مباحثه

معنی کلمه مباحثه در لغت نامه دهخدا

مباحثه. [ م ُ ح ِ ث َ / ث ِ ] ( از ع ، مص ) بحث و جدال و مجادله. ( از ناظم الاطباء ). با یکدیگر پژوهیدن علم. مطارحه. مفاقهه. با یکدیگر بحث کردن. مناظره. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). گفتگو کردن بر سر موضوعی یا مسأله ای و بخصوص در مسائل علمی و نظری. بحث و گفتگو. و در فارسی بیشتر با کردن و نمودن و رفتن صرف شود : متکلم و از اهل جدل و مباحثه بود. ( تاریخ قم ص 233 ). دید که میان ایشان مباحثه می رود. ( انوار سهیلی ).

معنی کلمه مباحثه در فرهنگ معین

(مُ حَ ثَ یا ثِ ) [ ع . مباحثة ] (مص ل . ) گفتگو و بحث نمودن .

معنی کلمه مباحثه در فرهنگ عمید

با هم بحث کردن.

معنی کلمه مباحثه در فرهنگ فارسی

باهم بحث کردن
۱ - ( مصدر ) با یکدیگر بحث کردن . ۲ - ( اسم ) بحث گفتگو. جمع : مباحثات .

معنی کلمه مباحثه در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] مباحثه از آداب درسی و یکی از مهم ترین روش های تحصیلی نظام آموزشی حوزه علمیه است که از دیرباز تا کنون در میان طلاب علوم دینی شیعه مرسوم بوده است.
اساتید علوم دینی چهار مرحله را برای ماندگاری درس در حافظه و فهم بهتر آن پیشنهاد می کنند: پیش مطالعه که قبل از شروع درس صورت می گیرد، حضور در درس، مطالعهٔ پس از درس و مباحثه.
مباحثه کلمه ای عربی از ماده «ب ـ ح ـ ث» و باب مفاعله به معنای بحث دو سویه است. این کلمه در عربی، مباحَثـَه به فتح حاء و ثاء تلفظ می شود؛ اما در فارسی مباحِثِه به کسر آن دو حرف تلفظ می گردد.
[ویکی اهل البیت] مباحثه درسها یکی از سنت های حوزه های علمیه است که برای رفع اشکالات و ابهامات درس انجام می شود، بدین صورت که هر دو یا چند نفر گرد هم می نشینند و یکی از آنها نقش استاد را به عهده می گیرد و درس را مرور می کند و توضیح می دهد. «مباحثه» امروزه در دانشگاه های غرب هم به منزله راهی برای افزایش مشارکت اجتماعی دانشجویان در فرآیند آموزش است.
بحث و جدال و مجادله، با یکدیگر پژوهیدن علم، مطارحه، مفاقهه، با یکدیگر بحث کردن، مناظره، گفتگوکردن بر سر موضوعی یا مسأله ای و بخصوص در مسائل علمی و نظری.
مباحثه دارای فوایدی است که عبارتند از:
مباحثه نه تنها مفاهیم تدریس شده را در ذهن منقش می کند بلکه بسیاری از مطالب مرتبط به آن را در ذهن متعلم ماندگار می سازد همچنین مباحثه یادگیری را به نوع محکمی تقویت می کند. بدین وسیله است که طلبه کم کم درمی یابد که استعداد و توان یادگیری و یادآوری بالایی دارد، در هر مباحثه که یک طلبه بتواند در بیان مطالب درسی موفق شود، علاقه وی به مباحثه افزون می شود و این امر مرتباً بر سیستم یادگیری او تأثیر می گذارد.
گاهی اوقات فردی احساس حقارت می کند ولی با بحث و مناظره پی به استعدادها و توانایی های خویش می برد و زمینه بروز استعدادها برایش فراهم می شود و به خودشناسی بیشتری می رسد. مباحثه اثر عمیقی در شکفتن استعداد و شکل گیری گرایش های علمی طلبه دارد. استعددهای طلبه به تدریج در طول مباحثات مکرر رخ می نماید و طلبه احساس می کند. در یک یا چند روش و علم مشخص توانایی بیشتری دارد.
برخی اوقات انسان گمان می کند درک او از مطلب صحیح بوده است. در صورتی که با بحث و مناظره افقهای فکری دیگری به رویش گشوده و متوجه اشتباه خویش می شود. آگاهی یافتن از نقاط ضعف باعث می شود طلبه به سوی یادگیری بیشتر و برطرف کردن سریعتر مشکلات علمی پیش رود و توفیق خود را در مباحثات بعدی تضمین کند و به پرسش ها پاسخ علمی و منطقی دهد.
مباحثه به طلبه می فهماند که در چه سطحی از علم قرار دارد، معمولاً چه نوع مطالبی را فراموش می کند و مانند آن. در صورت ادامه چنین روشی طلبه به تدریج شیوه دقت و نکته سنجی و روش یافتن نقاط ضعف و نیز روش صحیح اصلاح مطالب ضعیف و بی منطق را می آموزد و این گونه دقتها به سرعت انتقال مفاهیم و توانایی نقد صحیح و سریع یاری می دهد.

