متبلور

معنی کلمه متبلور در لغت نامه دهخدا

متبلور. [ م ُ ت َ ب َل ْ وِ ] ( ع ص ) آنچه که بلوری شده باشد. بلور شده. و رجوع به بلور و تبلور شود.

معنی کلمه متبلور در فرهنگ معین

(مُ تَ بَ وِ ) [ ع . ] (اِفا. ) بلور شده ، چیزی که شبیه بلور شده باشد.

معنی کلمه متبلور در فرهنگ عمید

۱. چیزی که شبیه بلور شده باشد، بلوری شده.
۲. [مجاز] روشن، آشکار، نمایان.

معنی کلمه متبلور در فرهنگ فارسی

بلورشده، چیزی که شبیه بلورشده باشد
( اسم ) آنچه که بلوری شده بلور شده . یا متبلور مطبق . بلور لایه .

معنی کلمه متبلور در فرهنگستان زبان و ادب

[زمین شناسی، علوم جَوّ] ← بلوری شده

جملاتی از کاربرد کلمه متبلور

در ابتدا در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد ذوب بچ انجام می‌گیرد، سپس با تعیین دمای کریستالیزاسیون برای متبلور شدن لئوسایت، عملیات حرارتی انجام می‌گردد که میزان اکسید پتاسیم در این مرحله مهم است.
... ایدۀ مجله هنری حول مشاهدات مکرر او مبنی بر اینکه مانع اصلی بین کشورها زبان است متبلور شد، و اعتقاد او به این که هر چه فرهنگ یک بخش از جهان را بتوان «بصری» به توجه بخش دیگر جلب کرد، شانس تفاهم بین‌المللی و صلح بیشتر است.
مارکس سرمایه را کار متبلور می‌داند و به همین دلیل سود کارفرما را ارزشی می‌داند که از کارگر ربوده شده. سرمایه و مواد اولیه که در فرایند تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند به عنوان نیروی کار متراکم شده از دوره‌های قبلی محسوب می‌شود.
اسکاندیم فلزی نرم به رنگ سفید- نقره‌ای است که به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی، کمیاب بودن و سختی استخراج آن، گاهی به عنوان یکی از فلزات نادر در نظر گرفته می‌شود. این عنصر در سال ۱۸۷۹ توسط لارس نیلسون دانشمند سوئدی کشف گردید. در دمای معمولی به صورت ساختار هگزاگونال متبلور می‌شود. این عنصر در بسیاری از سنگ‌های عناصر کمیاب و کانی‌های تنگستن و اورانیم یافت می‌شود.
همواره سنت غنی از عرفان به صورت تصوف در میان اهل سنت رایج بوده‌است. از نظر تاریخی، تصوف از اوایل قرون وسطی به بعد «به یک بخش فوق‌العاده مهم از اسلام» و «یکی از جنبه‌های گسترده و همه‌جانبه زندگی مسلمانان» در تمدن اسلامی تبدیل شد و تقریباً در همه جنبه‌های اصلی زندگی مسلمانان سنی از هند و عراق تا سنگال نفوذ کرد. تصوف تا قرن بیستم همچنان به عنوان بخش مهمی از زندگی روزمره مسلمانان باقی ماند و در این زمان با ظهور سلفی‌گری و وهابیت مبارزه با نفوذ آن بر تمدن اسلامی آغاز شد. در قرن یازدهم، تصوف، که پیشتر در تقوای اسلامی کمتر روند «مدونی» داشت، «مدون و متبلور» شد و به صورتی درآمد که تا به امروز ادامه داشته‌است.
جراحی‌های اولیه تطبیق جنسیت برای مردان ترنس، شامل کاشت بافت بیضه به جای تخمدان‌های برداشته‌ شده بود. تا سال ۱۹۰۳ هورمون‌های متبلور مردانه در مقادیر قابل استفاده از ادرار مردان استخراج شده بود، اما استفاده از آن خطر عفونت را به همراه داشت.
اتحاد آزاد کارگران ایران طی بیانیه‌ای نوشتند: «امسال روز دانشجو به مثابه روزی بزرگ و تاریخ‌ساز برای همبستگی کارگران و معلمان و زنان و دانشجویان و عموم توده‌های ستم‌دیده مردم ایران که در فراخوان‌های سه روز اعتصاب و اعتراض خیابانی متبلور شده است و می‌رود تا خیزش سراسری و آزادیخواهانه و برابری طلبانه مردم ایران را یک گام مهم دیگر به پیش راند.»
اطلاعات عمومی در روان‌شناسی تفاوت‌های فردی با عنوان «دانش دارای ارزش فرهنگی تبادل شده میان رسانه‌های غیر تخصصی» تعریف شده‌است و طیف گسترده‌ای از موضوعات را در بر می‌گیرد. این تعریف یادگیری بسیار تخصصی که تنها می‌توان آن را با آموزش گسترده و اطلاعات محدود به یک رسانه به دست آورد را در بر نمی‌گیرد. اطلاعات عمومی بخش مهمی از هوش متبلور است و ارتباط زیادی با هوش عمومی و با بازبودن به تجربه دارد.