مبتدی

معنی کلمه مبتدی در لغت نامه دهخدا

مبتدی. [ م ُ ت َ ] ( ع ص ) شروع کننده و آغازکننده. ( ناظم الاطباء ). آغازکننده ، مقابل منتهی. ( آنندراج ). آغازکننده. شروع کننده. || نوآموز و بی وقوف و شاگردی که تازه شروع در تحصیل کرده باشد. ( ناظم الاطباء ). نوآموز. تازه کار. نوچه. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
با خبر از فنون فضل و ادب
هست به پیش تو کم از مبتدی.فرخی ( دیوان چ عبدالرسولی ص 398 ).ای مبتدی تو تجربه از اوستاد گیر
زیرا که به ز تجربه آموزگار نیست.مسعودسعد.مقصود از تحریر این رسالت و تقریر این مقالت اظهار فضل نیست و اذکار خدمت نی بلکه ارشاد مبتدی است. ( چهارمقاله ).
سورةالرحمن بخوان ای مبتدی
تا شوی بر سر پریان مهتدی.مولوی.|| ( اصطلاح عرفان ) در اصطلاح عرفا، مبتدی کسی است که بقوت عزم و اراده خود وارد در سلوک و طریق اهل اﷲ و سائرین الی اﷲ شده و کمر خدمت در میان بسته و آداب شریعت و احکام طریقت را متحمل شده باشد. ( فرهنگ مصطلاحات عرفاء سیدجعفر سجادی ص 343 ).
مبتدی ٔ. [ م ُ ت َ دِءْ ] ( ع ص ) مبتدی. رجوع به ماده قبل شود.

معنی کلمه مبتدی در فرهنگ معین

(مُ تَ ) [ ع . ] (ص فا. ) شروع کننده ، آغازکننده . ۲ - (ص . ) تازه کار.

معنی کلمه مبتدی در فرهنگ عمید

کسی که تازه به کاری مشغول شده، تازه کار، نوآموز.

معنی کلمه مبتدی در فرهنگ فارسی

آغازکننده، تا ه بکارواداشته شده
۱ - ( اسم ) آغاز کننده شروع کننده . ۲ - ( صفت ) کسی که تازه بکاری دست زده : تازه کار نو آموز : مقصود از تحریر این رسالت و تقریر این مقالت اظهار فضل نیست و اذکار خدمت نی بلکه ارشاد مبتدی است .
آنکه بر آید و آشکار گردد

