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). معرب آن المترس می باشد: المترس ، خشبة توضع خلف الباب ، فارسیة؛ ای لاتخف. «قاموس ». منتهی الارب نیز همین قول را آورده است ، مؤلف اقرب الموارد، متراس و مترس ( بکسر اول در هر دو ) به همین معنی آورده. در قطرالمحیط آمده : المتراس ماتترس به ای تستر من حائط و نحوه من العدو،ج متاریس. و المترس ، المتراس ، خشبة توضعخلف الباب فارسیة و معناه لاتخف معها، والمترسة، المتراس. ( از حاشیه برهان چ معین ). و بالکسر چوب کُنده که در پس در کوچه اندازند تا در گشوده نگردد معرب از مترس فارسی است و به فارسی آن را فدرنگ نیز گویند. ج ، متارس. ( منتهی الارب ).المترس المتراس ، چوبی که در پس در نهند این فارسی است و معنی آن چنین است که با بودن آن بیم نداشته باش. ( از محیطالمحیط ). || [ چوب که ] بر سر کنگره های دیوار قلعه نیز گذارند تا چون غنیم به پای دیوار آید بر سرش زنند. ( برهان ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). نیز کنگره های چوبین و یا گلین دیوار قلعه که در هنگام لزوم بر سر دشمن اندازند. ( ناظم الاطباء ) : حکیمی پسر خویش را پند می داد گفت ای پسر اسب دوست دار و کمان عزیزدار و بی حصار مباش و حصار بی مترس. گفت ای پدر اسب و کمان دانستم حصار و مترس از کجا؟ گفت حصار مبارز است و مترس زره. ( نوروزنامه ).
بدان حصار گروهی پناه برده همی
ز ترس قالب بی روح چون مترس حصار.اثیراخسیکتی ( از آنندراج ). || صورتی را نیز گویند که مزارعان در کشتزار و زراعت سازند بجهت دفع جانوران زیانکار. ( برهان ). صورتی که برای رمانیدن جانوران در کشتزار نصب کنند و داهول نیز گویندو صاحب قاموس گوید که فارسی است. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). شکلی که در کشتزار سازند از برای دفع جانوران زیانکار. ( ناظم الاطباء ) :
شرابم آشکار ده که مرد ترس نیستم
به حفظ کشت عمر خود کم از مترس نیستم.قاآنی ( دیوان چ معرفت ص 377 ).
مترس. [ م ِ رِ ]( فرانسوی ، اِ ) کلمه فرانسوی که در زبان فارسی معادل معشوقه به کار می رود.

معنی کلمه مترس در فرهنگ معین

(مَ تَ ) (اِ. ) مترسک ، شکلی شبیه به انسان ساخته شده از چوب و پارچه که برای رماندن حیوانات زیانکار در کشتزارها نصب می کنند.
(مِ رِ ) [ فر. ] (اِ. ) زنی که با مردی رابطة جنسی نامشروع دارد، معشوقه .

معنی کلمه مترس در فرهنگ عمید

= مترسک
زنی که با مردی رابطۀ نامشروع دارد، معشوقه.

معنی کلمه مترس در فرهنگ فارسی

( اسم ) معشوقه مجبوبه . توضیح احتراز از استعمال این کلم. بیگانه اولی است .

معنی کلمه مترس در ویکی واژه

زنی که با مردی رابطة جنسی نامشروع دارد، معشوقه.
مترسک، شکلی شبیه به انسان ساخته شده از چوب و پارچه که برای رماندن حیوانات زیانکار در کشتزارها نصب می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه مترس

