مبارک
معنی کلمه مبارک در لغت نامه دهخدا

مبارک

معنی کلمه مبارک در لغت نامه دهخدا

مبارک. [ م َ رِ ] ( ع اِ ) ج ِ مَبرَک که خفتنگاه شتر باشد. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ).
مبارک. [ م ُ رَ ] ( ع ص ) برکت کرده شده. ( آنندراج ) ( غیاث ) ( ترجمان القرآن ). با برکت. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ج 4 چ 2 ص 231 ). برکت داده شده. و قوله تعالی : و جعلنی مبارکاً أین ما کنت ( قرآن ، 32/19 )؛ ای نفاعاً. ( ناظم الاطباء ): گفت [ مأمون ] ای امام [ رضا] آن نخست دستی بود که بدست مبارک تو رسید؛ من آن چپ را راست نام کردم. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 137 ). مردم به رباطها [ و ] جایهای مبارک همی شدند و دعا همی کردند مگر که فرج یابند از جور ایشان. ( تاریخ سیستان ). || صفتی که به ماه رمضان دهند: رمضان المبارک. این کلمه را صفت آرند برای ماه رمضان. رمضان المبارک. ماه مبارک رمضان. و گاه ماه مبارک گویند و رمضان اراده کنند. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || از جمله سی و دو نام قرآن یکی مبارک است که حق تعالی فرمود. کتاب ٌ أنزلناه اًلیک مبارک . ( نفایس الفنون ) : و هذا کتاب انزلناه مبارک مصدق الذی بین یدیه. ( قرآن 92/6 ). || بزرگ کرده شده. ( آنندراج ) ( غیاث ).
- حضور مبارک ؛ در خطاب به امیران و بزرگان استعمال کنند؛ این بنده را عرایضی است که تقدیم حضور مبارک می شود.
- خاطر مبارک ؛ چون ازذهن و خاطر شاه و بزرگان یاد کنند چنین تعبیر آرند : داعیه تعمیر بیلقان از خاطر مبارک سر برزده... ( ظفرنامه یزدی ).
- لفظ مبارک ؛ در مقام تعظیم چون از سخن بزرگی یا شاهی یاد کنند این صفت را افزایند : چنانکه گاهگاه بر لفظمبارک راندی که یک حد ملک ما سپاهان است و دیگر ترمد. ( کلیله و دمنه ).
|| خجسته. ( آنندراج ) ( غیاث ). همایون. ( مفاتیح ) ( اوبهی ). فرخنده. ( صحاح الفرس ). قدوس. ( منتهی الارب ). فرخ. فرخنده. میمون. یامن. ایمن. یمین. شگون. بفال نیک. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). خجسته. میمون و کامران و باسعادت و بختیار نیک بخت و با طالع و با برکت و خوش خبر. ( ناظم الاطباء ) :
ای خسرو مبارک یارا کجا بود
جایی که باز باشد پرید ماغ را.دقیقی.غلیواج از چه میشوم است از آنکه گوشت برباید
همای ایرا مبارک شد که قوتش استخوان باشد.عنصری.در روزگار مبارک این پادشاه لشکرها کشید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 384 ).
بر کس آزار من مبارک نیست

معنی کلمه مبارک در فرهنگ معین

(مُ رَ ) (ص . ) ۱ - با برکت . ۲ - خجسته ، فرخنده .

معنی کلمه مبارک در فرهنگ عمید

۱. بابرکت، برکت یافته، خجسته، فرخجسته، فرخنده.
۲. عنوانی احترام آمیز برای اعضای بدن: دست مبارک، خاطر مبارک.
۳. (شبه جمله ) برای بیان تهنیت به کار می رود: عیدتان مبارک.
۴. فرخنده، خجسته (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): مبارک قدم.
۵. (اسم ) [قدیمی] از اسامی رایج برای غلامان و بردگان، برده، غلام.

