مانع شدن

معنی کلمه مانع شدن در لغت نامه دهخدا

مانع شدن. [ ن ِ ش ُ دَ ] ( مص مرکب ) جلوگیری کردن. منع کردن. بازداشتن : هیچ چیز که مانع شود در رفتن راه نبود. ( سفرنامه ناصرخسرو ).
بزرگانی که مانع می شوند ارباب حاجت را
به چوب از آستان خویش می رانند دولت را.صائب.

معنی کلمه مانع شدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) جلوگیری کردن منع کردن : هیچ چیزکه مانع شود در رفتن راه نبود .

معنی کلمه مانع شدن در ویکی واژه

evitare
sbarrare
prevent ,stop

جملاتی از کاربرد کلمه مانع شدن

می‌تواند از دویدن سیل را مانع شدن می کند هر کس عنان‌داری دلِ بی‌تاب را
در ۱۹۳۳ پس از به قدرت رسیدن نازی‌ها، یوزف گوبلز به او پیشنهاد ریاست آکادمی جدید هنر را داد، که او از پذیرفتن آن سر باز زد. او همچنین به مراسم جشن تولد ۶۵ سالگیش که قرار بود برای وی بگیرند نرسید. در عوض او به سوئیس سفر کرد، جایی که او در نزدیکی لوکارنو و در چهارم دسامبر همان سال در لا گوما گیور درگذشت. پس از مرگ وی، حکومت آلمان می‌خواست او را در یکی از کلیساهای جامع دفن کند ولی معدودی از دوستان وی مانع شدند و بدنش قبل از حضور هیئت یک به نمایندگی از دولت ناسیونال سوسیالیست وارد کشور و در کلیسایی کوچک در کنار می‌نوزیو به خاک سپرده شد.
شوروی‌ها تا نوامبر ۱۹۴۲ تهاجم مهم راهبردی جنوبی آلمان را دفع کرده بودند و با وجود ۲٫۵ میلیون تلفات از طرف شوروی، این پیروزی اجازه داد تا برای بیشتر ایام باقیماندهٔ جنگ در جبهه شرقی حالت تهاجمی به خود بگیرند. آلمان تلاش کرد کورسک را محاصره کند اما شوروی‌ها مانع شدند. تا پایان سال ۱۹۴۳، شوروی نیمی از سرزمین‌هایی که آلمان از ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۲ تصرف کرده بود، اشغال کرد. همچنین تولید صنعتی نظامی شوروی از اواخر ۱۹۴۱ تا اوایل ۱۹۴۳ پس از انتقال کارخانه‌ها به سمت شرق و دور از تهاجم و حملات هوایی آلمان به‌طور قابل توجهی افزایش یافت.
چون صف مژگان تواند اشک را مانع شدن؟ خار را سرپنجه با سیلاب کردن مشکل است
فرقهٔ دیگر به بو قانع شدند فرقه‌ای از خوردنش مانع شدند
آزادی آموزش حقی برای والدین است که در آن بتوانند فرزندان خود را مطابق با دیدگاه‌های مذهبی و سایر دیدگاه‌های خود آموزش دهند. این حق همچنین به گروه‌های اجتماعی اجازه می‌دهد تا بتوانند کودکان را بدون مانع شدن حاکمیت دولت بیاموزند.
در جنگ رفت آن صف شکن آمد سپرمانع شدن او جنگ با تیر و کمان کرد و عاشق با سپر
نیست ممکن از روانی اشگ رامانع شدن دارد از بی دست وپایی در گره صد پا گهر