مبالغ

معنی کلمه مبالغ در لغت نامه دهخدا

مبالغ.[ م َ ل ِ ] ( ع اِ ) ج ِ مبلغ. به محاوره فارسی مال راگویند. ( آنندراج ). وجوه. پولها. ( فرهنگ فارسی معین ). مبلغها و زرهای بسیار. ( ناظم الاطباء ) :
تا به چهل سال که بالغ شود
خرج سفرهاش مبالغ شود.نظامی.|| ج ِ مبلغ. بسیار. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). مقدارها. ( فرهنگ فارسی معین ) : و هم در لحظه دو هزار پری را اسیر کردند و مبالغی ویرانی بکردند. ( اسکندرنامه نسخه خطی سعید نفیسی ). وزیر گفت ای پادشاه در آنجا مبالغی بستانهای خوش و آبهای روان پدید آمده است. ( جوامعالحکایات ). در استماع کلمات آن فرستادگان مبالغ تحامل ایشان را تحمل فرماید. ( المعجم چ دانشگاه ص 16 ). و نهان و آشکارا خود را به بلاد مسلمانان می افکندند خصوصاً از قهستان که مبالغی خلق جلا کردند. ( جهانگشای جوینی ).
مبالغ. [ م ُ ل ِ ] ( ع ص ) تمام رسنده در کار. ( آنندراج ). ساعی و جاهد و رنجبر. و هر آنکه در کاری افراط کند و مبالغه نماید. ( ناظم الاطباء ).
مبالغ. [ م ُ ل َ ] ( ع ص ) مبالغه شده و افراط شده. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مبالغ در فرهنگ معین

(مَ لِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مبلغ . ۱ - مقدارها. ۲ - وجوه ، پول ها.

معنی کلمه مبالغ در فرهنگ عمید

= مَبلغ

معنی کلمه مبالغ در فرهنگ فارسی

جمع مبلغ
( اسم ) جمع مبلغ . ۱ - مقدارها: در استماع کلمات ( آن ) فرستادگان مبالغ تحامل ایشان را تحمل فرماید . ۲ - وجوه پولها .
مبلغ پولها

معنی کلمه مبالغ در ویکی واژه

جِ مبلغ.
مقدارها.
وجوه، پول‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه مبالغ

سیم آن که دشمنان خویش را سخن بشنود که چشم دشمن همه بر عیب افتد، اگرچه به دشمنی مبالغت کند، لیکن سخن وی از راست خالی نبود.
در روایات داریوش هیچ اشاره‌ای به شباهت مغ با شاهزادهٔ واقعی بردیا نشده‌است و این داستان باید از مبالغات شاعرانهٔ معمول مورخان قدیم یونان سرچشمه گرفته باشد. داریوش در سال ۵۲۲ پیش از میلاد گئومات (بردیای دروغین) را به قتل رساند.
مکن به خون من بیگناه سعی که یار به قتل یار موافق مبالغت نکند
وکلای کاظم در این دوران در مصر، کوفه، بغداد، مدینه و جاهایی که از تعداد شیعیانِ بیشتری برخوردار بودند، مستقر بودند. این وکلا در هنگام درگذشتِ کاظم مبالغی از ده‌هزار تا هفتادهزار در اختیار داشتند که تحت عناوینی از جمله زَکات در اختیار داشتند. پس از کاظم، تشکیلاتِ وکالت گسترش بیشتری پیدا کرد و در دورانِ علی النَّقی به کمال خود رسید.
آدیداس: باشگاه بایرن مونیخ با قراردادی ۹۰۰ میلیون یورویی (۶۴۵ میلیون پوند) همکاری خود با آدیداس را تا سال ۲۰۳۰ ادامه می‌دهد. قرارداد فعلی ۵ سال دیگر اعتبار دارد اما شرکت البسه آلمانی سریع تر از موعد ۱۰ سال دیگر با قهرمان بوندس‌لیگا تمدید کرد. اولیور بورگن سخنگوی آدیداس می‌گوید: «با تمدید قرارداد، آدیداس به همکاری با بایرن تا سال ۲۰۳۰ ادامه می‌دهد.» آدیداس ۸٫۳۳ درصد از سهام بایرن را در اختیار دارد. همچنین مبلغی که آدیداس به بایرن پرداخت می‌کند برابر ۸۰ میلیون یورو در سال می‌باشد. همچنین آدیداس به عنوان سهامدار و اسپانسر بایرن مبالغ زیادی به بایرن برای ساخت آکادمی و هزینه‌های دیگر ورزشگاه کمک می‌کند.
یکی را از بزرگان به محفلی اندر همی‌ستودند و در اوصاف جمیلش مبالغه می‌کردند.
ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران گفت: «فیش‌های حقوقی تا حد بسیاری مبالغه‌آمیز بوده و تحت تأثیر شرایط سیاسی قرار داشته‌است.»
ارزیابی اقتصادی بدین معنی است که ما اثرات زیست‌محیطی را بر حسب مبالغ پولی بیان می‌کنیم. تحلیل هزینه_فایده، قدیمی‌ترین روش ارزیابی اقتصادی است که در آن هزینه و منافع یک پروژه برای بیان میزان سودمند بودن آن، مورد بررسی قرار می‌گیرند. نظریه تحلیل هزینه_فایده هیچ محدودیتی در مورد ماهیت هزینه‌ها و منافع پروژه اعمال نمی‌کند. یعنی تمام هزینه‌ها و منافعی که بر محیط زیست وارد می‌شود نیز بخشی از مطالعه هزینه_فایده خواهد بود.
انواع مبالغه همچون اغراق و غلو یکی از مشخصات سبک حماسی است.