متبرک

معنی کلمه متبرک در لغت نامه دهخدا

متبرک. [ م ُ ت َب َرْ رَ ] ( ع ص ) میمون و مبارک. ( آنندراج ). میمنت گرفته و خجسته و مبارک. ( ناظم الاطباء ). بابرکت. و با میمنت و خجسته و با سعادت و مبارک. ( ناظم الاطباء ) : و چون بار آید شهر را خوازه بندند به سبب آمدن از آنجای متبرک و این نور را در ولایتهای دیگر نور بخارا خوانند. ( تاریخ بخارا ). || مقدس وپاک. ( ناظم الاطباء ) : و روز جمعه سیوم مزار متبرک جام را فخیم اقبال ساخت. ( ظفرنامه یزدی ).
متبرک. [ م ُ ت َ ب َرْ رِ ] ( ع ص ) رجل متبرک ، مرد اعتمادکرده به چیزی. || الحاح کننده. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). و رجوع به تبرک شود.

معنی کلمه متبرک در فرهنگ معین

(مُ تَ بَ رِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) خجسته ، فرخنده .

معنی کلمه متبرک در فرهنگ عمید

۱. دارای خیر و برکت، با برکت.
۲. خجسته و مبارک.
۳. دارای قداست.

معنی کلمه متبرک در فرهنگ فارسی

دارای خیروبرکت، بابرکت
( اسم ) ۱ - مبارک میمون : و چون باز آید شهر را خوازه بندند بسبب آمدن از آنجای متبرک و این نور را در ولایتهای دیگر نور بخارا خوانند . ۲ - مقدس و روز جمعه سیوم مزار متبرک جام را مخیم اقبال ساخت .
مرد اعتماد کرده بچیزی

جملاتی از کاربرد کلمه متبرک

در کتاب زندگی‌نامه ادوارد به پرهیزکاری او تأکید شده‌است. او به گیفو اسقف ولز کمک کرد تا از موقوفات و زمین‌هایی که به صومعه ابینگدون اعطا کرده بود محافظت کند. ولی بنا به گفته‌های برخی از راهبان اوشام ، او بسیاری از آثار متبرک کلیسا را در گلوچستر گردآوری می‌کرد و از آنهایی که خوشش می آمد برای خودش برمی داشت. هنگامی که گروین رئیس راهبان سنت ریکویر از دربار انگلستان دیدار می‌کرد. هنگام درود فرستادن به ادیث حاضر به بوسیدن وی نشد. که با اعتراض او همراه بود. ادوارد او را سرزنش کرد و او نیز پذیرفت. گروین حتی هنگام رفتن به کشیشان انگلیسی پافشاری کرد که از بوسیدن زنان بپرهیزند. گرچه این کار جزئی از فرهنگ آنان نبود
چون از بالای منبر بنشیب آمد، هیچ دیده تیزگرد او را ندید، چون ماه در غمامه کنام رفت و چون ستاره در پرده ظلام، بعد از آنکه سخن متبرک او شنیدم چهره مبارک او ندیدم.
امامزاده ابراهیم یکی از دو امامزادهٔ معروف شهر آمل و از امامزادگان متبرک و خاص ایران است و هم‌اکنون از بناهای تاریخی شهر آمل و مازندران محسوب می‌شود. این امامزاده به دلیل آثار نفیس چوبی از قبیل در، صندوق و همچنین تزئینات و کتیبه‌های زیبای قاجاری اهمیت هنری و تاریخی دارد.
کودکان به دست یک پیر (موبد) با آب متبرک غسل تعمید داده می‌شوند، در زمان ازدواج، پیر یک نان را دو نیمه می‌کند و نیمی از آن را به عروس و نیمه دیگر را به داماد می‌دهد. عروس در لباس سرخ از کلیساهای مسیحی بازدید می‌کند.
او نخستین عکّاس ایرانی است که از بقاع متبرکه عکاسی نموده و در سفر اول و دوم ناصرالدین‌شاه به اروپا، وی را همراهی نموده‌است.
به گفته رضایی، رئیس اداره بقاع و اماکن متبرکه فارس دو مرکز رصدخانه در امامزاده سیدحسین کازرون و امامزاده پیرمراد استهبان راه اندازی خواهد شد. با توجه به استقبال گسترده مردم از مرکز رصدخانه سید علاءالدین حسین شیراز امسال در دو امامزاده شاخص استان رصدخانه راه اندازی می‌شود. وی بیان داشته که خرید تجهیزات این رصدخانه‌ها از خارج از کشور منعقد شده و در ابتدا با اعتبار اولیه ۲۵ میلیون تومان تلسکوپ خریداری می‌شود.