مبانی

معنی کلمه مبانی در لغت نامه دهخدا

مبانی. [ م َ ] ( ع اِ ) جاهای بنا و این جمع مَبنی ̍ بمعنی جای است. ( غیاث ) ( آنندراج ). عمارتها و بناها و بنیانها و بنیادها و اساسها. ( ناظم الاطباء ). مبناها. شالوده ها :
پند تو تبه گردد در فعل بد او
بر واره کژ آید چو بود کژ مبانیش.ناصرخسرو.اساس مبانی اعمال و افعال. ( سندبادنامه ص 3 ). اسباب مصافات و مبانی موالات میان هر دو پادشاه مستحکم شد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 320 ). شهری دید از غرائب مبانی و عجایب مغانی. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 412 ). اهل هند به خرافات و اکاذیب خویش نسبت آن مبانی بدویست تا سیصد هزار سال کرده. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 414 ).
- حروف مبانی ؛حروفی که معنی ندارد چون «را» «جیم « »لام » در کلمه «رجل » که هر یک به تنهائی معنی ندهد. ( از یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- مبانی خیرات ؛ بناهای خیر مانند کاروانسرا و بیمارستان و آب انبار و جز آن. ( ناظم الاطباء ).
- مبانی نهادن ؛ بنا کردن. ( آنندراج ) :
به امداد مبنای فکرت نهادم
ز خشت متانت سخن را مبانی.درویش واله هروی ( از آنندراج ).|| مضامین. ( غیاث ) ( آنندراج ). || کنایه از اعضاء و اندام باشد. ( آنندراج ).

معنی کلمه مبانی در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مبنی . عمارت ها، بنیادها.

معنی کلمه مبانی در فرهنگ عمید

۱. [جمعِ مبنی] = مبنا
۲. [جمعِ بَنا] [قدیمی] = بَنا

معنی کلمه مبانی در فرهنگ فارسی

بناها، ساختمانها
(اسم ) جمع مبنی. ۱ - مبنا ها شالده ها. ۲ - مضامین . ۳ - اعضائ اندام .
جاهای بنا عمارتها

معنی کلمه مبانی در ویکی واژه

جِ مبنی. عمارت‌ها، بنیادها.

