ماکسول
معنی کلمه ماکسول در دانشنامه عمومی

ماکسول

معنی کلمه ماکسول در دانشنامه عمومی

ماکسول (دهانه). ماکسول یک دهانه برخوردی در ماه است.
ماکسول (نوازنده). ماکسول ( انگلیسی: Maxwell؛ زادهٔ ۲۳ مهٔ ۱۹۷۳ ) یک موسیقی دان اهل ایالات متحده آمریکا است.

معنی کلمه ماکسول در دانشنامه آزاد فارسی

ماکْسْوِل (maxwell)
ماکسول یکای بسیار کوچکی است که مقدار آن معادل شار در حال گذر از یک سانتی متر مربعِ سطحی عمود بر میدانی مغناطیسی با شدت یک گاؤساست. اکنون به جای آن، وِبِررا به کار می برند که یکایی از دستگاه بین المللی است. هر ماکسول برابر ۸-۱۰ وِبِر است.

جملاتی از کاربرد کلمه ماکسول

در سال ۲۰۱۶ به او مدال و جایزه ماکسول تعلق گرفت.
روابط الکترومغناطیس در دستگاه‌های یکاهای مختلف شکل یکسانی ندارند و در نتیجه تبدیل آن‌ها از دستگاهی به دستگاه دیگر ساده نیست. برای دیدن روابط الکترومغناطیس در دستگاه یکاهای گوناگون به معادلات ماکسول رجوع کنید.
برای آمار ماکسول–بولتزمن برابر است با
آفریکانرها سنت ادبی به‌نسبت بلندی دارند و شاعران و نویسندگان برجسته‌ای داشته‌اند، از جمله جان ماکسول کوتسی برندهٔ جایزه نوبل.
کنش اگرچه در مکانیک کلاسیک با قوانین نیوتن معادل است ، اما اصل کنش برای تعمیم مناسب تر است و نقش مهمی در فیزیک مدرن دارد. در واقع ، این اصل یکی از اصول کلی در علوم فیزیکی است. بویژه، این اصل در مکانیک کوانتومی بهتر درک می شود. فرمول انتگرال مسیر ریچارد فاینمن از مکانیک کوانتومی مبتنی بر یک اصل کنش ثابت با استفاده از انتگرال مسیر است. معادلات ماکسول را می توان به عنوان شرایط کنش ثابت به دست آورد.
این رابطه، قانون پنجم الکترومغناطیس کلاسیک شناخته می‌شود که چهار قانون دیگر آن، معادلات ماکسول هستند. قانون لورنتس و معادلات ماکسول، مجموعه الکترومغناطیس کلاسیک را تشکیل می‌دهند.
نسبت سرعت جسم مورد بررسی به سرعت مودال توزیع ماکسول است.
و با توزیع ماکسولی برای سرعت ذرات ماده یعنی
به این ترتیب، مجموعه متعارف دقیقاً توزیع بولتزمن (همچنین به عنوان آمار ماکسول-بولتزمن شناخته می‌شود) برای سیستم‌هایی با هر تعداد ذره ارائه می‌کند. در مقایسه، توجیه توزیع بولتزمن از مجموعه میکروکانونیکال فقط برای سیستم‌هایی با تعداد قطعات زیاد (یعنی در حد ترمودینامیکی) اعمال می‌شود.
در آوریل ۲۰۱۲ اوکرکه با لینوس آیداهوسا در پاریس، فرانسه، در یک مراسم عروسی خصوصی که با حضور اعضای خانواده او و تعداد زیادی از بازیگران زن و هنرپیشه نالیوود برگزار شد، ازدواج کرد. اولین پسر آنها ماکسول انوساتا لینوس در اکتبر ۲۰۱۵ به دنیا آمد. آنها هفت سال پس از اولین پسرشان در ماه می ۲۰۲۲ به دومین پسرشان خوش آمد گفتند.