متأسفانه

معنی کلمه متأسفانه در لغت نامه دهخدا

متأسفانه. [ م ُ ت َءَس ْ س ِ ن َ / ن ِ ] ( ص نسبی مرکب ، ق مرکب ) پر از اندوه و رنج. ( ناظم الاطباء ). || بطور اندوه ورنج و بطور ناله و زاری و بطور دریغ. ( ناظم الاطباء ). توضیح این که «متأسف » اسم فاعل عربی و به معنی اندوه خورنده است و استعمال آن با «انه » فارسی ( متأسفانه ) که در آخر اسمهای جامد ( و گاهی مشتق عاشقانه ، عارفانه ) در می آید و دلالت بر اتصاف به صفتی ( یا قید ) می کند پسندیده نیست. «متأسفانه » = «متأسف » + «آن » ( جمع ) + «َه » ( پساوند نسبت ) لغةً بمعنی مانند متأسفان است. این کلمه در مواردی که معمولاً به کار می رود صحیح نیست مثلاً در این جمله : «متأسفانه عمل شما زشت بود»، نمی توان بجای متأسفانه «چون متأسفان » و «مانند متأسفان » گذاشت و گفت : «مانند متأسفان عمل شما زشت بود» و در این جمله : «متأسفانه شما دیر رسیدید»هر چند جمله مفهومی دارد ولی مفهوم آن غیر از مفهومی است که گوینده میخواهد. مفهوم این جمله چنین است : «شما مانند متأسفان دیر رسیدید». در صورتی که منظورما این است که من متأسفم که شما دیر رسیدید». ( فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به تأسف و ماده بعد شود.

معنی کلمه متأسفانه در فرهنگ معین

( متأسفانه ) ( ~. نِ ) [ ع - فا. ] (ق . ) با تأسف و افسوس ، بدبختانه .

معنی کلمه متأسفانه در فرهنگ فارسی

با تاسف بدبختانه . توضیح متاسف یک اسم فاعل عربی و بمعنی اندوه خورنده است و استعمال آن با انه فارسی ( متاسفانه ) که آخر اسمهای جامد ( و گاهی مشتق : عاشقانه عارفانه م . م . ) در میاید و دلالت بر اتصاف بصفتی ( یا قید م . م . ) میکند پسندیده نیست . متاسفانه متاسف آن (جمع ) ه لغه بمعنی مانند متاسفان است . این کلمه در مواردی که معمولا بکار میرود صحیح نیست مثلا درین جمله متاسفانه عمل شما زشت بود . نمیتوان بجای متاسفان ( چون متاسفان ) و مانند متاسفان گذاشت و گفت : مانند متاسفان عمل شما زشت بود و درین جمله متاسفانه شما دیر رسیدید . هر چند جمله مفهومی دارد ولی مفهوم آن غیر از مفهومی است که گوینده میخواهد . مفهوم این جمله چنین است : شما مانند متاسفان دیر رسیدید در صورتیکه منظور ما این است که من متاسفم که شما دیر رسیدید .

معنی کلمه متأسفانه در ویکی واژه

با تأسف و افسوس، بدبختانه.

جملاتی از کاربرد کلمه متأسفانه

در این موقع که متأسفانه نایره جنگ در اروپا مشتعل گردیده‌است دولت شاهنشاهی ایران به موجب این بیانیه تصمیم خود را به اطلاع عموم می‌رساند که در این کارزار بی‌طرف مانده و بی‌طرفی خود را محفوظ می‌دارد.
از دیگر آثار ارزشمند او تألیف و تدوین اطلس چهارده قرن هنر اسلامی به دو زبان فارسی و انگلیسی در ۲۰ مجلد می‌باشد. تألیف این مجموعه با حمایت یونسکو در زمان حیات او در طول بیش از سی سال ادامه داشت و برای گردآوری منابع و تکمیل آن به ۳۲ کشور جهان سفر کرد، اما متأسفانه به انجام نرسید. تنها جلد دوم آن تحت عنوان «هنر خوشنویسی، از آغاز تا امروز» به دو زبان فارسی و انگلیسی در سال ۱۳۸۱ خورشیدی چاپ و منتشر شد.
متأسفانه بسیاری از سیستم‌های سازمانی مثل مدیریت سلامت بازپرداخت وجه را به ارزیابی‌های فقط یک ساعته کاهش داده است. در حالی که اغلب یک سنجش کامل برای تعیین تشخیص‌های دقیق نیازمند ساعت‌ها تست و آماده‌سازی گزارش است. مسئله فاکتورهای مالی منجر به اشتباهات تشخیص قابل توجهی می‌شوند.