جملاتی از کاربرد کلمه مبانی

خط او خطهٔ معانی بکر نام او نامهٔ مبانی ذکر
لقب من است جز من به کسی سزا نباشد چه ممهد حقایق چه مشید مبانی
این کتاب ابتدا زندگی و آثار اندیشمندان مسلمان را شرح داده است و سپس به مبانی فکری آن‌ها و دیدگاه آنان دربارهٔ انسان و مبانی و مسائل گوناگون آموزش و پرورش پرداخته است.
جواد مرتضوی بانی مبانی جود که ابر بحر عطا را حیا ازو می بود
چو بر جا بود رکن، باطل نگردد ز نقصان یک خشت اصل مبانی
در طی سال‌ها آزادی‌ور مقالاتی را دربارهٔ سینما و تئاتر در نشریات هنری می‌نوشت یا ترجمه می‌کرد. مدتی نیز در دانشکده‌های هنر تهران و اصفهان «مبانی نمایشنامه‌نویسی» تدریس می‌کرد. در سال ۱۳۷۹ کتاب «ب‍دی‍ه‍ه‌س‍ازی: ش‍ی‍وه ب‍ی‍ان ه‍ن‍ری در ای‍ران» در پ‍ژوه‍ش دربارهٔ ه‍ن‍ر س‍ن‍ت‍ی ای‍ران‍ی و اس‍لام‍ی نوشت.
چو دین احمد مرسل مبانی تو مشید چو شرع حیدر صفدر قواعد تو موثق
طاق طلب را قویم گشت مبانی شاهد غیبی رسید و داد نشانی
تنها نه این فرخ‌نسب گشت این مبانی را سبب ای بس بناکش جد و اب گشتند بانی در جهان
اریک شکتر (متولد ۱ آگوست ۱۹۵۰) یک ریاضیدان آمریکایی بازنشسته از دانشگاه واندربیلت است. او در ابتدا به آنالیز ریاضی علاقه‌مند بود، اما بعد به منطق ریاضی روی آورد. شکتر به خاطر نوشتن کتاب هندبوک آنالیز ریاضی و مبانی آن در سال ۱۹۹۶ شناخته شده است. این کتاب رویکرد نوآورانه‌ای نسبت به آنالیز ریاضی و موضوعات مرتبط با آن در سطح تحصیلات تکمیلی دارد.
الگوی تعادل عمومی محاسبه پذیر مالی بر اساس مبانی نظری اقتصاد خرد بنا می‌شوند. در این الگوها رفتار بهینه یابی خانوارها، رفتار بهینه یابی تولیدکنندگان و رفتار بهینه یابی پرتفوی نهادها، چگونگی انتخاب آن‌ها را توضیح می‌دهد. رفتار بهینه یابی خانوارها، بنگاه‌ها و نهادها تعیین‌کننده توابع عرضه و تقاضا در بازارهای مختلف یک اقتصاد هستند.
قوله تعالی: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» کردگار جهان و جهانیان، خداوند مهربان جلّ جلاله و تقدّست اسماؤه و تعالت صفاته، در این آیت مبانی خدمت و معالم معاملت در نسق جمع کرد، و مؤمنان را از پسندیده اخلاق آگاه کرد، و بشناخت اسباب رضای خود گرامی کرد، و ایشان را نیکو پرستی خود و زندگانی با خلق خود تلقین کرد، و ما لختی ازین جمله از روی شریعت بزبان کشف بیان کردیم، اما از روی حقیقت بزبان اشارت آنست که اللَّه تعالی بنده را بعدل میفرماید در معاملت با حق و در معاملت با خلق و در معاملت با نفس، معاملت با حق باعترافست و معاملت با خلق بانصافست و معاملت با نفس بخلافست، با حق موافقت باید و با خلق مناصحت و با نفس مخالفت، و معنی موافقت استقبال حکم حق است پیش از پیدا شدن آن و برخاستن اختیار بنده از میان تا هر که آن نادر یافته بشناسد و نادیده دوست دارد، و معنی مناصحت آنست که با خلق خدا بقول و فعل و همّت و عزم راست رود، انصاف ایشان از خود بدهد، بار خود بر ایشان ننهد، عیب ایشان بپوشد و در هر حال که بیند شفقت باز نگیرد و نیکی خود از ایشان دریغ ندارد و بخلق زندگانی کند، پیرانرا حرمت دارد و بر جوانان شفقت برد و بر کودکان رحمت کند، اینست معنی عدل در معاملت با خلق. اما حقیقت عدل در معاملت با نفس آنست که نفس را منع کند از آنچ هلاک وی در آنست، قال اللَّه تعالی: «وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی‌، فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوی‌».
آنکس که از مبانی اشعار واقفست داند یقین که مرتبه شاعری تو راست
معانی حقایق زو محقق مبانی و دقایق زو مبین
سیّد حسن عاملی در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۱ در محله محمدیه اردبیل به دنیا آمد. وی در مدرسه جعفری اسلامی اردبیل تحصیل کرد و پس از پایان دوره دبیرستان و از سال ۱۳۶۰ وارد حوزه علمیه قم شد و با داشتن عنوان حوزوی آیت الله، دارای مدرک دکتری در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران نیز می‌باشد.
شیخ اسدالله مامقانی (ممقانی) (۱۲۶۰ - ۱۳۵۰) از روحانیون مشروطه‌خواه عهد قاجار است که در دوران پهلوی به وزارت دادگستری رسید. آوازه اش بیش‌تر به سبب نواندیشی در مبانی فقه شیعه است.