مبتذل

مبتذل

معنی کلمه مبتذل در لغت نامه دهخدا

مبتذل. [ م ُ ت َ ذَ ] ( ع ص )نعت مفعولی از ابتذال. که همه گفته اند. که بسیار گفته اند. که بسیار شنوده اند. شعری یا مضمونی یا کلامی مبتذل ، آنکه بسیار گفته شده باشد آنکه بسیار شنیده شده باشد. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). هر روز استعمال شده و مستعمل. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جانسون ). آنچه که در دسترس همه است. پیش پا افتاده و مستعمل.
- تشبیه مبتذل ؛ تشبیهی است متداول که چون گفته شود بی آنکه مشبه دارای چندین صفت باشد همه کس یک صفت را از آن درک کنند. چنانکه وقتی گویند مثل برف مراد سردی آن نیست و همه دانند که مراد سپیدی آنست. یا در صفت جامه نیک شسته گویند مثل یاس ،مراد عطر آن نیست بلکه سپیدی مقصود است. یا مثل برق که سرعت از آن فهمند نه نور و روشنائی ، یا سوزندگی.و به عبارتی دیگر تشبیهی است سایر چون مثلی : مثل ابر بهار، سخت گریان. مثل الماس ، برنده. مثل سرو، با قدی بلند و موزون. مثل بید، سخت لرزان. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- سیف صدق المبتذل ؛ شمشیر بران قاطع. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الوارد ).
- فلان صدق المبتذل ؛ یعنی سخت است در آنچه نفس او بذل میکند. ( از ذیل اقرب الموارد ).
- کلام و مثل مبتذل ؛ که فراوان استعمال شود. ( از اقرب الموارد ).
مبتذل. [ م ُ ت َذِ ] ( ع ص ) بذله پوش. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). بذله پوش. باد روزه پوش. کهنه پوش. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || کسی که عمل نفس خود کند. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). و رجوع به متبذّل شود.

معنی کلمه مبتذل در فرهنگ معین

(مُ تَ ذَ ) [ ع . ] ۱ - (اِمف . ) در دسترس همگان . ۲ - فرومایه ، پیش پا افتاده ، بی ارزش .

معنی کلمه مبتذل در فرهنگ عمید

۱. چیزی که همه کس آن را دیده یا شنیده باشد، تکراری، فاقد جذابیت.
۲. خوار و ناپسند.
۳. [قدیمی] پیش پاافتاده، بی ارج.

معنی کلمه مبتذل در فرهنگ فارسی

چیزی که همه کس آنرادیده باشد، پیش پاافتاده، بی ارج، خواروناپسند
۱ - ( اسم ) آنچه که در دسترس همه است پیش پا افتاده . ۲ - مستعمل . ۳ - ( صفت ) خوار فرومایه پست .
بذله پوش

معنی کلمه مبتذل در دانشنامه عمومی

مبتذل (آلبوم). مبتذل ( ترکی استانبولی: Müptezhel ) نخستین آلبوم استودیویی از ازهل، خوانندهٔ رپ اهل ترکیه است که در ۲۵ مهٔ ۲۰۱۷ منتشر شد. این آلبوم حاوی ۱۲ ترانه است که به تهیه کنندگی باگی[ الف] ، دی جی آرتاز[ ب] و خود ازهل تولید شده اند.
↑ Bugy ↑ DJ Artz

معنی کلمه مبتذل در ویکی واژه

banale
در دسترس همگان.
فرومایه، پیش پا افتاده، بی ارزش.

جملاتی از کاربرد کلمه مبتذل

بود صیادی الفت چو شعر مبتذل گفتن شکار انداز تنهایی شدن شان دگر دارد
حیف می‌آید به فکر یاد من دل بستنت این خیال مبتذل را قابل تضمین مگیر
ثروت ملل آدام اسمیت در ۱۷۷۶ معمولاً آغاز اقتصاد کلاسیک قلمداد می‌شود. این مکتب تا میانهٔ قرن نوزدهم فعال بود و اقتصاد نئوکلاسیک در حدود ۱۸۷۰، یا به تعریف مارکس «اقتصاد سیاسی مبتذل» از ۱۸۳۰ جای آن را گرفت. تعریف اقتصاد کلاسیک، خصوصاً دوره ۱۸۳۰–۷۰ و ارتباط با اقتصاد نئوکلاسیک محل بحث است. لفظ «اقتصاد کلاسیک» را کارل مارکس در اشاره به اقتصاد ریکاردی - اقتصاد دیوید ریکاردو و جیمز میل و پیشینیانشان - باب کرد ولی استفاده از آن سپس به پیروان ریکاردو تسری یافت.
گفتم آیین وفا چیست درین عالم‌؟ گفت گفتهٔ مبتذلی‌، یا سخن بی‌جایی
بو علی، یک خاتمه و وصیتی نیز دارد که در آن، به اهمیت جایگاه مطالب این کتاب، اشاره کرده و توصیه می‌کند که این مطالب، از دست رس افراد جاهل، مبتذل و... دور نگه داشته شود.
برخی وب‌گاه‌ها مانند رجانیوز این نمایش را مبتذل، دارای صحنه‌های اختلاط زن و مرد، و ترویج دهنده نوع لباس خواندند.
تو خال گوشهٔ ابرو مگو که مبتذل است بگوی جویا زاغ کمان ابرویش
برو جفت دوشیزه کش در بغل که ناخوش بود معنی مبتذل
مخترع، نَقّاد و صاحب افکار عمیق یافتم. کاشانی از آثار ریاضی‌دانان پیش از خود آگاه و به ویژه در فن محاسبه و به کار بستن روش‌های تقریبی بسیار آگاه و چیره‌دست بوده‌است. اگر رسالهٔ محیطیه او به دست ریاضی‌دانان غربی معاصر وی رسیده بود، از آن پس مردم مغرب زمین از بعضی منازعات و تألیفات مبتذل دربارهٔ اندازه‌گیری دایره (محاسبهٔ عدد پی) بی‌نیاز می‌شدند. اگر نظریهٔ واضح و روش علمی وی در مورد شناساندن کسرهای اعشاری انتشار یافته بود، فرانسوا وی‌یتْ، اِستِوِن، و بورگی ناچار نمی‌شدند که یک قرن و نیم پس از کاشانی نیروی فکری و عملی خود را برای از نو یافتن این کسرها به کار اندازند.
رسمی ست مبتذل، گلهٔ دوستان ز هم نبود ز دل شکایت یاران، زبانی است
خور پیش رایش معتزل مه نزد رویش مبتذل بی میل او لنگ است و شل پای قدر دست قضا
پیشهٔ مبتذل نه کار من است شاعری عار اعتبار من است
این مبتذل اوهام پر منفعلم دارد مضمون نفس وحشی‌ست کس تا به‌کجا بندد
ازهل همچنین قادر به نواختن سازهای باغلاما و گیتار است و با گروه کوکلر فیلیزلنیور به خوانندگی در ژانر رگی مشغول است. نخستین آلبوم او با نام مبتذل در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.
پر مبتذل افتاده لباس من و مایت خاکی به سر وهم فشان رخت دگر پوش