مبدع

معنی کلمه مبدع در لغت نامه دهخدا

مبدع. [ م ُ دِ ]( ع ص ) نو بیرون آورنده نه بر مثالی. ( منتهی الارب ). از خود چیزی پیدا کننده. ( غیاث ) ( آنندراج ). از نو بیرون آورنده. اختراع کننده و آفریننده و به وجودآورنده. ( ناظم الاطباء ). نو آفریننده. ( دهار ). ابداع کننده. نوآورنده. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) :
مکن هرگز بدو فعلی اضافت گر خرد داری
بجز ابداع یک مبدع کلمح العین او ادنی.ناصرخسرو ( دیوان ص 27 ).خدای مبدع هرچ آن ترا به وهم و به حس
محاط و مدرک و معلوم و مبصر است و مشار.ناصرخسرو.بشناس مبدع را زخالق تا نداری همسرش
حیدر همین کرده ست اشارت خلق را بر منبرش.ناصرخسرو.شده حیران همه در صنع صانع
همه سرگشتگان شوق مبدع.
ناصرخسرو ( روشنایی نامه ،دیوان چ تهران ص 520 ).
به مکتب جبروت و به علم القرآن
به مبدء ملکوت و به مبدع الارباب.خاقانی ( دیوان چ عبدالرسولی ص 51 ).حمد و ثنا مبدعی را که از بدایت صباح وجود تا نهایت روح عدم هر چه هست در حد پادشاهی اوست. ( جوامعالحکایات ).
مبدع است و تابع استاد نی
مسند جمله ورا اسناد نی.مولوی. || طرز نو نهنده در شعر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) :
مبدع فحلم به نظم و نثر شناسند
کم نکنم تا زیم ولای صفاهان.خاقانی.در مدحت تو مبدع سحرآفرین منم
شاید دریغ مبدع سحرآفرین خوری.خاقانی.مفلقی فرد ار گذشت از کشوری
مبدعی فحل از دگر کشور بزاد.خاقانی.|| ( اِخ ) یکی ازصفات باری تعالی است. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ). مراد ذات حق تعالی است که مبدع کل است. ( فرهنگ لغات واصطلاحات فلسفی سیدجعفر سجادی ). ابداع کننده که ذات حق است که مبدع کل است ، و احق و اولی به اسم مبدع موجودی است که بلافاصله از ذات حق صادر شده باشد... ناصرخسرو گوید: آنچه مرکب از غیر نباشد مبدع گویند بنابراین عناصر اربعه مبدعند در حال محوضت و خلوص. ( فرهنگ علوم عقلی سیدجعفر سجادی ). و رجوع به ابداع شود. || ( ع ص ) بدعت گذارنده. || ملحد و پیشوای اهل بدعت. ( ناظم الاطباء ).
مبدع. [ م ُ دَ ] ( ع ص ، اِ ) ابداع شده. اختراع شده. آفریده : نخستین مبدعی است که خدای او را ابداع کرده است. ( جامع الحکمتین ). || ( اصطلاح فلسفی ) عبارت از موجودی است که مسبوق به ماده و مدت نباشد... شیخ گوید هر موجودی که وجودش مسبوق به ماده نباشد مبدع است و شایسته و احق برای آنکه مبدع نامیده شود. موجودی است که بلاواسطه از ذات حق کسب فیض کرده و وجود یافته است که عقول می باشد. و گوید محدثی که مستوجب زمان نیست یاوجودش بعد از لیس مطلق است و یا بعد از لیس غیرمطلق است و بلکه بعد از عدم مقابل خاص در ماده ای موجود است ، هرگاه وجودش بعد از لیس مطلق باشد نحوه صدور اواز علت صدور ابداعی است و برترین انحاء اعطاء وجود است. ( فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی سیدجعفر سجادی ).

معنی کلمه مبدع در فرهنگ معین

(مُ دِ ) [ ع . ] (ص . ) کسی که چیز تازه ای بیاورد.

معنی کلمه مبدع در فرهنگ عمید

۱. کسی که چیزی را کشف و آشکار کند، کسی که چیز تازه ای بیاورد یا کاری بکند که نمونه و سرمشق از دیگران نگرفته باشد، سازندۀ چیزی بی مثل و بی نظیر.
۲. (صفت ) پدید آورندۀ هست از نیست، هستی بخش.

معنی کلمه مبدع در فرهنگ فارسی

ابداع کننده، کسی که چیزی راکشف و آشکارکند، کسی که چیزتازهای بیاوردیاکاری بکندکه نمونه وسرمشق ازدیگران نگرفته باشد
(اسم ) ۱ - ابداع کننده اختراع کننده نو آورنده آفریننده : مبتدع و مبدعند بر درت اهل سخن مبدع این شیوه اوست مبتدعند آن و این . ( خاقانی ) جمع : مبدعین . ۲ - ذات حق تعالی که مبدع کل است : حمو ثنا مبدعی را که از بدایت صباح وجود تا نهایت رواح عدم هر چه هست در حد پادشاهی اوست .
ستور مانده کرده شده

معنی کلمه مبدع در ویکی واژه

کسی که چیز تازه‌ای بیاورد.