معنی کلمه مبتدی در ویکی واژه

esordiente
شروع کننده، آغازکننده.
تازه کار.
تازه کار , نو آموز

جملاتی از کاربرد کلمه مبتدی

بنابراین، سرعت شاتر بالا توصیه می‌شود، مخصوصاً برای مبتدیان. با سرعت شاتر ۱/۲۵۰ یا سریعتر شروع کنید.
باخبر از فنون فضل وادب هست به پیش تو کم از مبتدی
۸_ افراد مبتدی علاقمند می‌توانند یک سیستم کوچک را در گلخانه منزل یا در حیاط، بسازند. سیستم‌های هیدروپونیک کوچک، تمیز و سبک و قابل جابه جایی را می‌توان ساخت یا در صورت موجود بودن در بازار؛ خریداری کرد.
راهنمای مبتدیان، کاربران را با اصطلاحات و دانش کلی مکانیسم‌های کوانتومی مورد نیاز برای ساخت یک قطعه کوانتومی آشنا می‌کند. راهنمای مبتدیان خوانندگان را با مفاهیم ابتدایی محاسبات کوانتومی آشنا می‌کند مانند: رفتار کیوبیت‌ها، درهم تنیدگی کوانتمی و گیت‌های منطقی کوانتومی
حل : یک نفر مبتدی برای حل این مسئله از اینجا شروع می‌کند که
شامل آساناهای ساده و پایه می‌باشند که برای مبتدیان و کسانی که تازه‌وارد یوگا، مناسب هستند. آساناهای سطح پایه معمولاً بر روی استحکام، انعطاف‌پذیری تمرکز می‌کنند.
و مثال این آن است که چون موسی علیه السّلام مبتدی بود همه همتش رؤیت بود، از همت عبارت کرد؛ لقوله، تعالی: «أرِنی أَنْظُرْ إلیک (۱۴۳/الأعراف).» این عبارت از نایافت مقصود هذیان نمود و رسول ما صلّی اللّه علیه و سلم منتهی بود و متمکن. چون شخصش به مقام همت رسید، همتش فانی شد، گفت: «لااُحصی ثناءً علیک.» و این منزلتی رفیع و مقامی عالی است.
سرویس جهانی بی‌بی‌سی پخش برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی را برای زبان‌آموزان مبتدی، متوسط و پیشرفته در سال ۱۹۴۵ آغاز کرد.
نداند مبتدی اسرار عطّار مگر صاحبدلی هم صاحب اسرار
ای مبتدی تو تجربه از اوستاد گیر زیرا که به ز تجربه آموزگار نیست
به جز ۵ تصویرنگار محتوایی، یک تصویر نگار با نام "مهارت انجام بازی" نیز وجود دارد که این تصویرنگار میزان مهارت مورد نیاز برای انجام بازی را مشخص می‌کند و مخاطبان با توجه به امتیازی که برای این تصویرنگار در نظر گرفته شده‌است به میزان سختی انجام بازی پی می‌برند. به‌طور مثال امکان دارد یک بازی رده ۳+ (مناسب برای همه سنین) دریافت کرده باشد، یعنی فاقد محتوای آسیب رسان باشد، ولی سبک بازی به گونه ای باشد که انجام بازی نیاز به مهارت بالا داشته باشد و مناسب بازیکنان مبتدی نباشد. خانواده‌ها از طریق این تصویرنگار می‌توانند بازی‌های مناسبتری را برای فرزندان کودک و خردسال خود تهیه کنند.
مبتدی اوست دیدهٔ جان را مقتدی اوست عقل و ایمان را
یحیی مبتدی بود و بایزید منتهی بود. یحیی گفت: ای شیخ! چرا از خدای معرفت نخواستی! و او ملک الملوک است، و گفته است هرچه خواهید بخواهید.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به زبان ایتالیایی برای مبتدی‌ها و جنایت اشاره کرد.
اما آن‌چه گفتم: «مقصودت معلوم شد و سخن اندر غرضت اندر این کتاب مقسوم شد». مراد از این قول آن بود که تا مسئول را مقصود سائل معلوم نگردد، مراد سائل محصول نگردد؛ که سؤال از اشکال کنند و چون به جواب، اشکال حل نشود فایده ندهد و حل اشکال جز به معرفت اشکال نتوان کرد. و آن‌چه گفتم: «سخن اندر غرضت مقسوم شد»، یعنی سئوال بر جمله را جواب بر جمله باشد، چون سائل بر جملهٔ درجات و اخوات سؤال خود عالم بود؛ و باز مبتدی را به تفصیل حاجت باشد و اقسام حدود و بیان آن، خاصه که غرض تو اسعذک اللّه اندر این آن بوده است که تا تفصیل دهم و کتابی سازم از سؤال تو. و باللّه التوفیق.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به میله، زبان ایتالیایی برای مبتدی‌ها، در یک دنیای بهتر، ریمیکس و نیمکت اشاره کرد.
بود تانیس بر ظاهر تجلا مرید مبتدی را در تولا
و مبتدی سالک این راه اول نه نظر دارد نه قدم با آنک ابتدا جمله را از دروازه ظلومی و جهولی بیرون بردند تا هیچ کس از خود دم بینایی و شناسایی این راه نزند. با خواجه کاینات میگفتند «ما کنت تدری ما الکتاب و لاالایمان ولکن جعلناه نورا نهدی من نشاء من عبادنا» بیابانی چنین بی پایان یقین باشد که بی دلیلی دیده بخش نتوان رفت.
بطی راه دایم مشتهی اوست میان مبتدی و منتهی اوست
نام این مجموعه داستان از روی یکی از داستان‌های مجموعه انتخاب شده است. نام این داستان ابتدا «مبتدی‌ها» بود که پس از ویرایش کتاب به «وقتی از عشق حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم» تغییر پیدا کرد. نام این داستان را در زبان فارسی مترجمین مختلف با اندکی تفاوت ضبط کرده اند. نام‌هایی مانند:وقتی از عشق حرف می‌زنیم، از چه دم می‌زنیم، وقتی از عشق حرف می‌زنیم، از چه می‌گوییم، وقتی از عشق حرف می‌زنیم از چی حرف می‌زنیم