متخلخل

معنی کلمه متخلخل در لغت نامه دهخدا

متخلخل. [ م ُ ت َ خ َ خ ِ] ( ع ص ) زنی که خلخال در پا کند. ( آنندراج ). دارای خلخال. ( ناظم الاطباء ). || عسکر متخلخل ، لشکر پریشان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) || ،... دارای فرجه ، ضد متکاثف. ( ناظم الاطباء ). شیئی که اجزای آن به طور کامل به هم متصل نباشد.خلل و فرج دار نظیر سنگ پا و اسفنج و جز اینها : و طبیعت آب ، آب را اندازه دهد، از بزرگی ، که اگر چیزی به ستم ورا متکاثف تر گرداند یا متخلخل تر... ( دانشنامه ). و بهری استخوانهای متخلخل تر است یعنی پیوستگی اجزای آن محکم نیست. ( ذخیره خوارزمشاهی ). و سبب آماسیدن وی آن است که او [ ملازه ] متخلخل و میان تهی است. ( ذخیره خوارزمشاهی ). و رجوع به تخلخل شود.
- متخلخل اجزاء ؛ جسمی که میان اجزای آن فاصله باشد: شیئی که خلل و فرج داشته باشد. ( فرهنگ فارسی معین ) : اما ارزیز رخو و متخلخل اجزاست. ( قراضه طبیعیات ؛ از فرهنگ فارسی ایضاً ).
- متخلخل شدن ؛ دارای خلل و فرج گردیدن : یا از قبل آن بود که سرما آتش را بکشد، پس هوا شود و روشن بشود، یا از قبل آن بود که لطیف شود و متخلخل شود و دودی از وی بشود. پس نادیداری شود. ( دانشنامه ).

معنی کلمه متخلخل در فرهنگ معین

(مُ تَ خَ خِ ) [ ع . ] (اِفا. ) شی ای که اجزای آن به هم متصل نباشد.

معنی کلمه متخلخل در فرهنگ عمید

دارای سوراخ و خلل وفرج.

معنی کلمه متخلخل در فرهنگ فارسی

جسمی که اجزائ آن متصل بهم نباشد، چیزی که اجزائ آن کاملابهم چسبیده نباشد
( اسم ) شیئی که اجزای آن بهم متصل نباشند جسم خلل و فرج دار : و طبیعت آب آب را اندازه دهد از بزرگی که اگر چیزی بستم ورا متکائف تر گرداند یا متخلخل تر ...

معنی کلمه متخلخل در فرهنگستان زبان و ادب

{porous} [زمین شناسی] ویژگی سنگ یا خاک یا رسوبی که حفره های مرتبط یا جدای فراوانی داشته باشد

جملاتی از کاربرد کلمه متخلخل

محققان همچنین متوجه شدند رفتار آکستیک برخی پلیمرها به ابعاد ماده وابسته نیست، که مناسب برای تولید قطعات با ابعاد بزرگتر است. پلیمرهای آکستیک به دلیل داشتن ساختار متخلخل خود فضای کافی را به توده‌ها جهت پخش شدن می‌دهند. اما این حفره حفره بودن باعث کاهش چگالی و نامناسب بودن برای برخی کاربردها می‌شود.
در این روش محلول یا مذاب پلیمری از سر سرنگ در یک میدان الکتریکی به سمت یک صفحه و هدف مشخص پرتاب می‌شود. در یک ولتاژ خاص حلال موجود در محلول پلیمری، در مسیر میدان الکتریکی تبخیر شده. الیاف متخلخل به دست می‌آید. در انتها لیف جمع‌آوری می‌شود و سپس به صورت بافته شده می‌توان از آن به عنوان داربست استفاده کرد. از ویژگیهای این روش می‌توان به تولید الیاف در اندازه‌های میکرونی تا نانو اشاره کرد.
اکسیژن‌دم با غشای حقیقی مجهز به یک غشای غیر متخلخل واقعی است که در آن گاز و خون در تماس مستقیم با یکدیگر نیستند.
جنس این دیواره از نوع گرانیت متخلخل و به رنگ حنایی روشن است. از دیر باز قلهٔ علم کوه و دیوارهٔ آن مورد توجه کوهنوردان بوده‌است. نه تنها کوهنوردان ایرانی، بلکه کوهنوردان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی و… نیز بر روی مسیرهای متعدد این دیواره صعود انجام داده‌اند.
تنش مؤثر بر روی نمونه را می‌توان با استفاده از یک سطح متخلخل روی یک صفحه و محاسبه‌ی فشار سیال (معمولاً آب)، تنش کل، و فشار حفره‌ای در طول آزمون، اندازه‌گیری کرد.
اروزیل دارای خاصیت ویسکوز کنندهٔ بسیار قوی است. اندازه ذرات اولیه ۵–۵۰ نانومتر است. این ذرات غیر متخلخل بوده و مساحت ۵۰ تا ۶۰۰ متر مربع در گرم دارند. چگالی ۱۶۰–۱۹۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
اسفنج که در فارسیِ به‌خصوص ایران به اسکاچ (و اسکاج) نیز معروف است، ماده‌ای است اسفنجی‌شکل و بسیار متخلخل از جنس پلی یورتان که برای شستن ظروف و پاک‌کردن سطوح مختلف از آن استفاده می‌شود. این ماده در آشپزخانه کاربرد زیادی دارد.
(ب) ماتریکس متخلخل سه بعدی: این نوع داربست، یک ساختار متخلخل با منافذ بهم پیوسته‌است که اجازه کشت متراکم سلول‌ها و رشد بافت را می‌دهد. در انواع داربست‌های سه بعدی می‌توان با کنترل اندازه، تعداد و بهم پیوستگی حفرات، میزان تخلخل را کنترل نمود.
آیفون ۷ در طراحی به آیفون ۶اس مشابه است. در کنار رنگ نقره‌ای، طلایی و رز طلایی، دستگاه در رنگ «جت سیاه» و در اوایل ۲۰۱۷ در رنگ پروداکت رد نیز ارائه شده‌است. «جت سیاه» رنگی با سایه تیره‌تر و با سطح بسیار براق است که از طریق یک فرایند چند مرحله‌ای پدید می‌آید، با شروع یک فاز آنادایزینگ آلومینیوم به سطح آلومینیوم اکسید متخلخل، و سپس استفاده از یک دستگاه برای «پاک کردن» پوشش از طریق یک ترکیب پودری که توسط اکسید آلومینیوم جذب می‌شود. تمامی مراحل در کمتر از یک ساعت رخ می‌دهد.
ساختار اکسید آندی از بستر آلومینیوم سرچشمه گرفته و به‌طور کامل از اکسید آلومینیوم تشکیل شده است. این لایه اکسید آلومینیوم مانند رنگ یا آبکاری ایجاد نمی‌شود، بلکه به‌طور کامل با ماده زیرین یکپارچه بوده و به همین دلیل مانند رنگ ریخته نمی‌شود. این لایه دارای ساختاری متخلخل و بسیار مرتب و منظم است که امکان انجام فرایندهای ثانویه ای مانند رنگ آمیزی را فراهم می‌کند.