مبحث

معنی کلمه مبحث در لغت نامه دهخدا

مبحث.[ م َ ح َ ] ( ع اِ ) به معنی بحث است. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). بحث. جستجو. جستار. ج ، مباحث. ( فرهنگ فارسی معین ). بحث و کاوش و تفتیش. ( ناظم الاطباء ). بحث. ج ،مباحث. ( اقرب الموارد ). || جای بحث. ج ، مباحث. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). جای بحث و محل بحث. ج ، مباحث. جای بحث و تفتیش. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به «مباحث » شود. || آنچه در مناظره به نفی واثبات در آن توجه کنند. ( از تعریفات جرجانی ). || جای تحصیل. ( ناظم الاطباء ). || فرشیم. فصل. ( ناظم الاطباء ). باب و فصل. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || رساله و کتاب. ( ناظم الاطباء ). کتاب. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || مباحثه و مناظره و بحث و قضیه. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مبحث در فرهنگ معین

(مَ حَ ) [ ع . ] (اِ. ) بحث ، گفتگو. ج . مباحث .

معنی کلمه مبحث در فرهنگ عمید

موضوع بحث.

معنی کلمه مبحث در فرهنگ فارسی

بحث، جای بحث وکاوش
( اسم ) ۱ - جای بحث . ۲ - بحث جستجو جستار جمع : مباحث .

معنی کلمه مبحث در ویکی واژه

بحث، گفتگو.
مباحث.

جملاتی از کاربرد کلمه مبحث

هنوز نیست مشخص که دل چه پیش کسیست هنوز مبحث قید و رهاییی نشدست
درس وصال و مبحث هستی خیال‌ کیست پروانه را گم است ورق در کتاب شمع
مبحث عشق است ای زاهد خموشی پیشه کن عرض علم موشکافیها به عرض ریش نیست!
دربارهٔ جایگاه ایرانویج اختلاف نظر وجود دارد. برخی آن را سرزمین صرفاً اساطیری دانسته‌اند. در دانشنامهٔ ایرانیکا، در مبحث محدودهٔ جغرافیایی اوستا، چنین گفته شده که تعیین محدودهٔ جغرافیایی بر اساس داده‌های اوستا، ناممکن است چراکه گرچه متون اوستایی، نکات مفیدی را بیان می‌کنند اما مقایسهٔ آنها با سنگ‌نبشته‌های ایران باستان شواهد دیگری ارائه می‌دهد، از سوی دیگر جغرافیای اوستایی، آمیزه‌ای از اسطوره و تاریخ است که به اسطوره بیشتر گرایش دارد.
ارزیابی‌های تأثیرات زیست‌محیطی به عنوان بخشی از مبحث افزایش آگاهی از محیط زیست، از در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد. در ایالات متحده، با تصویب قانون سیاست ملی محیط زیست، در سال ۱۹۶۹ فرایند ارزیابی اثرات زیست‌محیطی نیز به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز نمود.
این مبحث تو و من از نسخهٔ عدم نیست گر زان دهن بگویم جای سخن نماند
در مهر یشت در مبحث مهر یا میترا اشاره‌ای نیز به اروندرود شده‌است که در آن دوره اورنگ گفته می‌شده‌است:
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل ششم با عنوان «قوه مقننه» در مبحث دوم تحت عنوان «اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی» در اصل هشتاد و نهم مسئله استیضاح هیئت وزیران یا یک وزیر را به شرح زیر مورد پذیرش قرار داده‌است. «نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیئت وزیران یا هر یک از وزراء را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود.
ز شور وحدت و کثرت به درد سر نروی حدیث ذره و خورشید مبحثی است قدیم
هر چه امشب دوختم، بشکافتم این نخستین مبحث نادیدن است
مبحث سود و زیان در خانه نیست شور این سودا به بازار است و بس
تکرار نفس شد سبب مبحث اضداد امزوز تو و ماست‌ کزین پیش منی بود
در خصوص کاربرد مستمر در سازمان‌های بین‌المللی و اسناد بین‌المللی و دستورالعمل‌های سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی دیگر به مبحث مربوط مراجعه شود.
در زمینه هنرشناسی نیز، محمود بستانی در کتاب تاریخُ الْاَدَبِ الْعَرَبی فی ضَوءِ الْمَنهَجِ الْاسلامی، به بررسی چند نمونه از تصویرآفرینی در کلام علی بن موسی الرّضا پرداخته، و با بیان عناصر هنری و فکری، بخشی از کتابش را به این مبحث اختصاص داده‌است.
این کتاب در دو جلد اول خود به معارف اسلامی به‌طور کلی پرداخته‌است. جلد سوم تا ششم خاص مبحث اقتصادی اسلام است. غالب شهرت کتاب مربوط به جلدهای ۳ تا ۶ است. در این کتب، نویسندگان از منظر آیات و روایات با نگرشی امروزی و ناظر به نیازهای اجتماعی به اقتصاد اسلامی و عدالت اقتصادی و اجتماعی پرداخته‌اند.
دائما در مبحث الفاظ بی معنی شوند باعث تعطیل مقصود این نفوس عاطله
کتاب عشق می‌خوانم کنون فهم سبق کردم به استاد خرد بی‌جا ازین مبحث نطق کردم
نیروهای موهوم کوریولیس و گریز از مرکز در این زمان می‌بایست معرفی شوند. ارتباط آنها به وسیله عدد روسبی تعیین می‌شود. گردبادها دارای عدد روسبی بالایی می‌باشند، بنابراین نیروی کوریولیس ناچیزی دارند و مورد بحث قرار نمی‌گیرند. در مبحث بعدی مناطق کم‌فشاری هستند که نیروی کوریولیس در آنجا بسیار مهم می‌باشد.