معنی کلمه مباحثه در ویکی واژه

مباحثة
گفتگو و بحث نمودن.

جملاتی از کاربرد کلمه مباحثه

او پس از تحصیل در نجف و کسب درجه اجتهاد، به شیراز بازگشت و در مدرسه علمیه آقاباباخان مشغول به تدریس سطح گردید و دروس سطح را تا کفایتین چند دوره تدریس نمود و در عین حال توجه زیادی به مباحثهٔ دروس خارج داشت.
در مدرسهٔ حجّتیه با کسانی چون حسین نوری همدانی و برادرش آقا میرزاحسن نوری و حاج شیخ علی‌اکبر مسعودی خمینی مؤلف گرانقدر عبدالمجید رشیدپور تهرانی و عالم عارف شیخ علی‌آقا پهلوانی و روحانی محقق و مبارز محمدجواد حجتی‌کرمانی دوست و آشنا، یا هم‌درس و هم‌دوره و هم‌مباحثه شد. هم در این مدرسه بود که توفیق شرکت در جلسات تفسیر قرآن علامهٔ طباطبایی را یافت که در روزهای تعطیل هفته تشکیل می‌شد.
آرْسِنْ ایقالْتُئِلی (به گرجی: არსენ იყალთოელი) (درگذشت ۱۱۲۷ میلادی) یک کشیش، خوشنویس، فیلسوف، مترجم و نویسندهٔ مذهبی گرجی بوده و نقش برجسته‌ای در تاریخ مذهبی گرجستان داشته‌است. او در زمان پادشاهی داویت چهارم (۱۰۸۹ تا ۱۱۲۵) می‌زیسته و با کمک او دانشگاه‌های گرجستان را به شکوفایی رسانده است. کارهای او در زمینهٔ تألیف کتب تعلیمی و مباحثه‌ای و ترجمهٔ این‌گونه آثار از یونانی به گرجی، باعث دگرگونی بزرگان مذهبی گرجستان و همچنین ادبیات فلسفی گرجی در جهت شکوفایی شد.
مناظره یا مناظره‌کردن، روش رسمیِ استدلالِ تعاملی و نمایش‌یافتنی است. نام علمی که در آن قوانین مباحثه مندرج است.
بباغ بگذر و از بهر خاک رهگذرت بهم مباحثه سنبل و سمن بشنو
ارتباطات علمی به دو شکل رسمی (مانند انتشار کتاب و انتشار مقاله در مجلات) و غیررسمی (تماس‌های شخصی و شفاهی و نیز مجازی مانند ارسال پیام به گروه‌های مباحثه) وجود دارد. مجلات علمی از اولین محمل‌های ارتباطات علمی بوده و هنوز هم مهم‌ترین کانال ارتباط علمی هستند. اولین مجله علمی در قرن هفدهم میلادی پا به عرصه وجود گذاشت.
برخی گفته‌اند لقب «مفید» را علی بن عیسی معتزلی در عهد جوانی، در نتیجهٔ مباحثه با وی به او داد.
نوشتار اصلی:مباحثه‌های مذهبی پیرامون ازدواج هم‌جنس گرا
اصطلاح لیبرترینیسم در حوزه متافیزیکی یا فلسفی اولین بار توسط اندیشمندان عصر روشنگری اخیر برای نام بردن از کسانی به کار برده شد که به اراده آزاد معتقدند ولی به تعین‌گرایی اعتقادی ندارند. اولین سند مکتوب در این زمینه، مباحثه‌ای در باب «اراده آزاد و تضاد آن با دید ضرورت‌گرایی (تعین‌گرایی)»، متعلق به ویلیام بلشام در سال ۱۷۸۹ می‌باشد. مباحثه‌ها و مقایسه‌های فلاسفه و اندیشمندان طرفدار تعین‌گرایی و طرفدار لیبرترینیسم تا اوایل قرن نوزدهم ادامه داشته‌است.
این کتاب به اصول جدید فن خطابه و روش مباحثه در کشورهای غربی می‌پردازد.
با دوستان مباحثه دارم ز سادگی در باب آشنایی تا آزموده‌ای
در پانزده سالگی به ملک عرفا قدم نهاد و در سال سیصد و هشتاد و هشت به زیارت مکه رفت. وی در کازرون و حوالی آن اماکن و خانقاه‌های متعددی ساخت و در آن اماکن از فقرا پذیرایی و با زرتشتیان مباحثه و مناظره می‌کرد. در آن زمان به جز تعداد معدودی بقیه پیرو آیین زرتشت و دارای آتشکده‌های باشکوهی بودند. گفته شده که بیش از بیست و چهار هزار نفر از زرتشتیان و یهودیان کشته و بقیه توسط او مسلمان شدند. و به همین جهت به شیخ مرشد معروف شد.
هرگونه رنج کز تو در اندیشه داشتم هم با تو در مباحثه گفتم به پند تو