مبال

معنی کلمه مبال در لغت نامه دهخدا

مبال. [ م َ ] ( ع اِ ) جای بول یعنی محل پیشاب. ( غیاث ) ( آنندراج ). طهارت خانه. آبریز. حاجت خانه. مبرز. خلا. آبخانه. مخرج. مذهب. مستراح. کنیف. ادبخانه. طشت خانه. بیرون. سرآب. آبشتنگاه. بیت التخلیه. متوضا. حاجتگاه. غسل خانه. مطهره. طهارتجای. جائی. بیت الخلاء. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). مأخوذ از تازی جای کمیز انداختن و بول کردن و محل قضای حاجت و کنار آب و جای لازم. ( ناظم الاطباء ).
- مبال پاک کن ؛آنکه مبال را پاک کند. آنکه چاه آبخانه را از کثافات پاک نماید. کناس.

معنی کلمه مبال در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِ. ) مستراح ، جای ادرار کردن .

معنی کلمه مبال در فرهنگ عمید

۱. [عامیانه] = مستراح
۲. (زیست شناسی ) [قدیمی] محل خروج ادرار.

معنی کلمه مبال در فرهنگ فارسی

جال بول کردن، محل پیشاب
(اسم ) ۱ - جایی که در آن پیشاب ریزند محل بول . ۲ - مستراح ادب خانه آبخانه .

معنی کلمه مبال در ویکی واژه

مستراح، جای ادرار کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه مبال

گروهی از مالباختگان شهر‌خودرو و ریگان خودرو، در اعتراض به اینکه از سال ۱۳۹۹ تا کنون نتوانستند مبالغ از دست رفته خود را پس بگیرند در برابر مجتمع قضایی رسیدگی به جرائم اقتصادی در تهران تجمع اعتراضی برپا کردند.
«وثوق دوله» بر اسبیل خویش می‌بالید ز حد گذشت چو بالیدنش، مبالی شد
مَغْسول: آنچه در شستن آن مبالغه کرده باشند.
در مقابل سایت عصر نفت نوشت که این مبالغ با کسب مجوز از مقامات برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشور وام به این شرکت وام داده شده‌است.
به جای نهادهای دولتی متکی بر مالیات‌گیری اجباری، سازمان‌های خیریه متکی بر مبالغ اهدایی داوطلبانه یا کمک شخصی همکارانه گروه‌های افراد می‌توانند حفاظت از آنانی را که قادر به پرداخت هزینه چنین حفاظتی نیستند را بر عهده بگیرند.
قمار حضوری نوعی از قمار است که افراد در یک مکان مشخص مثلا یک قمارخانه میروند و با بستن شرط با مبالغ مختلف به انجام قمار میپردازند.
برونفمن در کارهای خیریه یهودی بسیار شرکت می‌کرد. او مبالغ زیادی به سازمان دانشجویی هیلل، سازمان زندگی دانشچویی یهودی کمک کرد. ساختمانی در دانشگاه مک گیل به نام پدر او نامگذاری شده‌است. برونفمن سازمان ساموئل برونفمن را ایجاد کرد که بر پایه چهار اساس بود: «رنسانس یهودیان وابسته به تعالیم یهودی است، یهودیان جوان آینده یهودیان را می‌سازند، جامعه یهودیان باید باز و همه گرا باشد، تمامی یهودیان یک ملت واحدند.»