ماکی

معنی کلمه ماکی در لغت نامه دهخدا

ماکی. ( اِ ) به معنی ماکیان آمده. ( آنندراج ). مرغ. ( ترجمه دیاتسارون ص 270،یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). رجوع به ماکیان شود.
ماکی. ( ع ص ) شخولنده به دهن و بانگ کننده. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( از منتهی الارب ). و رجوع به «مکو» و «مکاء» شود.

معنی کلمه ماکی در فرهنگ فارسی

شخولنده به دهن و بانگ کننده

معنی کلمه ماکی در دانشنامه آزاد فارسی

ماکی (maquis)
نام رایج نوعی از گیاهان و درختچه های همیشه سبز بسیاری از کشورهای مدیترانه ای. این کشورها شامل بیشه زارهای نیمه خشکیبا درختچه ها و بوته های به هم پیچیده و کم رشدند که به ویژه گونه های جارو، اولکس فرنگی، و خلنگرا شامل می شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه ماکی

بخش آمده‌ای از این فیلم به خصوص بخش‌های جلوه ویژهٔ آن با استفاده از تکنیک کروماکی انجام شده.
ز قلعه، ماکیانی شد به دیوار بناگه روبهی کردش گرفتار
ماهی در آب و ماکیان در صحرا هر یک به تنعمی گرفته مأوا
آکچی هیروکو، تسوماکی هیروکو (به ژاپنی: 妻木煕子); سی‌شیتسو (همسر اصلی) آکچی میتسوهیده اهل ژاپن بود. در مورد تعداد فرزندان وی فرضیه‌های گوناگونی وجود دارد. در برخی از منابع تعداد فرزندان سه پسر و چهار دختر ذکر شده‌است. هوسوکاوا تاما (گاراشا) که یکی از شخصیت‌های معروف تاریخ ژاپن است دختر سوم وی بوده‌است. همچنین دختر ارشد وی همسر آکچی هیده‌میتسو و دختر دوم وی همسر آکچی میتسوتادا و دختر چهارم وی همسر تسودا نوبوزومی برادرزادهٔ اودا نوبوناگا بوده‌است. پسر ارشد وی آکچی میتسویوشی نام داشت.
نه زان ماکیان کمتری در شمار که بر چوزگان سازدار
موضوع کتاب دربارهٔ مفهوم ملت-دولت و تاریخچه آن است. بخش اول کتاب دربارهٔ تاریخ تطور مفهوم ملت-دولت در اروپا و عوامل شکل‌گیری آن است. بخش دوم کتاب دربارهٔ تاریخچهٔ بود و نبود ملت دولت در ایران و نقش مشروطیت در این مفهوم و سپس برخورد جمهوری اسلامی با این مفهوم را بررسی می‌کند. در بخش سوم نویسنده ضرورت نیاز به وستفالیای جدید در منطقه خاورمیانه را پیشنهاد می‌دهد و سپس دربارهٔ نتایج ایجاد آن بحث می‌کند. بخش چهارم کتاب دربارهٔ معضل اسرائیل با مفهوم ملت دولت بحث می‌کند. بخش پنجم کتاب دربارهٔ سیاست و اخلاق در نظام ملت دولت است و نویسنده نگاهی به آرای ماکیاولی در این مورد می‌کند. در بخش ششم دربارهٔ منافع ملی و اخلاق بحث می‌کند.
در سال ۲۰۱۵، گارلند کارگردانی و نوشتن فیلمنامهٔ اکس ماکینا را به تنهایی انجام داد. یک تریلر علمی-تخیلی که رابطهٔ میان بشر و هوش مصنوعی را کاوش می‌کند. این فیلم برای گارلند نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیراقتباسی را به ارمغان آورد. فیلم دوم او، نابودی (محصول ۲۰۱۸) بر اساس رمانی به همین نام از جف واندرمیر (نوشته شده در ۲۰۱۴) ساخته شد که نقدهای مثبتی دریافت کرد.
نسخه دیگر فیلم در سال ۱۹۶۲ به کارگردانی هیروشی ایناگاکی، چوشینگورا: هانا نو ماکی، یوکی نو ماکی ساخته شد که برای مخاطبان غربی شناخته شده‌است.
مانچینی در لیورنو به دنیا آمد. در سال ۱۸۹۵ او در رشته ادبیات از دانشگاه پیزا فارغ‌التحصیل شد و شروع به تدریس در دبیرستان ماکیاولی در لوکا کرد و آنجا را به عنوان شهر خود انتخاب کرد. او در سال ۱۸۹۸ به عنوان مدرس ادبیات یونان باستان منصوب شد و در سال ۱۹۰۲ جانشین جیووانی پاسکولی در کرسی گرامر یونانی و لاتین در مسینا شد و تا سال ۱۹۰۷ در آنجا ماند تا اینکه دانشگاه پیزا کرسی ادبیات یونان باستان را به او داد که تا سال ۱۹۴۸ در این کرسی بود. او رئیس آکادمی علوم، ادبیات و هنر لوکا و عضو آکادمی لینسی بود.
در بُن یک بیشه ماکیانی هر روز بیضه نهادی و بردی آن را یک کُرد
مثل: پرندگان نیز ← کبوتر ها، قمری‌ها، ماکیان و غیره.
ای خروس تاجور چون ماکیان بر تخم خویش خامش اندر گوشه یی بنشین، نگه می دار دین
بچۀ خرد ماکیان صیدش یعنی از خیل عامیان کیدش
خداوند ماکیست آن شه که دولت ندیده ست ازو پر هنرتر جوانی
بر خط جبههٔ ماکیست نگرید بیدل زین رقم‌کلک قضا بی‌مژه ی تر نگذشت
آسیا کمال (زادهٔ ۱ نوامبر ۱۹۶۱) بازیگر اهل عراق است که در خانواده‌ای کرد به دنیا آمد. پدرش از اعضای حزب کارگران کردستان بود و مادرش به‌عنوان ماکیرا در بنیاد فیلم و تئاتر کار می‌کرد.
در سال ۱۹۴۳، سه شهرستان پوسکام، ماکیت، و یارکند از ولایت کاشغر با شهرستان کارگیلیک از ولایت ختن، ترکیب شده و ولایت یارکند تاسیس شد.
آندری لوماکین (روسی: Андрей Вячеславович Ломакин؛ ۳ آوریل ۱۹۶۴ – ۹ دسامبر ۲۰۰۶) بازیکن هاکی روی یخ اهل شوروی بود.
خورشید کی به ذره حسن تو می رسد کی پر زند به عرصه سیمرغ ماکیان
تاج داری خروس وار از علم چه کنی همچو ماکیان خایه