متالورژی پودر
معنی کلمه متالورژی پودر در فرهنگستان زبان و ادب

متالورژی پودر

معنی کلمه متالورژی پودر در فرهنگستان زبان و ادب

{powder metallurgy} [مهندسی مواد و متالورژی] علم و فن تولید پودر فلزات و بهره گیری از آن در ساخت قطعات

معنی کلمه متالورژی پودر در دانشنامه عمومی

متالورژی پودر ( به انگلیسی: Powder metallurgy ) نام فرایندی است که در آن مواد ذره ای ریز با هم مخلوط شده، به شکل دلخواه پرس می شوند ( فشرده سازی ) ، و سپس در یک محیط کنترل شده حرارت داده می شوند ( پخت یا تف جوشی ) ، تا اتصال بین ذرات و خواص مورد نظر ایجاد گردد.
این فرایند بیشتر برای تولید انبوه قطعات کوچک و پیچیده با دقت بالا مورد استفاده قرار می گیرد، و اغلب نیاز به ماشینکاری یا پرداخت اضافی را از بین می برد. در این فرایند تولید ضایعات مواد کمی وجود دارد، و می توان از مواد یا مخلوط های غیرمعمول استفاده کرد. همچنین می توان قطعاتی با درجه کنترل شده ای از تخلخل یا نفوذپذیری تولید کرد.
عمده کاربرد فرایند متالورژی پودر کاربردهایی است که از مزیت اقتصادی زیادی برخوردار باشد. ( در مقایسه با قطعات ساخته شده توسط ماشینکاری، ریخته گری یا فورج ) یا بدست آوردن خصوصیات و مشخصات مطلوب با هر روش دیگری دشوار باشد. ( مانند محصولات ساخته شده از تنگستن، مولیبدن یا کاربید تنگستن؛ یاتاقان های متخلخل؛ فیلترها؛ و قطعات مغناطیسی مختلف ) . متالورژی پودر به دلیل پیچیدگی نسبی، در واقع باید به عنوان یک وسیله تولید احتمالی برای هر بخشی که هندسه و مقدار تولید مناسب باشد، در نظر گرفته شود.
تولید انبوه محصولات ساخته شده توسط متالورژی پودر اواسط یا اواخر قرن نوزدهم آغاز شد. تولیدات اولیه شامل سکه ها و مدال های مسی، شمش های پلاتینی، حروف چاپ سربی و سیم های تنگستنی بود ( ماده ای که در لامپ های رشته ای استفاده می شود ) . نوک ابزارهای برشی تنگستن کاربیدی و بوش های غیر آهنی در دهه ۱۹۲۰ تولید شدند. یاتاقان های خود - روانکار و فیلترهای فلزی سایر محصولات اولیه بودند.
در دوره جنگ جهانی دوم یک توسعه سریع در زمینه متالورژی پودر، و عمدتاً در حوزه خودروسازی، رخ داد و آهن و فولاد جایگزین مس، که عنصر غالب بود، شدند. تحولات صنایع هوافضا و هسته ای، تقاضا برای اجزای فلزی نسوز و واکنش پذیر را افزایش داد. محصولات با تراکم کامل در دهه ۱۹۶۰ ظهور کردند و اجزای ابرآلیاژی با کارایی بالا، مانند قطعات توربین موتور هواپیما، از تحولات برجسته دهه ۱۹۷۰ بود. تجاری سازی پودرهای سریع جامد شونده و آمورف، آهنگری پودر، تراکم گرم و قالب گیری تزریقی P/M در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ از تحولات بعدی بودند. برخی از فناوری های جدیدتر عبارتند از: پودرهای زیرمیکرون و نانوفاز، نورد مستقیم پودر، تراکم سرعت - بالا و فشار فوق - بالا، و پخت میکروویو و پلاسمای دمابالا.
معنی کلمه متالورژی پودر در دانشنامه عمومی
معنی کلمه متالورژی پودر در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه متالورژی پودر در دانشنامه آزاد فارسی

مِتالورژیِ پودْر (powder metallurgy)
روش شکل دادن فلزات مقاوم در برابر گرما، مانند تنگستن. در این روش، پودر فلز را در قالب فشرده می کنند و سپس آن را تا دمای بسیار بالا گرما می دهند تا بر اثر تفت جوشی، دانه های پودر به هم متصل شوند و قطعه ای یکپارچه به دست آید.

معنی کلمه متالورژی پودر در ویکی واژه

علم و فن تولید پودر فلزات و بهره‌گیری از آن در ساخت قطعات.

جملاتی از کاربرد کلمه متالورژی پودر

استحکام قبل‌از پخت فلزات به طور معمول است. ارجاع شده در زمینه متالورژی پودر .
محدودیت‌های متعددی وجود دارد که توانایی افزایش استحکام قبل‌از پخت در اجزای متالورژی پودر را محدود می‌کند. ویژگی‌هایی مانند اندازه ذرات و تراکم پذیری محدودیت‌هایی در استحکام قبل از پخت نهایی ایجاد می‌کند.
مطالعات مختلفی برای بهبود استحکام قبل از پخت متالورژی پودر انجام شده است. استفاده از روان کننده‌های پیشرفته و افزودن آلیاژهای‌بالا نشان داده است که می توان استحکام قبل از پخت این مواد را افزایش داد.
متالورژی‌پودر به تشکیل مواد‌ یا اجزا از پودرها اشاره دارد. در متالورژی پودر، استحکام قبل از پخت اولیه در هنگام فشرده سازی و شکل دهی به وجود می آید. افزایش پیچیدگی قطعات و هندسه نیاز به استحکام قبل از پخت بالاتر در طول این فرآیند را ایجاد کرده است.