متأهل

معنی کلمه متأهل در لغت نامه دهخدا

متأهل. [ م ُ ت َ ءَهَْ هَِ ] ( ع ص ) صاحب اهل بیت و خداوند خانه و صاحب زن و فرزند. ( آنندراج ) ( غیاث ). صاحب اهل و عیال و خداوند خانه و زن و فرزند. ( ناظم الاطباء ). اهل دار. زن گرفته. زن دار. زن کرده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). کسی که دارای اهل بیت و عیال است. آن که زن و فرزند دارد :
متأهل دو پای خود دربست
سر خود را بدست خود بشکست.( حدیقه ، از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه متأهل در فرهنگ معین

( متأهل ) (مُ تَ ءَ هِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) دارای اهل و عیال ، دارای همسر.

معنی کلمه متأهل در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که ازدواج کرده است، دارای همسر.

معنی کلمه متأهل در فرهنگ فارسی

کسی که اهل وعیال دارد
( اسم ) کسی که دارای اهل بیت و عیال است آنکه زن و فرزند دارد : متاهل دو پای خود در بست سر خود را بدست خود بشکست . ( حدیقه ) جمع : متاهلین .

معنی کلمه متأهل در ویکی واژه

دارای اهل و عیال، دارای هم

جملاتی از کاربرد کلمه متأهل

وی در ۱۲ اوت ۱۹۸۰ در وانادزور به دنیا آمد و از دانشگاه پزشکی دولتی ایروان فارغ‌التحصیل گشت. وی متأهل و صاحب دو فرزند می‌باشد.
هنیه متأهل و دارای ۱۳ فرزند است که سه نفر از آن‌ها در سال ۲۰۲۴ کشته شدند. در اکتبر ۲۰۲۳ جنگنده‌های ارتش اسرائیل خانه هنیه در شهره غزه را بمباران کردند که طی این حادثه ۱۴ نفر از اعضای خانواده وی از جمله یک برادر و برادرزاده‌اش کشته شدند. در نوامبر ۲۰۲۳، طبق گزارش‌ها، یک نوهٔ او در یک حمله هوایی اسرائیل در شهر غزه کشته شد. در اواخر همان ماه، نوه بزرگش در حمله اسرائیل کشته شد. سه تن از پسران و سه نوه او در حمله هوایی اسرائیل در نوار غزه در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ کشته شدند.
اب‌الفس قارایف متأهل است و یک فرزند دارد.
وی متأهل است و یک پسر و یک دختر دارد.
مطابق آمار سال ۲۰۱۸، در میان آمریکایی‌ها با سن ۱۵ سال یا بیشتر، ۵۲٪ متأهل هستند یا بودند، ۶٪ بیوه هستند، ۱۰٪ طلاق گرفته‌اند و ۳۲٪ هرگز ازدواج نکرده‌اند. امروزه زنان بیشتر در خارج از خانه کار می‌کنند و بیشتر مدارک کارشناسی در آمریکا هم توسط زنان آن کشور کسب می‌شود.
تونی اولیویرا، در ۱۴ اکتبر ۱۹۴۶ در محله موگوفورس شهر آنادیا در کشور پرتغال دیده به جهان گشود. او متأهل بوده و قادر به صحبت به زبان‌های پرتغالی، اسپانیایی، انگلیسی و فرانسوی است. تونی دارای بالاترین درجه مربی‌گری یوفا است.
از نظر جامعه‌شناسی، خانواده‌های غیرسنتی اکثریت خانواده‌های آمریکایی را تشکیل می‌دهند. تا سال ۲۰۱۴، تنها ۴۶ درصد از کودکان در ایالات متحده در یک خانواده سنتی زندگی می‌کنند که این رقم از سال ۱۹۸۰،که ۶۱ درصد بود کاهش یافته‌است. این تعداد فقط شامل خانواده‌هایی با والدینی می‌شود که در اولین ازدواج خود هستند، در حالی که درصد فرزندانی که به سادگی با دو والدین متأهل زندگی می‌کنند تا سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۵٪ بوده.
از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم مرد متأهل و عشق حقیر اشاره کرد.