مایج

معنی کلمه مایج در لغت نامه دهخدا

مایج. [ ی ِ ] ( ع ص ) مائج. موج زننده : و سلطان چون فحل هایج و بحر مایج دودسته شمشیر می زد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ شعار ص 276 ). و هر دو چون دو طود هایج و دوبحر مایج از جای برخاستند. ( مرزبان نامه ). و بر مقاومت و مبارزت صبورتر گشتند، از بیرون نیز اوزار جنگ هایج تر شد و بحر حرب مایج تر گشت. ( جهانگشای جوینی ).

معنی کلمه مایج در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . مائج ] (اِفا. ) موج زننده .

معنی کلمه مایج در فرهنگ عمید

موج زننده.

جملاتی از کاربرد کلمه مایج

این روستا در دهستان همایجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۸ نفر (۸۸خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان همایجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۳ نفر (۲۶خانوار) بوده‌است.
احمدآباد (سپیدان)، روستایی از توابع بخش همایجان شهرستان سپیدان در استان فارس ایران است.
امامزاده سید فخر الدین احمد مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان سپیدان، بخش همایجان، دهستان همایجان، داخل روستای ابنو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کابینت آب‌ریز ظرف نوعی آبکش قفسه‌ای شکل و مشبک است که در بالای ظرف‌شویی معمولاً آشپزخانه‌ها نصب می‌گردد. این وسیله برای نگهداری ظروف شسته شده و به منظور بالا رفتن سرعت خشک شدن آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب‌ریز ظرف اختراع شده به وسیله یک فنلاندی به نام مایجو گبهارد می‌باشد.
ابگرم (سپیدان)، روستایی از توابع بخش همایجان شهرستان سپیدان در استان فارس ایران است.
اردشیری وسطی، روستایی از توابع بخش همایجان شهرستان سپیدان در استان فارس ایران است.
مهدی محمودیان، شامگاه شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، در توییتر نوشت که پیکر نوید افکاری در حوالی ساعت ۱۰ شب (کمتر از یک روز بعد از اعدام) «در روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس تحت تدابیر امنیتی و شبانه به خاک سپرده شد».
این روستا در دهستان همایجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر (۲۷خانوار) بوده‌است.