جملاتی از کاربرد کلمه مبدع

مبدع هر چشمه که جودیش هست مخترع هر چه وجودیش هست
محمدرضا شجریان مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی بود. وی در اردیبهشت ۱۳۹۰ در نمایشگاه در تهران این سازها را رسماً به نمایش عمومی درآورد.
مبدع کائنات جوهر اوست مرجع روح پاک کشور اوست
ون ولن مبدع فرضیه «ملکه سرخ» از این استفاده کرد از آنجا که بر اساس این تفسیر گونه باید «بدود» یا به منظور باقی ماندن در همان محل تکامل بیابد یا منقرض شود.
ثابت ابن قره در قرن نهم میلادی مبدع علم استاتیک بوده‌است.
لیسیتسکی مبدع سبک پرانز (مخفف "پروژه پایه گذاری هنر نو") بود، وی پرانز را جایگاه انتقالی میان نقاشی و معماری می‌دانست و این نشاندهنده ترکیب مفاهیم معماری و نقاشی در آثار اوست.
صاحب دیوان هفت اقلیم شمس الدین ملک مبدع امر زمین مقصود ابداع زمان
آن لطافت پس بدان کز آب نیست جز عطای مبدع وهاب نیست
اقتصاد سنگاپور یکی از آزادترین، مبدع‌ترین، رقابتی‌ترین، پویاترین و تجارت‌پذیرترین اقتصادهای دنیا است. شاخص آزادی اقتصادی در سال ۲۰۱۵ این کشور را در رده دوم جهانی قرار داده و در طول یک دهه گذشته، سنگاپور رده نخست شاخص آسانی انجام کسب و کار را داشته‌است. این کشور از لحاظ شاخص احساس فساد در کنار نیوزیلند و کشورهای اسکاندیناوی همواره در رده سالم‌ترین کشورها قرار داشته‌است. در سال ۲۰۱۶ واحد اطلاعات مجله اکونومیست، برای سومین سال متوالی سنگاپور را به عنوان گرانترین شهر جهان رده‌بندی کرد.
همه خطوط میخی که تاکنون رمزگشایی شده‌اند از چپ به راست نوشته می‌شوند. این نوع خط که برخی باور دارند پایهٔ اندیشه‌نگار دارد، در همه کشورهای آسیای غربی به کار می‌رفته‌است.[نیازمند منبع] پژوهشگران، سومریان را مبدع خط میخی می‌دانند.
من به سخن مبدع و منکر مرا جوقی ازین سر سبک جان گران
و محالی آن سوال که گفتند: چرا خدای چو خویشتن نیافرید؟ بر درستی این قول که ما گفتیم که صانعی همانند خویش نتواند پدید آوردن مگر به یاری صانعی که از هر دو برتر باشد، گواست. و جواب این سوال آن است که گوییم: چیزی ماننده خویش جز به یاری چیزی که پدیدآرنده او باشد، نتواند پدید آوردن و برتر از مبدع حق نیز چیزی نیست، پس ممکن نیست که مبدع ماننده مبدع حق باشد.
زمان را مبدع او بوده‌ست زآغاز نبایستش در ان مبداع انباز
آن پس از مبدع و پیش از ابداع آن به از جنبش و پیش از آرام
کس نگفته صفات مبدع هو چند و چون و چرا چه و کی و کو
اسرائیل از سپتامبر ۱۹۶۷، سیاست شهرک‌سازی را به تشویق دولت حزب کارگر به نخست‌وزیری لوی اشکول آغاز کرد. مبنای شهرک‌سازی در کرانه باختری، برنامه‌ای موسوم به «برنامه آلون» بود که از نام مبدعش، ایگال آلون، گرفته شده است. برنامه شهرک‌سازی دولت اسحاق رابین نیز از همین برنامه استخراج شده بود.
آهنگ‌های اولین آلبوم آناتما به سبک دث متال بود. این گروه طی چهار سال بعدی پنج آلبوم دیگر بیرون داد، که آن‌ها هم در همین سبک بودند. در این سال‌ها آناتما گروه شناخته شده‌ای در سبک دوم متال، و نیز یکی از اولین مبدعان سبک دوم/دث متال بود، هرچند که آلبوم‌های اخیر آناتما در سبک پراگرسیو راک است که از زمان تغییر سبک آلبوم‌ها، این گروه طرفدارانی بسیار بیشتر از گذشته به دست آورده و موسیقی‌ها دارای مضمون‌های عمیق‌تر، بسیار پر مفهوم تر و زیباتری شده.
گفت عیسی که به ذات پاک حق مبدع تن خالق جان در سبق