متابولیک

معنی کلمه متابولیک در ویکی واژه

بیماری‌های ارثی، بیماری‌های متابولیک ارثی بیماری‌هایی هستند که در آنها هضم نهایی یک یا چند ماده غذایی مانند پروتئین، قند یا چربی در بدن نوزاد از بدو تولد مختل می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه متابولیک

سندرم‌های غدد درون ریز مرتبط با آکانتوز نیگریکانس می‌توانند در بسیاری از شرایط به ویژه در موارد مقاومت به انسولین مانند دیابت و سندرم متابولیک آغاز شوند:
اختلال عملکرد تلومر هنگام پیری سلولی (حالتی که در آن سلول‌ها تقسیم نمی‌شوند اما از نظر متابولیکی فعال هستند) بر سلامت بدن تأثیر گذار است. جلوگیری از کوتاه شدن تلومر بدون پاک سازی سلول‌های پیر ممکن است منجر به تجمع این سلول‌ها در بدن شده و به وقوع بیماری‌های مرتبط با افزایش سن نظیر التهاب بافت و اختلال عملکردِ بافتی کمک کند.
سی‌ال‌ای بافت چربی شکمی در مردان چاق میانسال دارای علایم سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد: آزمایش کنترل تصادفی.
اختلال‌های گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب ناتوانی‌های یادگیری می‌شوند مثل هایپوگلیسمی، کم کاری تیروئید و …
اثرات سلامتی پیرامون ارگاسم انسان گوناگون است. پاسخ‌های فیزیولوژیکی زیادی در طول فعالیت جنسی وجود دارد، از جمله حالت آرامش ایجاد شده توسط پرولاکتین، و همچنین تغییرات در سیستم عصبی مرکزی مانند کاهش موقتی در فعالیت متابولیک قسمت‌های بزرگی از قشر مغز در حالی‌که هیچ تغییری یا افزایش متابولیک چون فعالیت در نواحی لیمبیک (یعنی "مرز") مغز وجود ندارد. همچنین طیف وسیعی از اختلالات جنسی مانند آنورگاسمی وجود دارد. این تأثیرات بر دیدگاه‌های فرهنگی ارگاسم مانند باورهایی که ارگاسم و فراوانی یا تداوم آن برای رضایت در یک رابطه جنسی مهم یا نامربوط است، و نظریه‌هایی دربارهٔ عملکردهای بیولوژیکی و تکاملی ارگاسم تأثیر می‌گذارد.
هنگامی که اولین علائم در دوران کودکی ظاهر می شوند، به احتمال زیاد اختلالات متابولیک واسطه ای هستند، در حالی که در بزرگسالان این علائم معمولاً علائم عصبی هستند.