معنی کلمه مبارک در فرهنگ فارسی

بابرکت، برکت یافته، خجسته، فرخجسته
( اسم و صفت ) ۱ - برکت داده با برکت . ۲ - میمون فرخنده خجسته : روزگار مبارک بر تهذیب احوال دین و ترتیب اعمال ملک مصروف گردانیده ... ۳ - مقدس : دست مبارک حضرت رسول ص . ۴ - ( اسم ) نامی است از نامهای مردان (مخصوصا غلامان ) . ۵ - ( بمناسبت مذکور ) غلام : اسیری را بوعده شاد می کن . مبارک مرده ای آزاد میکن . ( نظامی گنجین. گنجوی ) ( یعنی بند. مبارک نامی را که نزدیک مردنست آزاد کن ) . یا حضور مبارک . در خطاب به شاه و بزرگان استعمال کنند : این بنده را عرایضی است که تقدیم حضور مبارک میشود . یا خاطر مبارک . چون از ذهن و خاطر شاه و بزرگان یاد کنند چنین تعبیر آورند : داعی. تعمیر بیلقان از خاطر مبارک سربرزده ...
اول و ثانی میران

معنی کلمه مبارک در فرهنگ اسم ها

اسم: مبارک (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: mobārak) (فارسی: مبارک) (انگلیسی: mobarak)
معنی: دارای برکت و خیر و خوشی، خوش یمن، خجسته، فرخنده، دارای آثار یا تأثیرات خوب

معنی کلمه مبارک در دانشنامه عمومی

مبارک (شهر). مبارک ( شهر ) ( به لاتین: Muborak ) یک منطقهٔ مسکونی در ازبکستان است که در استان قشقه دریا واقع شده است.
مبارک ۳۱٬۴۵۵ نفر جمعیت دارد.
مبارک (فیلم ۲۰۱۷). مبارک ( به هندی: Mubarakan ) فیلمی است محصول سال ۲۰۱۷ و به کارگردانی آنیس بازمی است. در این فیلم بازیگرانی همچون آنیل کاپور، آرجون کاپور، ایلیانا دی کروز، آتیا شتی، نها شارما، راتنا پاتاک، راهول دو، پاوان مالهوترا، سانجای کاپور ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه مبارک در فرهنگ معین
معنی کلمه مبارک در فرهنگ عمید
معنی کلمه مبارک در فرهنگ فارسی
معنی کلمه مبارک در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه مبارک در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی بُورِکَ: مبارک باد - پربرکت باد
معنی مُّبَارَکاً: دارای خیر بسیار شده - صاحب برکت شده(کلمه مبارک از مصدر مبارکه باب مفاعله از ثلاثی مجرد برکت است و برکت به معنای خیر بسیار ، و مبارک به معنای محلی است که خیر کثیر به آنجا افاضه میشود . و این کلمه در مورد هم برکات دنیوی استفاده می شود و هم اخروی )
معنی مُّبَارَکَةٍ: دارای خیر بسیار شده - صاحب برکت شده(کلمه مبارک از مصدر مبارکه باب مفاعله از ثلاثی مجرد برکت است و برکت به معنای خیر بسیار ، و مبارک به معنای محلی است که خیر کثیر به آنجا افاضه میشود . و این کلمه در مورد هم برکات دنیوی استفاده می شود و هم اخروی )
معنی مَسِیحُ: لقب حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و علیه السلام (مسیح به معنای ممسوح (مسح شده)است و اگر آن جناب را به این نام نامیدند ، به این مناسبت بوده که آن جناب ممسوح به یمن و برکت و یاممسوح به تطهیر از گناهان بوده و یا با روغن زیتون تبرک شده ممسوح گشته ، چون ان...
معنی مُبَوَّأَ: جایگاه - مسکن (عبارت " مُبَوَّأَ صِدْقٍ "یعنی خدای سبحان بنی اسرائیل را در مسکنی سکنی داد که در آن ، آنچه انسان از مسکن انتظار دارد موجود بوده است . یعنی هم آب و هوای خوبی داشت وهم سرزمینش پر از برکات و دارای وفور نعمت بودو آن مسکن عبارت بود از نوا...
معنی مُحَمَّدٌ: نام مبارک پیامبر گرامی اسلام ، آخرین و برترین پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلّم به معنی ستوده شده (- از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) پرسیدند : چرا به نام احمد و محمد و بشیر و نذیر نامیده شدید . فرمود : اما "محمّد" نامیده شدم ، بدین جهت که من در ...
ریشه کلمه:
برک (۳۲ بار)
«مبارک» به معنای پر برکت و پر فایده است، و کعبه از این جهت مبارک است که هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی در یکی از پربرکت ترین سرزمین های جهان قرا گرفته. «مبارک» از مادّه «برکت» به معنای سودمند و جاویدان و پردوام است.
[ویکی اهل البیت] مبارک (اسامی و اوصاف قرآن). یکی از نام ها و صفات قرآن «مبارک» است. این صفت در چهار آیه بر قرآن اطلاق شده است: «وَهَـذَا کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ» (سوره انعام/92) و آیه 155 و نیز آیات 50 سوره انبیاء و 29 سوره ص.
«مبارک» به معنای چیزی است که در آن خیر و برکت زیاد باشد و برکت به معنای ثبوت خیر الهی است.
طبرسی برای نامگذاری قرآن به «مبارک» سه علت ذکر کرده است:
فخر رازی می نویسد: قرآن ذکر مبارکی است که فرشته ای مبارک در شب مبارک بر نبی مبارک برای امت مبارک نازل کره است. همچنین قرآن منبع و سرچشمه انواع خیرات و نیکی های ثابت و بی شمار الهی است.
[ویکی فقه] مبارک (قرآن). یکی از اوصاف قرآن مبارک نام دارد.
یکی از نام ها و صفات قرآن «مبارک» است. این صفت در چهار آیه بر قرآن اطلاق شده است: (وَهَذَا کِتَابٌ اَنزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ) و آیه ۱۵۵، و نیز آیات ۵۰ سوره انبیاء و ۲۹ سوره ص .
تعریف
«مبارک» به معنای چیزی است که در آن خیر و برکت زیاد باشد، و برکت به معنای ثبوت خیر الهی است.
نظر طبرسی
طبرسی برای نامگذاری قرآن به «مبارک» سه علت ذکر کرده است:۱. قرآن ممدوح و باعث خوشبختی است و هر کس به آن تمسک جوید، به فوز عظیم رسیده است.۲. برکت یعنی ثبوت خیر فراوان و دائم؛ و قرآن را از این رو مبارک خوانده اند که قرائت و عمل به آن، خیر است و علم اولین و آخرین در آن هست و باعث آمرزش گناهان می شود و حلال و حرام در آن بیان شده است.۳. برکت یعنی کثرت، و قرآن چون از کتاب های آسمانی دیگر، مطالب بیشتری دارد، مبارک نامیده شده است.
نظر فخر رازی
...
[ویکی فقه] مبارک(شهید کربلا). برخی غلامی به نام مبارک را از شهدای کربلا می دانند.
در منابع کهن نامی از وی نیست، تنها صاحب ناسخ التواریخ به نقل از شرح شافیه وی را جزو شهدای کربلا قلمداد نموده است. او می گوید: مبارک همراه مولای خود حجاج بن مسروق وارد میدان مبارزه گشت و پس از کشتن ۱۵۰ تن از سپاه دشمن به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

