متاسف

متاسف

معنی کلمه متاسف در لغت نامه دهخدا

متأسف. [ م ُ ت َ ءَس ْ س ِ ] ( ع ص ) دریغکننده و درد خورنده و اندوهگین. ( آنندراج ). کسی که تأسف دارد. ( ناظم الاطباء ). مهموم و محزون و کسی که دریغ می خورد و اندوهگین است. ( ناظم الاطباء ) : که عدل او ملجاءملهوفان و فضل او منجای متأسفان است. ( سندبادنامه ص 216 ). پس از همه راضی باشد نه بر هیچ فائت متأسف. ( اوصاف الاشراف ). و رجوع به تأسف و ماده بعد شود.

معنی کلمه متاسف در فرهنگ معین

( متأسف ) (مُ تَ ءَ سِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) محزون ، مغموم .

معنی کلمه متاسف در فرهنگ عمید

۱. اندوهگین.
۲. دارای احساس دریغ و افسوس.

معنی کلمه متاسف در فرهنگ فارسی

اندوهگین، کسی که دریغ وافسوس میخورد
( اسم ) دریغ خورنده اندوهگین جمع : متاسفین : پس از همه راضی باشد نه بر هیچ فائت متاسف .
دریغ کننده

معنی کلمه متاسف در دانشنامه عمومی

متأسف (ترانه جاستین بیبر). «متأسف» ( به انگلیسی: Sorry ) تک آهنگی از خواننده کانادایی جاستین بیبر برای چهارمین آلبوم استودیویی او «هدف» است که در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵  ( ۲۰۱۵ - 10 - ۲۳ ) منتشر شد.
این تک آهنگ در چارت های کانادا، اسکاتلند، ایرلند، دانمارک، سوئد، نیوزلند، بریتانیا، در رتبه اول و در چارت های ایتالیا، والونیا، فرانسه، نروژ، آلمان، فنلاند، استرالیا، سوئیس، اتریش، فلاندرز جزو ده ترانه اول قرار گرفت. [ نیازمند منبع]

معنی کلمه متاسف در ویکی واژه

spiacente

جملاتی از کاربرد کلمه متاسف

آباد (بهبهان)، روستایی از توابع بخش زیدون شهرستان بهبهان در استان خوزستان ایران است. متاسفانه جمعیت این روستا شیب نزولی به خود گرفته است.علاقه بیش از حد مردم به شهرنشینی باعث شده است که از سرشماری سال 85 تا سرشماری سال 94 تعداد مردم ساکن در این روستا و به اصطلاح جمعیت آن،نه تنها افزایش نیابد،بلکه کاهش قریب به بیست درصدی را نیز تجربه کند.
و اسلام قلعه همچنین یک پارک تفریحی که توسط درخت های کاج و سرو و….. پوشیده و‌ سبز شده ولی متاسفانه رسیده گی زیادی نسبت به پارک اسلام قلعه نمی شود .
و دوستی ازان کلیله، روزبه نام، بنزدیک دمنه آمد و از وفات کلیله اعلام داد. دمنه رنجور و متاسف گشت و پرغم و متحیر شد،و از کوره آتش دل آهی برآورد و از فواره دیأه آب بر رخسار براند و گفت: دریغ دوست مشفق و برادر ناصح که در حوادث بدو دویدمی، و پناه در مهمات رای و رویت و شفقت و نصیحت او بود، و دل او گنج اسرار دوستان و کان رازهای بذاذران، که روزگار را بران وقوف صورت نبستی و چرخ را اطلاع ممکن نگشتی.
دیگر روز شریف‌زاده را گفتند: که امروز به جمال خویش کسی اندیش که ما را فراغی باشد. اندیشید که: اگر بی غرض بازگردم یاران ضایع مانند. در این فکرت به شهر درآمد، رنجور و متاسف پشت به درختی بازنهاد. ناگهان زن توانگری بر وی گذشت و او را بدید، مفتون گشت و گفت: ما هذا بشرا ان هذا الا ملک کریم. و کنیزک را گفت: تدبیری اندیش.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به آخرین بادافزار، خواستگاری، مرد عنکبوتی ۲، فیلم ۴۳، مارجین کال، محاصره، کارآموز، تحلیل این، متاسفم، متنفران و فریدم لند اشاره کرد.
این روستا در دامنه کوه شاه شهرستان رابر قرار دارد این روستا از چندین طایفه تشکیل شده که قدیمی ترین آن از تبار و طایفه ایل مهنی قدیمی ترین ایل استان کرمان میباشند. دیگر طایفه ها، سیوندی،کاظمی، جعفری، سالاری وسلاجقه هستند که تا سالها قبل زندگی عشایر گونه و سیاه چادری داشتند.به کار کشاورزی و دامپروی مشغول هستند و امرار معاش میکنند.متاسفانه در سالهای اخیر و با وجود تکنولوژی رنگ و بوی اداب و رسوم محلی و زندگی اصیل ساکنان آن دچار تغییر و تحول شده است.
در ابتدای جاده روستا محلی به نام هفت چشمه وجود دارد که با آبشار زیبا و مناظر رویایی شهرتی ملی پیدا نموده ولی متاسفانه با عدم رعایت برخی گردشگران رو به ویرانی میباشد.
از افتخارات وی می‌توان به این اشاره نمود که نماینده برزیل در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در توکیو ژاپن بود. اما متاسفانه در دومین مسابقه خود در وزن ۶۰ کیلوگرم مردان حذف شد.
رای گفت برهمن را: شنودم مثل بدکردار متهور که درایذا غلو نماید، و چون بمثل آن مبتلا شود در پناه توبت و انابت گریزد. اکنون بازگوید مثل آنکه پیشه خود بگذارد و حرفی دیگر اختیار کند، و چون از ضبط آن عاجز آید رجوع او بکار خود میسر نگردد و متحیر و متاسف فروماند.
چهاردهم توکل است باید که در وی قوت توکل باشد تا بسبب رزق مرید متاسف نشود و مرید را از خوف اسباب معیشت او رد نکند.
متاسفانه، ابزارهای آنلاین که برای برگردان خودکار متون از لاتین به عربی وجود دارند، قابلیت تشخیص این مسائل را ندارند.