مبرت

معنی کلمه مبرت در لغت نامه دهخدا

مبرت. [ م ِ رَ / م ُ ب َرْ رَ ] ( ع اِ ) شکر طبرزد. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). شکر طبرزد و نبات. ( ناظم الاطباء ). طبرزد بلغةالیمن. ( بحرالجواهر ).
مبرت. [ م َ ب َرْ رَ ] ( ع اِ ) ( از مبرة عربی ) نیکوکاری. برّ. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). کار نیک. عمل خیر. نیکی. اعمال نیک. احسان : تا هر کسی را مبرتی و نظری و نیکویی فرمایم. ( فارسنامه ابن البلخی ص 95 ). شیر فرمود که اینجا مقام کن تا از... مبرت... ما نصیب تمام یابی. ( کلیله و دمنه ). و مبرتهای فراوان واجب داشت. ( کلیله و دمنه ). مال فراوان بر سبیل مبرت و قضای حق التجاء... بدست او روان کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 ص 385 ). ثمره خردمندان امین که حق احسان و مبرت به حسن معاملت نگاه دارند. ( مرزبان نامه ص 272 ). و رجوع به «مبرة» شود.
مبرة. [ م َ ب َرْ رَ ] ( ع مص ) ( از «ب رر» ) فرمان بردن و فرمان پدر و مادر بردن. ( ناظم الاطباء ). به بهترین وجه فرمانبرداری پدر و مادر کردن و با آنان مرافقت نمودن و دوستی آنان را طلبیدن و از مکاره آنان دوری گزیدن. ( از اقرب الموارد ). || اعمال نیک نمودن. ( ناظم الاطباء ) || ( اِمص ) فرمانبرداری پدر و مادر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || نیکوکاری. ( مهذب الاسماء ). نیکویی. ( دهار ). اعمال نیک. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به مبرت شود.

معنی کلمه مبرت در فرهنگ معین

(مَ بَ رَّ ) [ ع . مبرة ] ۱ - (مص ل . ) اطاعت از فرمان پدر و مادر. ۲ - در فارسی به معنای کار خیر، نیکی کردن .

معنی کلمه مبرت در فرهنگ عمید

کار نیک.

معنی کلمه مبرت در فرهنگ فارسی

فرمان پدرومادربردن، کارنیک کردن، نیکی کردن، وبه معنی نیکویی وبخشش
( مصدر ) نیکی کردن . ۲ - عمل خیر نیکی : ثمر. خردمندان امین که حق احسان و مبرت بحسن معاملت نگاه دارند ... جمع : مبرات .
نیکوکاری

معنی کلمه مبرت در ویکی واژه

مبرة
اطاعت از فرمان پدر و مادر.
در فارسی به معنای کار خیر، نیکی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه مبرت

وی آخرین نخست وزیر در پادشاهی ایتالیا بود و در زمان ویتتوریو امانوئله سوم و اومبرتو دوم خدمت کرد . همچنین اولین نخست‌وزیر جمهوری ایتالیا بود و مدتی نیز به عنوان رئیس دولت ایتالیا پس از اینکه مردم به پایان سلطنت و تأسیس جمهوری رای دادند .
قران را به پیغمبرت ناورید مگر جبرئیل آن مبارک سفیر
در حریم خانهٔ پیغمبرت مر مرا از توست دو جهانی نعیم
شروع فیلمبرداری این مجموعه از ماه مه ۲۰۱۴ میلادی بود. ال چیوو به زبان اسپانیایی و در یک فصل هفتاد قسمتی توسط هومبرتو کیکو اولیویره ساخته و پخش شده‌است.
ویلفرد جی. لمبرت پیشنهاد کرد که پیش از این یک افسانه بین‌النهرینی ناشناخته در مورد رویارویی بین آلالا و آنو وجود داشته و الهام‌بخش سنت هوری-هیتی در مورد درگیری آنها بوده است.
چو بر حصار گذشتی خجسته رایت تو شدی دمادم بر من مبرت و احسان
به خود گفت: آخر یکی شرم دار ز روی پیمبرت آزرم دار
در دهه ۱۷۶۰، یوهان هاینریش لامبرت اولین کسی بود که ثابت کرد [[عدد پی|عدد
علاوه بر این، اثبات هرمیت از آنچه به نظر می‌رسد به روش اثبات لامبرت نزدیکتر است. در حقیقت،
گفت ای خر اندرین باغت کی خواند دزدی از پیغامبرت میراث ماند
بپرورده پیغمبرت درکنار ز پور ابو طالبی، یادگار
آدام لمبرت یهودی است و برادری به نام «نایل» دارد که سه سال از او کوچکتر است. همچنین او یک همجنسگرا است.
تو از جنگ پیران مبرتاب روی سپه را بیارای و زو کینه‌جوی
این کلمه یا لقب در زمان ایدل از سوی مطبوعات و رسانه به ادام نسبت داده شده به علت اینکه ادام در امریکن ایدل خیلی پر زرق و برق و عالی بود. در حقیقت گلمبرت لقب ادام است ولی بعدها ادام این کلمه را روی طرفداران و فن‌هایش گذاشت و در حال حاضر گلمبرت اسم طرفداران ادام است.
اومبرتو کالیجاریس (۱۹۳۹–۴۱) ·
در خانهٔ استاد علم و دینت پیغمبرت استاد و چوب صمصام
نیست این نوباوهٔ پیغمبرت از فصیل ناقه کمتر در برت
چه گویی که پیغمبرت چند زیست چه بایست چندی به زشتی گریست
آنتونیو ایمبرت باررا در ۳۱ مه ۲۰۱۶، در سن ۹۵ سالگی درگذشت.
آهنگ «چی از من می‌خوای» توسط مکس مارتین و شلبک در سال ۲۰۰۸ برای آلبوم خانهٔ سرگرمی پینک ساخته شده بود و شعر آن متعلق به پینک است اما در مراحل آخر آمادگی آلبوم خانهٔ سرگرمی این قطعه از آلبوم حذف شد. مکس مارتین که آهنگساز آلبوم برای سرگرمی تو از آدام لمبرت بود با کسب اجازه از پینک آهنگ را وارد آلبوم جدید آدام لمبرت کرد. آهنگ «چی از من می‌خوای» در آلبوم بزرگ‌ترین موفقیت‌ها… تا الان!!!. به صورت رسمی قرار نگرفته اما به صورت تک‌آهنگ در دسترس است.