مانور

معنی کلمه مانور در لغت نامه دهخدا

مانور. [ ن ُوْرْ ] ( فرانسوی ، اِ ) طریقه تنظیم عمل یک دستگاه. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اصطلاح نظامی ) فن رهبری دسته های نظامی در یک منطقه و آن عبارت از این است که در حدود مأموریت محوله کلیه وسایل خود رابه روی دشمن تمرکز دهند، حتی الامکان از روی غافلگیری دشمن و تأمین قوای خودی. ( فرهنگ فارسی معین ). || تمرین عملیات نظامی. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه مانور در فرهنگ معین

(نُ وْ ) [ فر. ] (اِ. ) اجرای عملیات جنگی به طور نمایشی و تمرینی .

معنی کلمه مانور در فرهنگ عمید

۱. (نظامی ) تمرین عملیات جنگی برای آماده سازی نیروها و نمایش میزان توانایی آنان، رزمایش.
۲. به کارگیری ترفندهای زیرکانه برای انجام رساندن کاری.
۳. [عامیانه، مجاز] خودنمایی کردن.

معنی کلمه مانور در فرهنگ فارسی

کارکرد، حرکت، عملیات جنگی بطریق تمرین و آزمایش
(اسم ) ۱- طریق. تنظیم عمل یک دستگاه . ۲- فن رهبری دسته های نظامی در یک منطقه . توضیح مانور عبارت ازین است که در حدود ماموریت محوله کلی. وسایل خود را بروی دشمن تمرکزدهند حتی الامکان از روی غافل گیری دشمن و تامین قوای خودی . ۳- تمرین عملیات نظامی .

معنی کلمه مانور در ویکی واژه

parata
manovra
اجرای عملیات جنگی به طور نمایشی و تمرینی.

جملاتی از کاربرد کلمه مانور

کشتی شلیک‌کننده اتومات لازم نیست تا هیچ مانور خاصی را برای شلیک این موشک انجام دهد، چراکه اتومات قادر است بعد از شلیک تا ۲۰۰ درجه مسیر خود را تغییر دهد و این به آن معناست که تمام موشک‌های کشتی را می‌توان در یک حمله به سوی یک هدف شلیک کرد. این امر همچنین توانایی واکنش سریع کشتی را بسیار بالا می‌برد چراکه دیگر لازم نیست کشتی جهت خود را برای شلیک موشک تغییر دهد.
کاسه لیسان فروغ مه گروه دیگرند ماهتاب کلبه مانور ادراک است و بس
دریغا عالمی از خود در حجاب و در عمری یک لحظه از شناخت خود قاصر از ایشان چه توقع شاید داشت! ای دوست «عَرَفْتُ رَبّی بِرَّبی» اینجا آن باشد که چنانکه خدا را بخدا توان شناختن، خدا را هم بخدا توان دیدن.«أَرِنی». رنگ غیرت داشت؛ «لَنْ ترانی» گفت: ای موسی تو نه بینی بجهد و کوشش، مرا؛ و مرا تو بخودی خود نتوانی دیدن؛ مرا بمن توانی دیدن. ذوالنون مصری از اینمقام چنین بیان میکند: «رَأیتُ رَبّی بِرَّبی وَلَوْلارَبّی لَما قَدِرْتُ عَلی رَؤْیَةِ رَبِّی». سخن ابوالحسین مانوری اینجا روی نماید که «مارأی رَبّی أحدٌ سِوی رَبّی» گفت: اورا کس ندید مگر که او خود خود را دید: یعنی بجز او، کسی دیگر او را ندید.
کمانوران چو دو گوشه کمان خوارزمی ز جنگ باز پس آیند هر زمان بی مر
فضاپیمای ای‌تی‌وی دارای چهار موتور اصلی و ۲۸ موتور کوچکتر برای مانور و کنترل ارتفاع مداری است. تمامی این واحدهای پیشرانه توسط سیستم‌های ناوبری فضاپیما کنترل می‌شوند تا پروازی کاملاً خودکار را میسر سازند. همچنین، پس از اتصال ای‌تی‌وی به ایستگاه فضایی بین‌المللی، می‌توان از این موتورها برای رانش و اصلاح مدار ایستگاه استفاده کرد.
فرمانورای شرق که فرقِ عدویِ او ساید چو شیشه زیر سُمِ استوارِ اسب
الدروود مانور ۱۲٫۴ کیلومترمربع مساحت و ۸٬۴۴۲ نفر جمعیت دارد و ۱۲۹ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
کمانور ببارید تیر از دو روی سپرور پیاده شده رزمجوی
ویک و اندرسون از محیط‌ها عبور می‌کنند و با استفاده از سلاح‌های گرم و چراغ قوه با دشمنان مبارزه می‌کنند، که دومی را می‌توان برای آسیب‌پذیر کردن دشمنان در برابر حملات سلاح گرم «متمرکز» کرد. تمرکز چراغ قوه باتری آن را خالی می‌کند و بازیکنان برای زنده ماندن باید از مقدار محدودی باتری و مهمات استفاده کنند. هنگامی که دشمنان نزدیک هستند، آلن یا ساگا می‌توانند مانور منحرف کننده انجام دهند.
به میدان کاغذ چه کلکم نهم (مانور) سپاه خود آنگه دهم
بدینجهان نشناسم کمانوری که دهد کمان او را مقدار خم ابرو خم
کمانور سرافراز با زور و فر خدنگی سه پر زد به بند کمر
استان اصفهان دارای ۶۴۹ کیلومتر ّخط اصلی ریلی، ۱۸۷ کیلومتر ّخط فرعی و مانوری، ۶۶ کیلومتر ّخط تجاری و ۳۷ ایستگاه بازوبسته است. استان اصفهان دارای پنج فرودگاه است که و فقط فرودگاه شهید بهشتی کاربرد غیرنظامی و مالکیت عمومی است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کریستال پالاس، باشگاه فوتبال ساندرلند، و باشگاه فوتبال اتون مانور اشاره کرد.
چو تیر از زه بخواهد تافتن سر پدید آید در آهنگ کمانور