ماورای

معنی کلمه ماورای در فرهنگ فارسی

پشت سر، آنچه درپس و پشت چیزی قراردارد

جملاتی از کاربرد کلمه ماورای

اصیل‌ها، یک دارم ماورایی یک ساعته محصول امریکاست. این مجموعه در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵ برای سوم فصل توسط سی دابلیو تمدید شد. این فصل از ۸اکتبر ۲۰۱۵ به نمایش درآمد.
عناصر خیالی می‌توان به رؤیا و سفرهای خیالی به دنیاهای دیگر نام برد که شخصیتها در آن با آدم‌های عادی فرق می‌کنند. دراین داستان‌ها کودکی که شخصیت اصلی است می‌میرد مثل توماس‌ودنیای ماورایی نوشته دئون دلسر
عصمت او ماورای وصف سخنور عفت او ماعدای مدح سخندان
تار و پود جامهٔ وجود ایشان از پودی دیگرست لاجرم گردن همّت ایشان جز بکمند جذبهٔ عشق بند نتوان کرد که از معدن ماورای کونین گوهر اوست چنانکه این ضعیف گوید:
فلک نباشد چون او چرا که چاکر اوست اگرچه پایهٔ او ماورای چون و چراست
سر چو جنبید کی بود ممکن که بود ماورای سر ساکن
که بنهد ماورای عقل طوری کند بر حال خو زین گفته جوری
به جنب قدر تو ماه سپهر تحت افتاد ورای این چه توان گفت ماورای ورا
آن دیو بچه در خاطر ملعون خود سفری کرد، گفت: هیچ دامی خلق را ماورای صورت زنان جوان نیست، زیرا آرزوی زر و لقمه از یک طرف است. تو، عاشق زری، زر را حیات نیست که عاشق تو باشد. لقمه را جان نیست که تو را جوید با تو سخن گوید، اما عشق صورت زنان جوان از هر دو سوی است. تو، عاشق و طالب اویی و او، عاشق و طالب توست، تو حیله میکنی تا او را بدزدی و آن کاله از آن سو حیله میکند تا تو که دزدی، به وی راه یابی. دیواری را که از یک سو بکَنند، چنان زود سوراخ نشود که از هر دو سوی. یکی از این سوی ایستاده است و میکند، دیگری از آن رو هم بر این مقام میکند تبرهای تیز بر گرفته‌اند. زود سرهای دو تبر بهم دیگر رسند. اکنون حجابی که در میان توست و میان آن زن یعنی حجاب خوف خصمان و ملامت بیگانگان این حجاب چون دیواری است در میان تو، از این سو سوراخ به مکر میکنی در عشق آن زن و آن زن از آن سو همین دیوار را به حیله سوراخ میکند، لاجرم زود به هم میپیوندد. دزدی که از بیرون سوی، نیم شب حیله میکند که در را بگشاید، از درون آن دزد را حریفی هست یا کنیزکی از اندرون، در را باز میکند. این چه ماند به آنکه دزدی از برون طالب زر است؟ زر یا تختهٔ جامه برنخیزد و در را نگشاید.
مقابله با این موشک بسیار سخت است و اکثر سپرهای موشکی جهان به علت سرعت زیاد، ارتفاع پروازی کم، خاصیت پنهان‌کاری، سیستم هدایت ماورای دید، امکان هدایت با ماهواره ، امکان مقابله با آن را ندارند.
پردهٔ تو از نوای شاعری است آنچه گوئی ماورای شاعری است
آهستگی مجوی تو از ماورای هوش کاکنون به شغل بی دلی اندر فتاده‌ایم
همسر دوم رونو، استفانی مایلی، دختر جوانتر ارباب نابلس، فیلیپ مایلی و ایزابلا ارباب ماورای اردن بود. او در حدود سال ۱۱۴۵ به دنیا آمد. همسر اول او، هومفری سوم تورون، در حدود سال ۱۱۷۳ میلادی درگذشت. وی ارباب‌نشین ماورای اردن را از بیاتریس بریسبار پس از ازدواجش با مایلز پلانسی در اوایل سال ۱۱۷۴ میلادی به ارث برد. مایلز در اکتبر ۱۱۷۴ به قتل رسید.
احضار یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی محصول سیما فیلم در ژانر درام و ماورایی است که در ماه رمضان ۱۴۰۰ از شبکهٔ یک تلویزیون ایران پخش شد. این مجموعه با ۴۳٫۱ درصد مخاطب پربیننده‌ترین سریال در ماه رمضان ۱۴۰۰ است.
عالم امکان و ماورای تو هم سایه نشینند در ظلال محمد