مایحتاج

معنی کلمه مایحتاج در لغت نامه دهخدا

مایحتاج. [ ی ُ / ی َ ] ( ع اِ مرکب ) به ضم یای تحتانی در اصل مایحتاج الیه بود به معنی آنچه حاجت کرده شود به سوی آن ، در استعمال لفظ الیه را که صله آن است حذف نمایند. ( غیاث ) ( آنندراج ). دربا و هرچیز لازم و ناگزیر. ( ناظم الاطباء ). دربایست. ناگزیر. آنچه بدان نیاز بود. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : جماعتی کاروانیان بر در رباطی مقام کردند و هرکس به مایحتاج وقت خویش مشغول شد. ( سندبادنامه ص 318 ). شرط عاقل و فرزانه آن بود که مایحتاج اوقات زمستان در ایام تابستان مهیا کند. ( سندبادنامه ص 122 ). و مایحتاج مهمانی و غیر آن از نفقه خیل و خدم... ( ترجمه محاسن اصفهان ص 50 ). رخت و اسباب و مایحتاج بکلی بدانجا کشید. ( ترجمه محاسن اصفهان ص 97 ).

معنی کلمه مایحتاج در فرهنگ معین

(یَ ) [ ع . ] (اِ. ) آن چه که مورد نیاز است .

معنی کلمه مایحتاج در فرهنگ عمید

آنچه مورد احتیاج باشد، دربایست.

معنی کلمه مایحتاج در فرهنگ فارسی

آنچه مورداحتیاج باشد، دربایست
آنچه حاجت کرده شوی به سوی آن

معنی کلمه مایحتاج در ویکی واژه

آن چه که مورد نیاز

جملاتی از کاربرد کلمه مایحتاج

خلیفه عظیم عجب داشت و گفت: اول این نامه را بر آخر چندان فضیلت و رجحان است که قل هو الله احد را بر تبت یدا ابی لهب. دریغ باشد خاطر چون شما بلغا را بدست غوغاء مایحتاج باز دادن
فرقم از خاک قدوم تو متوج شد لیک تاج تنها چه کند چون نبود مایحتاج
پس از آن قلعه ایتامی محاصره شد و موراشیکه یک سال با شدت با نیروهای نوبوناگا جنگید اما بعد از خیانت دو تن از ملازمانش ناکاگاوا کیوهیده و تاکایاما اوکون و پیوستن آنان به نوبوناگا موقعیت به نفع نوبوناگا تغییر کرد. موراشیگه توانست سپاه ناکاگاوا کیوهیده را وادار به عقب‌نشینی کند و مدتی موفقیت نظامی به دست آورد اما بتدریج ذخایر سلاحش به اتمام رسید و خاندان موری نیز نتوانست مایحتاج وی را برساند. وی در روز دوم از ماه نهم ۱۵۷۹ به تنهایی از قلعه بیرون آمد و به قلعه آماگاساکی که پسرش آراکی موراتسوگو در آن ساکن بود، در استان هیوگو رفت.
در ۱۸۵۹ شمیل به یکی از پسرانش نوشت: "مشیت الهی بود که به دست کافران افتادم … امپراتور بزرگ من را در اینجا ساکن کرد … در یک فضای بلند و بزرگ خانه با فرش و همه مایحتاج».
پس آنارشیسم در واقع به معنای آزادی ذهن انسان از سلطهٔ مذهب، آزادی بدن انسان از سلطهٔ مالکیت و آزادی از قید و بند و اقتدار دولت است. آنارشیسم مخفف یک نظم اجتماعی است که بر اساس گروه‌بندی آزاد افراد و به منظور تولید ثروت واقعی اجتماع است. دستوری که دسترسی آزادانه مردم به زمین و برخورداری از مایحتاج زندگی را مطابق با خواسته‌ها، سلیقه‌ها و تمایلات فردی برای هر انسان تضمین می‌کند.
اعتراضات علیه قرنطینه‌های کووید ۱۹ در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ در سرزمین اصلی چین آغاز شد. این تظاهرات در واکنش به اقدامات دولت چین برای جلوگیری از گسترش کووید ۱۹ در این کشور از جمله اجرای سیاست کووید صفر آغاز شد. نارضایتی نسبت به این سیاست از آغاز همه‌گیری افزایش یافته، چرا که بسیاری از مردم را بدون قابلیت کسب درآمد در خانه‌های خود محبوس نموده، آنها را از خرید مایحتاج روزانه ناتوان کرده و آنها را در معرض محدودیت‌های سخت قرار می‌دهد.
چهارم سخاوت است باید که سخی باشد تا بمایحتاج مرید قیام تواند نمود و مرید را از مأکول و مشروب و ملبوس ضروری فارغ دارد تا بکلی بکاردین مشغول تواند بود.
همچنین اهل دنیا که عمله خانقاه جهانند اگر دران حرفت و صنعت خویش هریک نیت چنان کند که این شغل از برای بندگان خدای میکنم که بدین حرفت محتاج باشند تا قضای حاجت مسلمانی براید و مطیعی بفراغت بحق مشغول شود که اگر هر کسی بمایحتاج خویش از حرفتها و صنعتها مشغول شد از کار دین و دنیا بازماندی دنیا خراب گشتی و کس را فراغت طاعت و جمعیت مخلصانه نماندی.
ز مایحتاج هرچش بود در کار کنیز و گوسفند و گاو بسیار