معنی کلمه مبارک در ویکی واژه

با برکت.
خجسته، فرخنده.

جملاتی از کاربرد کلمه مبارک

آمد دل و در دام سر زلف تو افتاد مرغیست مبارک که فتادست به دامت
چندین مباش در پی آزار اهل دل بشنو ز من سخن که نصیحت مبارک است
در همین تماس تلفنی اوباما از حسنی مبارک خواسته‌است که نسبت به برخورد با معترضان محتاط‌تر عمل کرده و از برخوردهای خشن پرهیز کند. دولت ایالات متحدهٔ آمریکا کمک‌های جدید به دولت مصر را مشروط به نحوهٔ برخورد دولت مصر با مردم مصر قرار داد.
این روستا در دهستان مبارک آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶ نفر (۲۲خانوار) بوده‌است.
جهان اگر به مثل کام اژدها گردد به آن وجود مبارک گزند آن مرساد
بر جوهر اول دم مدحش بدمیدی این روح قدس بر تن تمثال مبارک
سال و مهت مبارک و روز و شبت به خیر بختت بلند و گردش گیتی به کام باد
شاه مشرق ارسلان ارغو خداوند ملوک ملک را از ارسلان سلطان مبارک یادگار
هم در دل محنت‌زده داغت گل دولت هم در سر شوریده هوای تو مبارک
این دعاهای مبارک باد وقتی مستجاب برتن و عمر تو و در عمر شاه روزگار
هر طرف بهر مبارک باد نوروز بهار می فرستد گل به کف کرده صبای خویش را