ماژور

معنی کلمه ماژور در لغت نامه دهخدا

ماژور. [ ژُ ] ( فرانسوی ، اِ ) ( اصطلاح نظامی ) یکی از درجات نظامی معادل یاور سابق و سرگرد امروزی است ، اما این کلمه دیگر در ارتش ایران بکار نمی رود.
ماژور. [ ژُ ] ( فرانسوی ، ص ) بسیار بزرگ. کبیر. بسیار قابل توجه. || یکی از اصطلاحات موسیقی غرب است ، که مُد و گام و تُن را بدان مشخص سازند. ( از لاروس ).
ماژور. [ ژُ ] ( اِخ ) دریاچه ای است در شمال ایتالیا مابین سویس و ایتالیا که 212 کیلومتر مربع وسعت دارد. جزایر «بوررومه » در این دریاچه واقع است و مناظر زیبائی دارد. ( از لاروس ).

معنی کلمه ماژور در فرهنگ معین

(ژُ ) [ فر. ] (اِ. ) سرگرد، یاور.

معنی کلمه ماژور در فرهنگ عمید

سرگرد.

معنی کلمه ماژور در فرهنگ فارسی

دریاچه ایست در دامنه جنوبی رشته جبال آلپ بین ایتالیا و سویس . وسعت آن ۲۱۲ کیلومتر مربع است .
( اسم ) سرگرد یاور .
دریاچه ایست در شمال ایتالیا ما بین سوئیس و ایتالیا

معنی کلمه ماژور در دانشنامه آزاد فارسی

ماژور (major)
یکی از دو الگوی اصلی (الگوی دیگر مینور است) در نظام تونال، که مشخصۀ آن حضور یک فاصلۀ سوم بزرگ بین درجه های اول و سوم است. یک گام ماژور برمبنای الگوی ماژور ساخته می شود.

معنی کلمه ماژور در ویکی واژه

سرگرد، یاور.

جملاتی از کاربرد کلمه ماژور

سمفونی شمارهٔ ۳ از لودویگ فان بتهوون در می بمل ماژور، اُپوس ۵۵، سومین سمفونی از ۹ سمفونیِ اوست. این سمفونی با نام اِروئیکا[الف]، که معادلِ ایتالیاییِ واژهٔ «حماسه» یا «حماسی» است ــ به‌نام سمفونی حماسه، سمفونی حماسی، و سمفونی قهرمانی نیز شناخته می‌شود. سمفونی در چهار موومان ساخته شده‌است و یکی از مشهورترین آثار آهنگساز است که در دورهٔ میانی زندگی وی خلق شده‌است.
ویریون‌های بدون پوشش و بدون پوشش عفونی هستند. پوشش ویروسی از غشاهای گلژی اصلاح شده حاوی پلی پپتیدهای خاص ویروسی از جمله هماگلوتینین ساخته شده است. عفونت با ویروس واریولای ماژور یا ویروس واریولای مینور باعث ایجاد مصونیت در برابر دیگری می‌شود.
اطلس کاتالان (۱۳۷۵ میلادی) مهم‌ترین نقشه کاتالانی از دورهٔ سده‌های میانی می‌باشد. این نقشه توسط مدرسهٔ وابسته به مؤسسهٔ نقشه‌کشی ماژورکان کشیده شده و به سرجیو آبراهام نسبت داده‌شده. این نقشه از زمان شارل پنجم فرانسه در کتابخانهٔ سلطنتی فرانسه (در حال حاضر کتابخانه ملی فرانسه) نگهداری می‌شود.
آکورد ماژور از روی هم قرار گرفتن یک سوم بزرگ (چهار نیم پرده) و یک سوم کوچک (سه نیم پرده) تشکیل می‌شود و فاصله آن با پایه آکورد، پنجم درست (هفت نیم پرده) است. یک آکورد مینور در تضاد با آکورد ماژور است اما در فاصلۀ «پنجم درست» مشترک هستند.
موومان دوم به‌ویژه بیان عاطفی بزرگی را به نمایش می‌گذارد و از تم مارشِ مراسم خاکسپاری به آرامش نسبی در گام ماژور می‌رسد. موومان چهارم محدودهٔ احساسی مشابهی را به نمایش می‌گذارد و اهمیتِ تماتیک به آن داده نمی‌شود. فینال سمفونی‌های قبلیِ بتهوون، دارای پایانی سریع و شادی‌بخش بود. اما در اینجا فینال، مجموعه‌ای طولانی از واریاسیون‌ها و یک فوگ است.