مانتو

مانتو

معنی کلمه مانتو در لغت نامه دهخدا

مانتو. [ ت ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) جامه گشادی که روی لباسهای دیگر پوشند ( زن و مرد ). ( فرهنگ فارسی معین ).
مانتو. ( اِخ ) به ایتالیائی «مانتوا» شهری است به ایتالیا در «لومباردی » که در میان سه دریاچه ای که بوسیله رود «مینسیو» بوجود آمده قرار گرفته شده است. این شهر 65400 تن سکنه و ساختمانهائی از آثار کهن دارد و مرکز تجارت و صنایع است. این شهر در سال 1797م. بوسیله بناپارت اشغال گردید. ( از لاروس ).

معنی کلمه مانتو در فرهنگ معین

(تُ ) [ فر. ] (اِ. ) لباس گشادی که روی لباس های دیگر پوشیده می شود، روپوش .

معنی کلمه مانتو در فرهنگ عمید

۱. نوعی بالاپوش گشاد، بارانی.
۲. لباسی مخصوص خانم ها که بر روی لباس های دیگر پوشیده می شود.

معنی کلمه مانتو در فرهنگ فارسی

شهریست در ایتالیا ناحیه لومباردی . اطراف آن سه دریاچه که بوسیله رود [ مینچیو ] درست شده اند فراگرفته ۶۷٠٠٠ تن سکنه . مرکز بازرگانی . ناپلئون بوناپارت در سال ۱۷۹۷ م . این شهر را فتح کرد .
شنل، بارانی، بالاپوش، جامه گشاد
( اسم ) جام. گشادی که روی لباسهای دیگر پوشند ( زن و مرد ) .

معنی کلمه مانتو در دانشنامه عمومی

مانتو (فیلم ۲۰۱۸). مانتو نام یک فیلم هندی به کارگردانی ناندیتا داس محصول ۲۰۱۸ است. این فیلم برای رقابت در بخش نوعی نگاه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن انتخاب شد.
• نوازالدین صدیقی
• ریشی کاپور
• پارش راوال
• پوراب کهلی
• طاهر رجب باسین
• راسیکا دوگال
• راجشری دشپانده

معنی کلمه مانتو در ویکی واژه

soprabito
لباس گشادی که روی لباس‌های دیگر پوشیده می‌شود، روپوش.

جملاتی از کاربرد کلمه مانتو

آندره ویکتنتیویچ زیگمانتوویچ (روسی: Андрей Викентьевич Зыгмантович؛ متولد ۲ دسامبر ۱۹۶۲) مربی فوتبال بلاروسی و بازیکن سابق است.
زیگمانتوویچ بعداً در ۹ مسابقه برای بلاروس شرکت کرد، نخستین بازی او در ۲۸ اکتبر ۱۹۹۲ با تساوی دوستانه ۱–۱ مقابل اوکراین در مینسک انجام شد.
زیگمانتوویچ نخستین بازی خود را برای اتحاد جماهیر شوروی در ۲۸ مارس ۱۹۸۴ در یک بازی دوستانه با آلمان غربی انجام داد. او در جام جهانی۱۹۹۰ به نمایندگی از شوروی، با به ثمر رساندن گل به کامرون (۴–۰، اگرچه در خروج از مرحله گروهی نهایی)، آخرین بازی بین‌المللی او برای این کشور بود.
مساحت استان مانتووا ۲۳۳۹ کیلومتر مربع است و از ۷۰ کُمونه یا شهر تشکیل شده است. جمعیت کل این استان در سال ۲۰۰۹ برابر با ۴۱۰٬۲۳۱ نفر بوده است.
اوکنوس (یونانی باستان: Ὄκνος) در اسطوره‌شناسی یونانی پسر مانتو و تیبرینوس سیلویوس، از پادشاهی آلبا لونگا بود. او مانتوا‌ی (نام امروزی) را به افتخار مادرش تأسیس کرد.
بر پایه گزارش ۱۳۹۷، پوشاک به ویژه پوشاک زنانه چون لگ، مانتو، چکمه زنانه، جین و... در محله نسبت به محله‌های غربی تهران، بسیار ارزان‌تر بوده‌است و محله برای فروش این پوشاک شناخته شده‌است.
ارو مانتورانتا ورزشکار مرد رشتهٔ اسکی صحرانوردی اهل کشور فنلاند است. وی در بین سال‌های ‎۱۹۶۰ تا ۱۹۶۸ میلادی در مسابقات بازی‌های المپیک زمستانی در مجموع ۷ مدال، شامل ۳ مدال طلا و ۲ نقره و ۲ برنز را کسب کرد.
ویوالدی همچنین با اجرای گران قیمت اپرای خود در ونیز، مانتوآ و وین موفقیت هایی کسب کرد. پس از ملاقات با امپراتور چارلز ششم، ویوالدی به امید حمایت سلطنتی به وین نقل مکان کرد. با این حال، امپراتور بلافاصله پس از ورود ویوالدی درگذشت و خود ویوالدی کمتر از یک سال بعد در فقر درگذشت.
سیامانتو در شهر آکن در ارمنستان غربی زاده شد وی لقب سیامانتو را براساس نام سیامند که از قهرمانان یکی از تصنیف‌های محلی کردی به نام خج و سیامند است برای خود برگزید.
آلک همچنین مترجم منظومهٔ «سیامانتو و خجه زاره» اثر شاعر پرآوازهٔ ارمنی هوهانس شیراز می‌باشد.