متأسف

متأسف

معنی کلمه متأسف در لغت نامه دهخدا

متأسف. [ م ُ ت َ ءَس ْ س ِ ] ( ع ص ) دریغکننده و درد خورنده و اندوهگین. ( آنندراج ). کسی که تأسف دارد. ( ناظم الاطباء ). مهموم و محزون و کسی که دریغ می خورد و اندوهگین است. ( ناظم الاطباء ) : که عدل او ملجاءملهوفان و فضل او منجای متأسفان است. ( سندبادنامه ص 216 ). پس از همه راضی باشد نه بر هیچ فائت متأسف. ( اوصاف الاشراف ). و رجوع به تأسف و ماده بعد شود.

معنی کلمه متأسف در فرهنگ معین

( متأسف ) (مُ تَ ءَ سِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) محزون ، مغموم .

معنی کلمه متأسف در فرهنگ عمید

۱. اندوهگین.
۲. دارای احساس دریغ و افسوس.

معنی کلمه متأسف در فرهنگ فارسی

اندوهگین، کسی که دریغ وافسوس میخورد
( اسم ) دریغ خورنده اندوهگین جمع : متاسفین : پس از همه راضی باشد نه بر هیچ فائت متاسف .
دریغ کننده

معنی کلمه متأسف در دانشنامه عمومی

متأسف (ترانه جاستین بیبر). «متأسف» ( به انگلیسی: Sorry ) تک آهنگی از خواننده کانادایی جاستین بیبر برای چهارمین آلبوم استودیویی او «هدف» است که در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵  ( ۲۰۱۵ - 10 - ۲۳ ) منتشر شد.
این تک آهنگ در چارت های کانادا، اسکاتلند، ایرلند، دانمارک، سوئد، نیوزلند، بریتانیا، در رتبه اول و در چارت های ایتالیا، والونیا، فرانسه، نروژ، آلمان، فنلاند، استرالیا، سوئیس، اتریش، فلاندرز جزو ده ترانه اول قرار گرفت. [ نیازمند منبع]

جملاتی از کاربرد کلمه متأسف

قدمت ورزنه گلپایگان به دوران ساسانیان بر می‌گردد. شاهدی بر این امر وجود شهر آذرآباد (نام قدیم ورزنه) می‌باشد و متأسفانه امروز آثار کمی از این شهر باستانی که گویا مردمان آن قبل از اسلام پیرو دین زرتشت بوده‌اند بر جای مانده‌است. امروزه منطقه ورزنه (آذرآباد) قسمتی از شهر گلشهر می‌باشد. در این منطقه معادن سنگ‌های ساختمانی در حال بهره‌برداری نیز وجود دارد. ورزنه همواره در طول تاریخ دروازه ورودی به دشت گلپایگان بوده است.
اما متأسفانه به دلیل ناآگاهی مردم از ارزش و اهمیت بناهای تاریخی شاهد یادگاری‌هایی در قسمت‌های مختلف این بنا می‌باشیم؛ که موجب خراب شدن بنا می‌شود. همهٔ افراد جامعه باید برای فرهنگ‌سازی این موضوع و مراقبت از میراث‌های با ارزش بکوشیم تا بیش از این آثار با ارزشی که از گذشته برای آیندگان مانده از میان نبریم.
حزن: حالتی را گویند که در دل پدید آید بعد از مفارقت و باعث طلب باشد، باهتمام تمام و متأسف از مفارقت.