مانوس

معنی کلمه مانوس در لغت نامه دهخدا

مأنوس. [ م َءْ ] ( ع ص ) انس گرفته. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) : ساحت ولایتش به وفود بر و برکت و وفور خصب نعمت مأهول و مأنوس. ( المعجم چ دانشگاه ص 21و 22 ). || آشنا و همدم و مصاحب و یار و رفیق و همراه و دوست. || رام و خانگی. ( ناظم الاطباء ). آموخته. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- مأنوس الاستعمال ؛ هر چیزی که بیشتر اوقات استعمال شود وهر چیز قدیم و عمومی. ( ناظم الاطباء ).
- مأنوس شدن ؛ انس گرفتن و رام شدن و خانگی و اهلی شدن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مانوس در فرهنگ معین

( مأنوس ) (مَ ) [ ع . ] (ص . ) انس گرفته ، خو کرده .

معنی کلمه مانوس در فرهنگ عمید

انس گرفته، خوگرفته.

معنی کلمه مانوس در فرهنگ فارسی

انس گرفته
( اسم ) انس گرفته : خوگر : ولایتش بوفود بر و برکت و وفور خصب نعمت ماهول و مانوس ... جمع : مانوسین .
انس گرفته

جملاتی از کاربرد کلمه مانوس

دل ندارد تاب صحبت های نامانوس را ره مده در بزم رندان زاهد سالوس را
آن قصیده به جنب این قطعه راست گویی که نامه مانوست
مرا او را جلوه‌‌‌‌‌ها محسوس گردد مگر بر تصفیه مانوس گردد
زکس نمی شنوم بوی انس کاش افتم برون ز مسکن مانوس خود به صد فرسنگ
خطهٔ خوارزم اکنون با جلال مقدمت از ارم مانوس شد و ز حرم محروس تر
آندرومدا یک هومو مرمانوس از آتلانتیس است.
هوای عافیت صحرای مانوس عدم دارد نمی‌سازد عزیزان، با مزاج هیچکس هستی
الکساندر در اقدامی بحث‌برانگیز در ۱۹۱۹ با فردی غیر اشرافی به نام آسپاسیا مانوس ازدواج کرد که باعث برانگیخته‌شدن شایعات زیادی در مورد آن دو گردید و آنان را مجبور کرد که چندین ماه از یونان خارج شوند. به زودی الکساندر همراه همسرش به یونان بازگشت اما به دلیل گزیده‌شدن توسط نوعی از میمون به نام مکاک بربری ، دچار بیماری گندخونی شد و بر اثر ابتلا به این بیماری ، در ۲۵ اکتبر ۱۹۲۰ درگذشت. مرگ ناگهانی او سوالات فراوانی را درباره آینده کشور مطرح کرد و به یکباره باعث سقوط رژیم ونیزلیست‌ها گردید. سرانجام پس از همه‌پرسی و انتخاباتی عمومی در یونان ، کنستانتین اول دوباره به قدرت بازگشت.
در ۱۱ آوریل ۱۹۳۸ در ایروان به دنیا آمد و در سال ۱۹۵۵ از کالج موسیقایی رومانوس ملیکیان ایروان و در سال ۱۹۸۳ از کنسرواتوار دولتی کومیتاس ایروان فارغ‌التحصیل شد.
که دل مانوس غم گشت انس و جان را فلک داد ای فلک داد
پس از مرگ او در ۱۰۲۸ دامادش با عنوان رومانوس سوم قدرت را در دست گرفت و تا ۱۰۳۴ حکومت کرد.
درست روشن نیست که دلیل اختلاف خزرها و روس‌ها چه بوده‌است، بر همین اساس چندین فرضیه در این باره پیشنهاد شده‌است. یکی از فرضیات این است که روس‌ها ترجیح می‌دادند که خزرها را از مسیر تجاری ولگا کنار بزنند؛ زیرا آنان برای حمل و نقل از ولگا مالیات می‌گرفتند. ظاهراً امپراتوری بیزانس نیز در تحریک قوای روس نقش داشته‌است. خزرها تا زمان سلطنت رومانوس یکم از متحدان روم شرقی بودند، ولی او در زمان حکومتش یهودیان ساکن در قلمرو بیزانس را مورد اذیت و آزار قرار داد. با توجه به اسناد سچچتر، یوسف بن هارون خاقان خزرها، در پاسخ به این ستم، مسیحیان خزری را مورد ظلم خود قرار داد. از سویی رومانوس با تحریک الگ نووگورود (که در نامه‌ها با نام هِلگو خوانده شده) علیه خزرها، دست به اقدامی تلافی جویانه زد.
همش خوانند برخی گنج کاوس بود این هر سه ره با ذوق مانوس
مانوس کوچکترین استان کشور پاپوآ گینه نو با ۲٬۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت می‌باشد، با این وجود دارای ۲۲۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع پهنه آبی است. مرکز این استان لورنگائو است. طبق سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی ۵۰٬۳۲۱ نفر در این استان زندگی می‌کنند.
در کاخ ناز محروس با هم ز مهر مانوس چون جوجکان طاوس چون بچگان آهو
یرملوف از این معنی بحسرت مألوف است، و قوم روس بدهشت مانوس، غافل از این که بخت شاهنشاه روی زمین سدهای آهنین در مقابل خصم کشیده است و طرف همت بر حفظ ملک و دین گشاده، بهر سو رو کنند نیز طالع همایون طالع شود و اختر رایت منحوس منکوس گردد.
در ۲۵ سالگی همراه همسرش، «شمس‌الدین بدیع تبریزی» که عضو حزب توده بود به اتحاد شوروی مهاجرت کرد. سپس مدرک لیسانس در رشته ادبیات فارسی را از دانشگاه دولتی آذربایجان اتخاذ نمود؛ و در سال ۱۳۴۰ در مسکو از دانشگاه لامانوسوف مدرک دکترا گرفت؛ و به مدت بیست سال در «آکادمی بین‌المللی ادبیات ماکسیم گورکی» به تحقیق پرداخت.