مبادله

معنی کلمه مبادله در لغت نامه دهخدا

( مبادلة ) مبادلة. [ م ُ دَ ل َ ] ( ع مص ) معاوضه کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). با یکدیگر بدل کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( المصادر زوزنی ). بادله ُ مبادلةو بدالاً؛ داد آن را مثل آنچه از وی گرفته بود و بادلته مبادلة؛ گرفتم آن را به جای وی. ( ناظم الاطباء ).
- مبادلة الرأسین ؛ نزد بعضی بلغاء آن است که دو لفظ متجانس در کلام آرند که در اول حروف مختلف باشند. چون سلام و کلام و سلامت و ملامت و این از مخترعات... امیرخسرو دهلوی است. ( کشاف اصطلاحات الفنون ، ج 1 ص 146 ).
مبادله. [ م ُ دَ / دِ ل َ / ل ِ ] ( از ع ، اِمص ) معاوضه. ( ناظم الاطباء ). مقابضه. معاوضه. قبض. مقابله. تاخت زدن. پایاپای. تهاتر. سودا. مغایره. غیار. تاخت. بدل کردن چیزی به دیگری. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). چیزی را با چیز دیگری بدل کردن. شیئی را بجای چیز دیگری گرفتن معاوضه. ج ، مبادلات. || ( اصطلاح بانکی ) تبدیل وجه کشوری با وجه رایج کشور دیگر ، ج ، مبادلات. ( فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به مبادلة شود.

معنی کلمه مبادله در فرهنگ معین

(مُ دِ لِ یا لَ ) [ ع . مبادلة ] (مص م . ) دو چیز را با هم عوض کردن .

معنی کلمه مبادله در فرهنگ عمید

با کسی چیزی بدل کردن، چیزی عوض چیز دیگر گرفتن.

معنی کلمه مبادله در فرهنگ فارسی

باکسی چیزی بدل کردن، چیزی عوض چیزدیگرگرفتن
( مصدر ) ۱ - چیزی را با کسی بدل کردن شیئی را عوض چیزی گرفتن معاوضه جمع : مبادلات . ۲ - تبدیل وجه کشوری با وجه رایج کشور دیگر جمع : مبادلات .
معاوضه کردن

معنی کلمه مبادله در دانشنامه آزاد فارسی

مُبادله (trade)
تبادل کالا بین گروه ها، افراد، یا کشورها. نوعی از آن تجارت مستقیم است که معاملۀ پایاپایخوانده می شود؛ نوع دیگر آن تجارت غیرمستقیم است که با واسطه ای به جای پول صورت می گیرد. در قرن های ۱۷ و ۱۸، معاملۀ پایاپای بین اروپاییان و بخش غربی افریقا بر مبنای «سورتینگ»، صورت می گرفت که واحد ارزش در این معاملات بود. یک سورتینگ می توانست شامل اقلامی نظیر پارچه یا مواد سوختی با شد؛ البته، بنابه میزان عرضه و تقاضا تعداد کالاهای هر سورتینگ تغییر می کرد. الگوهای تجارت بین المللی براساس روابط تجاری اروپا و امریکای شمالی با مستعمرات پیشین شان شکل گرفته اند. مواد خام، برای تولید صنعتی کالاهای مختلف، از کشورهای کمتر توسعه یافتهدر امریکای جنوبی و آسیا و افریقا به کشورهای توسعه یافته ترصادر می شود؛ این کالاها پس از ساخته شدن، ارزش افزودۀ بسیار زیادی می یابند. انقلاب صنعتی، با ایجاد یک بخش تولیدینابرابری اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته و کشورهای توسعه یافته تر را وسعت بخشید. برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته تلاش می شود که بخش تولیدی در این جوامع رشد و گسترش یابد.

معنی کلمه مبادله در ویکی واژه

scambio
مبادلة
دو چیز را با هم عوض کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه مبادله

ولی نه شرط محبّت بود که بهر حسین بگویمت به بهشت اشک خود مبادله کن
امروز می‌دانیم که طی فرایند برق‌کافت، مبادلهٔ الکترون رخ می‌دهد. یعنی در سطح الکترود منفی (کاتد) گونه‌های شیمیایی الکترون به دست می‌آورند و بر سطح الکترود مثبت (آند) گونه‌های شیمیایی الکترون از دست می‌دهند و این جریان الکترون از بیرون محلول و از طریق مدار الکتریکی بین دو الکترود برقرار می‌گردد.
در تاریخ ۶ اوت ۲۰۱۲ میلادی، اداره امور مالی ایالت نیویورک اعلام کرد که این بانک در طول یک دهه، در پولشویی مبلغ ۲۵۰ میلیارد دلار با ایران همدستی کرده‌است. به گفته این سازمان، استاندارد چارترد در مورد ۶۰ هزار مبادله مالی با نهادهای مالی ایرانی که مشمول تحریم‌های اقتصادی آمریکا بود، فعالیت‌های بانکی مخفی داشته‌است.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر بمبئی نو، هند قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازارهای بورس اوراق بهادار ملی هند و بورس اوراق بهادار بمبئی مبادله می‌شود.
امپراتوری همچنین از طریق ونیز فعالیت بازرگانی داشت (تا زمانی که ونیز بخشی از امپراتوری بود): نمک، چوب، آهن، و بردگان، و همچنین محصولات لوکس از شرق، مبادله می‌شدند.