مبنا

مبنا

معنی کلمه مبنا در لغت نامه دهخدا

مبنا. [ م َ ] ( ع اِ ) بنا و عمارت. ( ناظم الاطباء ). || بنیان و اساس. ( ناظم الاطباء ). ابتداء. اول. پایه. ج ، مبانی. ( یادداشت دهخدا ). فرهنگستان ایران «پایه » را بجای این کلمه که معادل فرانسوی آن «باز» است پذیرفته. و رجوع به واژه های نو فرهنگستان ایران شود. || محل بنا. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مبنا در فرهنگ عمید

پایه، بنیان.

معنی کلمه مبنا در فرهنگ فارسی

( اسم ) رسم الخط فارسی برای مبنی .

معنی کلمه مبنا در فرهنگستان زبان و ادب

[حمل ونقل دریایی] ← مبنای جست وجو

معنی کلمه مبنا در دانشنامه عمومی

پایه یا مبنا ( به انگیسی: Radix یا base ) در ریاضیات به معنای تعداد رقم های منفردی است که برای نوشتن عدد در دستگاه عددنویسی با ارزش مکانی لازم است. مثلاً در عددنویسی دهدهی، که رایج ترین دستگاه در جهان امروز است، از ده رقم ۰ و ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و ۶ و ۷ و ۸ و ۹ استفاده می کنیم؛ بنابراین پایۀ این دستگاه ده است. در مبنای باینری یا دودویی دو عدد صفر و یک را داریم؛ یعنی می شود دو عدد. در مبنای اُکتال یا هشتایی، اعداد ۰ و ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و ۶ و ۷ را داریم؛ یعنی می شود ۸ عدد. در مبنای هِگزا دِسیمال اعداد ۰ و ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و ۶ و ۷ و ۸ و ۹ و a و b و c و d و e و f را داریم؛ یعنی می شود ۱۶ عدد.
برای به دست آوردن عدد x در مبنای y ، باید x رابر y تقسیم کنید؛ سپس خارج قسمت آن را بر y تقسیم کنید و همین طور ادامه دهید تا خارج قسمت به صفر برسد؛ سپس باقیمانده ها را از آخر به اول کنار هم بگذارید تا عدد x در مبنای y به دست آید.
و برای تبدیل عدد x در مبنای y به عدد z ، ارقام x را از راست به چپ، به ترتیب، در y 0 ، y 1 و . . . و نهایتاً در y m − 1 ضرب کنید ( m تعداد ارقامِ x است ) و سپس حاصل ضرب های به دست آمده را باهم جمع کنید تا عدد z به دست آید ( مبنای عدد z برابر ۱۰ است ) .

معنی کلمه مبنا در دانشنامه آزاد فارسی

مبنا (ریاضیات). رجوع شود به:پایه (ریاضیات)

جملاتی از کاربرد کلمه مبنا

که بر نخل امید من تبر زد؟ که بر مبنای اقبالم حجر زد؟
احمدیت این بود عقلش اگر خوانی رواست شرط شیئی ولا بشیئی هر دو را مبناستی
و فرزندان نامور وی آن دو کتاب را می شناختند و بر مبنای آنها حکم همی کردند. و در نامه ی قبول ولایت عهدی علی بن موسی الرضا(ع) به مأمون نوشته است.
مبنای ترتیب این کتاب مستطاب بر مقدمه و هشت باب و خاتمه است.
مبارک باد ومیمون باد این تحویل فرخنده که مبنای صلاح کار هر دو خا ندان آمد
ز مبنای تصوف جو حقیقت رویمت گوید آن باشد سه خصلت
بیتابی از غبار نفس کم نمی‌شود مبنای دل به روی تپیدن شکسته‌اند
بزرگمهر گفت: ای فلان، پادشاه بر مبنای آنچه دانم بمن مال دهد. چه اگر بر مبنای آنچه ندانم بمن مال دهد، تمامی گنجینه اش کفایتم نکند.
در دیدهٔ دیده ام تویی بینایی در لفظ و عبارتم تویی مبنایی
از دست من دل ربودی بر آتش دل فزودی بی پرده گویم تو بودی مبنای شور و شر دل