متخاصم

معنی کلمه متخاصم در لغت نامه دهخدا

متخاصم. [ م ُ ت َ ص ِ] ( ع ص ) با یکدیگر خصومت کننده. ( آنندراج ). خصومت کننده. و با همدیگر جنگ کننده. || مأخوذ ازتازی ، خصم و دشمن و حریف در ادعا. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه متخاصم در فرهنگ معین

( مُ تَ صِ ) [ ع . ] (اِفا. ) دشمن ، خصم .

معنی کلمه متخاصم در فرهنگ عمید

۱. دارای دشمنی و جنگ با یکدیگر، دشمن.
۲. (حقوق ) یک طرف دعوا در محاکمه.

معنی کلمه متخاصم در فرهنگ فارسی

( اسم ) آنکه با دیگری دشمنی کند جمع : متخاصمین .

جملاتی از کاربرد کلمه متخاصم

احترام با رعایت نیز تفاوت دارد. رعایت حداکثر سرعت توسط رانندگان یا رعایت آتش‌بس مورد توافق توسط دو گروه متخاصم ممکن است رعایت محض باشد و عنصر احترام در آن‌ها وجود نداشته باشد.
آشیگارو (足軽، به معنی «سبک‌پا») پیاده‌نظام بودند که توسط طبقه سامورایی ژاپن فئودال به کار گرفته می‌شدند. اولین اشاره شناخته شده به آشیگارو در قرن چهاردهم بود، اما در دوران شوگونات آشیکاگا (دوره موروماچی) بود که استفاده از آشیگارو توسط جناح‌های مختلف متخاصم رایج شد.
اخبار دروغین، آنچه که روزگاری در مجلات زرد شایع بود اکنون با رشد رسانه‌های اجتماعی، مخصوصاً در فید خبری فیس بوک نیز رشد پیدا کرده‌است. قطبی سازی سیاسی، تحقیق در راستای تأیید نظر خود و الگوریتم‌های رسانهٔ اجتماعی در گسترش اخبار دروغین نیز دخیل‌اند. که در بعض موارد توسط بازیگر خارجی متخاصم، مخصوصاً در زمان انتخابات ساخته و تکثیر می‌شود.
در آوریل ۱۸۶۴ گروه آرنولد به همراه سه گروه دیگر تحت فرماندهی سرهنگ دانیل جی. دیل، ایالت را ترک کرد و از طریق سنت لوئیس به قلمرو داکوتا رفت. آنها فرستاده شده بودند تا به جیمز ال. فیسک که توسط لاکوتاهای متخاصم زیر نظر «گاو نر نشسته» مورد حمله قرار گرفته بود، کمک کنند. در قلمرو داکوتا، آنها در ایجاد سنگر فورت رایس به رهبری ژنرال آلفرد سالی کمک کردند.
«اعلامیه پاریس در رابطه با قوانین دریایی» در ۱۶ آوریل ۱۸۵۶، یک معاهده بین المللی چندجانبه بود که توسط طرفین متخاصم جنگ کریمه و پس از معاهده پاریس در مارس ۱۸۵۶، در کنگره پاریس منعقد شد.
احمدرضا جلالی در آوریل ۲۰۱۶ به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز به منظور شرکت در کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرد و در تاریخ توسط عوامل وابسته به گروه شبه نظامی سپاه پاسداران ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. اتهام جلالی ارتباط با دولت متخاصم و همچنین جاسوسی عنوان شده‌است. جلالی در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زد.
رئیس هیئت امور رسانه‌های بحرین با اشاره به درخواست‌های رسمی این هیئت از ماهوارهٔ عرب‌ست برای توقف پخش برنامه‌های شبکهٔ ایرانی «العالم»، تأکید کرد که بحرین در اعتراض به حضور شبکه‌های «متخاصم» این ماهواره را ترک می‌کند. همچنین مقام‌های آل‌خلیفه خواستار قطع برنامه‌های این شبکه از ماهوارهٔ عرب‌ست شدند.
سومین قدرت خنثی به اسم فزان وجود دارد که اسماً در امپراتوری کهکشانی وجود دارد. یک سیاره-دولت که با هر دو قدرت متخاصم تجارت می‌کند. همچنین یک فرقه زمینی وجود دارد که معتقد است انسان‌ها باید به زمین برگردند و در سراسر کهکشان محبوبیت پیدا کنند. در طول داستان، شخصیت‌های سیاسی اجرایی فزان، در هماهنگی با سلسله مراتب بالای فرقه زمینی، تعدادی از توطئه‌ها را ترتیب می‌دهند تا جریان جنگ کهکشانی را به نفع اهداف خود تغییر دهند. فزان در واقع وجود دارد و در منطقه ای از لیبی مدرن است که نقش تاریخی مشابهی را در داستان ایفا می‌کند.
اسعد از فلسطینی‌ها حمایت می‌کند و خود را به عنوان یک ضد صهیونیست توصیف می‌نماید، که از دولت سکولار در یک فلسطین تاریخی پشتیبانی. وی یکی از مخالفان جنگ عراق، و منتقد دولت اسرائیل، و سیاست خارجی آمریکا و عربستان سعودی، و جنبش فتح و حماس، و تمام نیروهای متخاصم در لبنان است.
اس‌ام‌اس امدن بیشتر دوران خدمت خود را به شکل فرامرزی و در ناوگروه شرق آسیای آلمان مستقر در چینگ‌دائو، مستعمره این کشور در شرق چین گذراند. با آغاز جنگ جهانی اول، به فرماندهی ناخدا سوم کارل فون مولر به تنهایی در اقیانوس هند، کشتیرانی و مناطق ساحلی کشورهای متخاصم را مورد حمله قرار داد. این عملیات قریب به دو ماه به طول انجامید و امدن موفق شد در طی آن علاوه بر انهدام و به غنیمت گرفتن ۲۳ کشتی دیگر، ناو روسی ژمچوگ و ناوشکن فرانسوی موسکه را نیز غرق کند. از این رو امدن به عنوان موفق‌ترین ناو فرامرزی آلمان شناخته می‌شود.