متاسفانه

معنی کلمه متاسفانه در لغت نامه دهخدا

متأسفانه. [ م ُ ت َءَس ْ س ِ ن َ / ن ِ ] ( ص نسبی مرکب ، ق مرکب ) پر از اندوه و رنج. ( ناظم الاطباء ). || بطور اندوه ورنج و بطور ناله و زاری و بطور دریغ. ( ناظم الاطباء ). توضیح این که «متأسف » اسم فاعل عربی و به معنی اندوه خورنده است و استعمال آن با «انه » فارسی ( متأسفانه ) که در آخر اسمهای جامد ( و گاهی مشتق عاشقانه ، عارفانه ) در می آید و دلالت بر اتصاف به صفتی ( یا قید ) می کند پسندیده نیست. «متأسفانه » = «متأسف » + «آن » ( جمع ) + «َه » ( پساوند نسبت ) لغةً بمعنی مانند متأسفان است. این کلمه در مواردی که معمولاً به کار می رود صحیح نیست مثلاً در این جمله : «متأسفانه عمل شما زشت بود»، نمی توان بجای متأسفانه «چون متأسفان » و «مانند متأسفان » گذاشت و گفت : «مانند متأسفان عمل شما زشت بود» و در این جمله : «متأسفانه شما دیر رسیدید»هر چند جمله مفهومی دارد ولی مفهوم آن غیر از مفهومی است که گوینده میخواهد. مفهوم این جمله چنین است : «شما مانند متأسفان دیر رسیدید». در صورتی که منظورما این است که من متأسفم که شما دیر رسیدید». ( فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به تأسف و ماده بعد شود.

معنی کلمه متاسفانه در فرهنگ معین

( متأسفانه ) ( ~. نِ ) [ ع - فا. ] (ق . ) با تأسف و افسوس ، بدبختانه .

معنی کلمه متاسفانه در فرهنگ فارسی

با تاسف بدبختانه . توضیح متاسف یک اسم فاعل عربی و بمعنی اندوه خورنده است و استعمال آن با انه فارسی ( متاسفانه ) که آخر اسمهای جامد ( و گاهی مشتق : عاشقانه عارفانه م . م . ) در میاید و دلالت بر اتصاف بصفتی ( یا قید م . م . ) میکند پسندیده نیست . متاسفانه متاسف آن (جمع ) ه لغه بمعنی مانند متاسفان است . این کلمه در مواردی که معمولا بکار میرود صحیح نیست مثلا درین جمله متاسفانه عمل شما زشت بود . نمیتوان بجای متاسفان ( چون متاسفان ) و مانند متاسفان گذاشت و گفت : مانند متاسفان عمل شما زشت بود و درین جمله متاسفانه شما دیر رسیدید . هر چند جمله مفهومی دارد ولی مفهوم آن غیر از مفهومی است که گوینده میخواهد . مفهوم این جمله چنین است : شما مانند متاسفان دیر رسیدید در صورتیکه منظور ما این است که من متاسفم که شما دیر رسیدید .

معنی کلمه متاسفانه در ویکی واژه

با تأسف و افسوس، بدبختانه.

جملاتی از کاربرد کلمه متاسفانه

فاصله روستای الوندقلی از مرکز شهر بیجار ۱۲ کیلومتر می باشد که متاسفانه ۳.۲ کیلومتر آن خاکی می باشد.معادن کارخانه سیمان کردستان و کارخانه آهک کردستان در محدوده این روستا می باشد.
پیروان ابن نصیر، نصیری یا از سال ۱۹۲۰ علوی خوانده می‌شوند. امروزه متاسفانه لفظ نصیری دلالت‌های منفی به همراه دارد چنان‌که گروه دولت اسلامی به منظور ترویج کشتار علویان از این لفظ استفاده می‌کند.
متاسفانه ابین آب انبار مثل اکثر آیب انبارهای کاشان رها شده و دستخوش تخریب است.