مایو
معنی کلمه مایو در لغت نامه دهخدا

مایو

معنی کلمه مایو در لغت نامه دهخدا

مایو. [ ی ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) جامه ای که به هنگام شنا به تن کنند. ( فرهنگ فارسی معین ). لباس نرم و چسبان که قسمتی از اندام را پوشاند و در حمام و شنا و هنگام ورزش آن را مردان و زنان به کار برند. ( از لاروس ).

معنی کلمه مایو در فرهنگ معین

(یُ ) [ فر. ] (اِ. ) لباس شنا.

معنی کلمه مایو در فرهنگ عمید

لباس کوتاه و چسبان که هنگام شنا بر تن کنند.

معنی کلمه مایو در فرهنگ فارسی

(اسم ) جامه ای که بهنگام شنا بتن کنند .

معنی کلمه مایو در دانشنامه عمومی

مایو یا لباس شنا نام لباسی است که برای شنا کردن از آن استفاده می شود. جنس لباس شنا معمولاً از الیاف مصنوعی است.
واژهٔ مایو ( به فرانسوی: Maillot de bain ) از زبان فرانسوی وارد زبان فارسی شده است.
مایوهای زنانه بر چهار گونهٔ یک تکه، دوتکه، سه تکه و اسلامی است. یک تکه در جلو از شرمگاه تا بالای سینه را می پوشاند، در دوتکه تکه ای در جلو شرمگاه را پوشانده و در عقب بخشی ( در حالت کمینه تنها چاک باسن ) تا تمام باسن را می پوشاند. تکهٔ دیگر در جلو سینه ها را می پوشاند و در پشت معمولاً دو بند آن به هم می رسند. از این رو پشت مایو و نیز شکم از زیر سینهٔ وی عریان است. سه تکه دارای همان بخش های دوتکه است به اضافه بخش سوم که تکه پارچه ای است که دور باسن و شرمگاه پیچیده شده و همانند یک دامن بسیار کوتاه، برآمدگی های باسن و چاک های شرمگاه را میپوشاند.
مایو اسلامی مدل سمیرا طراحی شده در اندونزی دست ها تا مچ، پاها تا مچ و تمام بدن تا گردن را می پوشاند. علاوه بر آن دامن کوتاهی نیز به آن ضمیمه است. نوع دیگر مایوی اسلامی «بورکینی» نامیده می شود و در توسط شرکت آهیدا طراحی شده است. این نوع از مایو اسلامی فاقد دامن بوده و در عوض گردن و موها را می پوشاند.
مایوهای مردان به طور عادی شلوارکی است که به خاطر داشتن حالت کشدار از برخاستن ( نعوظ ) آلت هنگام شنا در مردانی که به علت داشتن آستانه تحریک پایین با حرکت در آب دچار نعوظ می شوند جلوگیری می کند. مایو مردانه به دو فرم رایج رکابی و پاچه دار در بازار ایران وجود دارد. بهتر است هنگام شنا از مایو استفاده شود زیرا در سرعت و کیفیت شنا تأثیر دارد.
مایو (خارطوم). مایو ( به عربی: حی مایو ) یک محله در سودان است که در خارطوم واقع شده است. مایو ۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.

معنی کلمه مایو در ویکی واژه

لباس شنا.

جملاتی از کاربرد کلمه مایو

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کوردوبا، باشگاه ورزشی رئال مایورکا، باشگاه فوتبال رئال اویدو، و باشگاه فوتبال نومانسیا اشاره کرد.
عیش گل و بلبلش همایون آن باغ که باغبان ندارد
همایون رأی شه را خواندمی مهر نبودی گر فروغ مهر فانی
مایوس مکن چشم به راهان چمن را از شوق تو گل یک چمن آغوش فتاده
اکومایو ۳٬۲۰۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
جای آن دارد که گردون اندرین غم خون ببارد لیک بر تخت همایون شه نو چون ببارد
ببرد آن تیر پیش ویس دلبر بدو گفت این همایون تیر بنگر
بروز و شب شب و روزی که از سر قلمش شود پدید همایون بود صباح و مسا
بهر تاریخ این همایون جشن چون صفائی کمینه بنده شنفت
همایونت عید و پذیرفته صوم ولی کامگار و عدو خاکسار
ملک و دین شاهنشه از رای همایون پرورد شمس را در سایه چتر همایون پرورد
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی رئال مایورکا، باشگاه فوتبال رئال وایادولید، باشگاه ورزشی تنریف، و باشگاه فوتبال سویا اشاره کرد.
نسیم یوسفش پیوند جان شد همایون چون زلیخا نوجوان شد