مبعث

معنی کلمه مبعث در لغت نامه دهخدا

مبعث. [ م َ ع َ ] ( ع اِ ) مکان بعثت و زمان بعثت. ( ناظم الاطباء ) : و آن بیست و هفتم رجب است روز مبعث پیغمبر صلی اﷲ علیه و آله وسلم. ( ترجمه النهایه طوسی چ سبزواری ج 1 ص 114 ).
- عید مبعث ؛ روزی است که پیغامبر( ص ) مبعوث برسالت شد و آن روز بیست و هفتم رجب است. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- یوم المبعث ؛ بنابر مشهور بین شیعه امامیه ، روز بیست و هفتم رجب که در آن روز حضرت رسول اکرم صلی اﷲ علیه و آله مبعوث به نبوت گردید.

معنی کلمه مبعث در فرهنگ معین

(مَ عَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - مکان بعثت . ۲ - زمان بعثت .

معنی کلمه مبعث در فرهنگ عمید

۱. مکان یا زمان بعثت.
۲. [مجاز] روز بیست وهفتم ماه رجب که روز بعثت پیامبر اسلام است.

معنی کلمه مبعث در فرهنگ فارسی

مکان یازمان بعثت، روزبعثت پیغمبراسلام که روزبیست وهفتم ماه رجب بوده
( اسم ) روز بعثت رسول ص : آن بیست و هفتم رجب است روز مبعث پیغمبر صلی الله علیه و آله .

معنی کلمه مبعث در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] مَبعَث در اصطلاح اسلامی به روزی گفته می شود که پیامبر اکرم (ص) به پیامبری برانگیخته شد. این اتفاق در۴۰ سالگی پیامبر(ص) در غار حراء واقع در کوه نور (در نزدیکی شهر مکه) روی داد و سرآغاز دین اسلام بود. طبق دیدگاه مشهور شیعه امامیه، این رویداد در روز ۲۷ رجب، ۱۳ سال قبل از هجرت پیامبر (ص) روی داده است.
قبل از بعثت پیامبر(ص)، دین بیشتر مردم آن ناحیه، بت پرستی بود. دیگر ادیان آسمانی نیز در قسمت های مختلف این سرزمین پیروانی داشت. اما با بعثت پیامبرص)، اسلام فراگیر و بت پرستی از حجاز برچیده شد.
سالگرد مبعث رسول خدا (ص)، از اعیاد شیعیان و به «عید مبعث» مشهور است.

معنی کلمه مبعث در ویکی واژه

مکان بعثت.
زمان بعثت.

جملاتی از کاربرد کلمه مبعث

فَما کانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ لیعذّبهم قبل مبعث الرّسول ص.
بهر تاریخ مولدش، گفتم: «به شب مبعث آمد این کودک »
ان انا متّ قبل مبعثه ردّنی رجعة باولائی
به مهد مولد زهرا، به حق مبعث احمد به طهر عصمت حوا، به مهر صفوت آدم
ازان جمال یکی جلوه بایدم دم مرگ که بیخودم فکند از ممات تا مبعث
قوله: کَیْفَ یَهْدِی اللَّهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ بعضی مفسّران گفتند: این در شأن جهودان آمد که پیش از مبعث مصطفی (ص) بوی ایمان آورده بودند، و بعد مبعث بوی کافر شدند «وَ شَهِدُوا» ای و بعد ان شهدوا انّ محمدا حقّ.
وَ طَعامُ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ ذبائح اهل تورات و انجیل است. «أُحِلَّ لَکُمُ» ای حلال لکم. میگوید: ذبائح جهودان و ترسایان شما را حلالست که مسلمانانید، و همچنین ذبائح هر کس که در دین ایشان شد پیش از مبعث مصطفی (ص). اما آن کس که از دینی دیگر وادین ایشان شود بعد از مبعث مصطفی (ص)، ذبیحه وی حلال نیست، و ذبائح ترسایان عرب هم حلال نیست که مصطفی (ص) گفت: «ما نصاری العرب باهل الکتاب، لا تحلّ لنا ذبائحهم».