مانک

معنی کلمه مانک در لغت نامه دهخدا

مانک. ( اِ )به معنی ماه است. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). مانگ. ماه. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به مانگ شود. || خورشید. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به مانگ شود.
مانک. [ ن َ ] ( اِخ ) ناحیتی است [ به هندوستان ] به چین و موسه پیوسته و این هرسه ناحیت را با چینیان حرب است و چینیان بهتر آیند. ( حدود العالم ).
مانک. [ ] ( اِخ ) رجوع به «ابوعبداﷲبن مانک » در همین لغت نامه شود.
مانک. [ ] ( اِخ ) مانک علی میمون ( یا مانک بن علی میمون ) مردی بسیارمال از کدخدایان غزنین بود. ( تاریخ بیهقی چ فیاض ص 128 ). و رجوع به همین مأخذ ص 128، 129 و 211 شود.

معنی کلمه مانک در فرهنگ فارسی

مردی بسیار مال از کدخدایان غزنین بود

معنی کلمه مانک در فرهنگ اسم ها

اسم: مانک (دختر) (کردی) (تلفظ: manak) (فارسی: مانک) (انگلیسی: manak)
معنی: مانگ، ماه

معنی کلمه مانک در فرهنگستان زبان و ادب

{park} [عمومی] محفظه ای توری برای نگهداری بچه های کوچک

معنی کلمه مانک در ویکی واژه

محفظه‏ای توری برای نگهداری بچه‏های کوچک.

جملاتی از کاربرد کلمه مانک

آنه ویالیتسینا (روسی: Анна Сергеевна Вьялицына؛ زادهٔ ۱۹ مارس ۱۹۸۶ ‏(۳۸ سال)) یک مانکن (فرد) اهل روسیه است.
در باغ نماید قد او سر و کمانکش بر دیده نگارد خط او مشک زره ور
این کانال به پیمانکاری مهندسی ارتش آمریکا ساخته شد.
گر مرا سودای آن یار کمانکش نیستی دل ز تیر غمزگان او چو ترکش نیستی
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به پدر و پسر، هملت، یک داستان کنتربری، نرگس سیاه، هنری پنجم، عنصر جنایت، والس‌هایی از وین، یک‌هزار روز از آن، سوپرمن ۴: در جستجوی صلح، فراطبیعی و شاهزاده و مانکن اشاره کرد.
ای بجامت همان که میدانی ای بکامت همانکه میدانی
قصر و مهمانکده حاتم و کسری بگذار نام از رفتن آثار عمارت نرود
وی همچنین مدعی شد که پیشنهادی چند میلیاردی از سوی یک «شبکهٔ ماهواره‌ای» برای بازی در نقش یک مانکن را رد کرده یا پیشنهادهایی از سوی بالیوود داشته که آن‌ها را نیز نپذیرفته. وی همچنین مدعی شد که در مقطعی که خارج از کشور بوده شانس‌های بسیاری برای برگزاری کنسرت داشته و می‌توانسته در جای خوانندگانی چون گوگوش بنشیند.
با تو جامی تنی ست زنده به جان وز تو تنها همانک می دانی
وقتی به وزارت ورزش و جوانان می‌رویم، می‌بینیم شرکت ساخت ابنیه ورزشی داریم، وقتی به وزارت بهداشت می‌رویم، می‌بینیم شرکت ساخت بیمارستان داریم. می‌رویم در وزارت راه و شهرسازی و می‌بینیم شرکت برای ساخت راه‌ها داریم؛ یعنی وزارت خانه‌هایی که باید کار حاکمیتی کنند، چابک باشند و خدمات را از مردم خریداری کنند تا اقتصاد مردمی رونق پیدا کند، خودشان شده‌اند پیمانکار. حال وقتی خودشان شده‌اند پیمانکار، اصلاح ساختار بودجه هم خیلی مشکل می‌شود.
این شرکت در ۳ حوزه کاملاً" مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کند. بخش آب و سیالات که بزرگترین تولیدکننده پمپ‌های آب و تجهیزات انتقال آب و مایعات در جهان است، بخش صنایع جنگ‌افزاری این شرکت تولیدکننده تجهیزات امنیتی-الکترونیکی و سیستم‌های دفاعی است، که یکی از ۱۰ پیمانکار بزرگ طرف قرارداد وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌آید و سومین قسمت این شرکت، بخش فناوری هوافضا و تجهیزات ترابری آن می‌باشد.
همانکه پار ز عدلت به ‌روم رفت و به شام رود ز رأی تو سال دگر به هند و به چین
گر غالیه خوش بو شد، در گیسویِ او پیچید ور وَسمه کمانکش گشت، در ابروی او پیوست
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به آغاز بهار، جمهوری امید، چقدر دور، چقدر نزدیک، ژنرال نیل و شامانکا اشاره نمود.
ویلیام پی مار در اوایل قرن بیستم از اسکاتلند به انتاریو، کانادا مهاجرت کرد. پس از استقرار در منطقه تورنتو، او به عنوان یک پیمانکار برق در شرکت انتاریو هیدرو استخدام شد و خانه‌های دارای چراغ-گاز را به چراغ‌های رشته‌ای الکتریکی تبدیل کرد.
ندارد جز دونان بر سفرۀ این نانکور مهمانکش که دارد آون از گردون و ناهار است مهمانش
ور نمی دانی بگویم ز آن زمانک داده اند از بدو کن جامی به وی
برو به خدمت مانکجی مجوس برس اگر بخواهی تقلید حی اعلم را