«قالَ لا تَخافا إِنَّنِی مَعَکُما» گفت مترسید که من با شما ام. «أَسْمَعُ وَ أَری‌» (۴۶) می‌شنوم و می‌بینم.
وقتی تمام مترسک‌های جهان در خواب‌اند
از فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به پرونده‌های ایکس، علف، ۲۴، نسل‌کشی، مد من، کسل و مترسک‌های ترسناک ۲ اشاره کرد.
شرف‌الدین، محمد بن سعید بوصیری (۱۲۱۲ - ۱۲۹۵م) (نسب: محمد بن سعید بن حَمّاد صنهاجی بوصیری دلاصی) فقیه، کاتب، آموزگار قرآن، ریاضی‌دان و شاعر مصری در سدهٔ هفتم قمری بود که شهرتش در شعر عربی، به مدایح او دربارهٔ پیامبر اسلام است؛ الهَمزیهٔ او ۴۵۸ بیت در مدح پیامبر است. نثر او به سبک مترسّل است.
بیا بیا که حریفان همه به گوش تواند بیا بیا که حریفان تو را غلام مترس
مترس از محبت که خاکت کند که باقی شوی گر هلاکت کند
«چون رو به من شدی، تو از شیر مترس چون دولت تو منم، زادبیر مترس
برد: ۳۲۱۰ کیلومترسقف پرواز: ۱۵۰۰۰ مترسرعت اوج‌گیری: ۱۱۴ متر بر ثانیهبارگیری بال: ۳۵۲ کیلوگرم در متر مربع
تورهای کوتاهی در طول دسامبر ۲۰۱۰ برگزار گردیدند به استثناء یکی از آن‌ها که در فستیوال فضای باز واکن در ۶ آگوست همان سال برگزار گردید. کنسرت برای مدت ۳ ساعت به طول انجامید در حالی که بسیاری از بلیط‌های آن روز قبل به فروش رفته بود. گروه تقریباً همان گروه در تور مترسک که در سال ۲۰۰۸ برگزار گردید بود، به استثناء چند تغییر کوچک. آماندا سامرویل تنها خوانندهٔ زن بود. در تور ۲۰۰۸ کلودی یانگ نیز در کنار آماندا می‌خواند اما در این زمان روی صحنه ظاهر نشد. تغییر دیگر نبود آندره میتوس بود، او با خوانندهٔ گروه هالووین، مایکل کیسک جایگزین شد. با شرکت کای هانسن در این تور، لحظات زیادی بود که دو خوانندی گروه هالووین به تنهایی صحنه را با یکدیگر سهیم می‌شدند.
جان کم ناید ز جان مترسید کاندر پی جان کامکارید
عسکری در نمایش‌هایی چون فیروزه به کارگردانی بهزاد فراهانی، خاطره‌ای نداشتم حتی اگر هزار سالم بود به کارگردانی قطب‌الدین صادقی، و مترسک به کارگردانی مهرداد خامنه، تجربه کار با چهره‌های صاحب نام در این حوزه را دارد. سال ۱۳۹۵ با فیلم سینمایی مات به کارگردانی صبا کاظمی وارد سینما شد. سپس در فیلم سوفی و دیوانه به کارگردانی مهدی کرم‌پور حضور داشت.
اگر بمصر محبت غلام عشق شدی هزار یوسف مصرت شود غلام مترس
اگر بود بخرابات صد هزار خطر چو خضر ساقی دور است از این پیام مترس
در پایان فصل ۲۰۰۹–۱۰ ایلانسکر با مترسبرگ قرارداد امضا کرد. در سال ۲۰۱۲، او به ردبول سالزبورگ بازگشت. در این میان، او به‌طور مرتب در تیم آغازین این باشگاه حضور داشت. در تاریخ ۲۶ فوریه، این باشگاه اعلام کرد که قرارداد وی تا سال ۲۰۱۸ تمدید شده‌است.
گر بلایی بسرآید تو مترسان دل را مذهب قاسم دل خسته بلاعین عطاست
ای دل خسته برو بر در آن یار مترس ور چو خاک رهت آن دوست کند خوار مترس
دل نرم کن به آتش و از بابزن مترس کز تخم مردمانْت برون است پرو بال
مرد کاهی معمولاً به عنوان مترسک، اهداف آموزشی مبارزه تن به تن، تست‌های شمشیر ساز، آدمک سوخته و به عنوان مانع‌های منحرف کننده گاوبازی استفاده می‌شود.
بعد از انتشار مترسک از توبایاس سامت دعوت شد برای رهبری در فستیوال شهر واکن که در فضای باز برگزار می‌گردد، که گیتاریست گروه ساشا پیس، سامت را متقاعد کرد برای رهبری ۱۳ اجرا که بین تاریخ ۵ ژوئیه تا ۱۳ آگوست بود. اجراها در فستیوال اربابان راک و فستیوال فضای باز واکن ضبط شدند و بعدها در مارس ۲۰۱۱ در یک دی وی دی مستند به نام اپرای پرواز به انتشار رسیدند.