مالیه
معنی کلمه مالیه در لغت نامه دهخدا

مالیه

معنی کلمه مالیه در لغت نامه دهخدا

( مآلیه ) مآلیه. [ م َ لی ی َ / ی ِ ] ( از ع ، ص نسبی ) منسوب به مآل. ( ناظم الاطباء ).
- امور مآلیه ؛ چیزهای متعلق به آینده از معاش. ( ناظم الاطباء ).
|| ( مص جعلی ) دارای مآل بودن. ( ناظم الاطباء ).
مالیه. [ لی ی َ / ی ِ ] ( از ع ، ص نسبی ) مؤنث مالی. || ( اِ ) پول و وجه نقد و دولت و ثروت. ( ناظم الاطباء ). وجه نقد و املاک ومستغلات. ثروت. خواسته. ( فرهنگ فارسی معین ) : چون مالیه ایشان خاص دارالخلافه بوده می تواند بودکه آن طایفه را بدین جهت عباسی گویند. ( عالم آرا ).
- مالیه دولت ؛ گنج. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). و رجوع به گنج شود.
|| محصول و ارتفاع ملک. ( ناظم الاطباء ). || مالیات. ( ناظم الاطباء ) : و وجوه مالیه اصناف اصفهان و مدد خرج مهمانان که سه هزار تومان می شود... به تحصیل تابین باشی خود مقررداشته بودند. ( تذکرةالملوک ، ص 29 ). || خالصه. ( ناظم الاطباء ). || دارایی ( وزارت ، اداره ). ( فرهنگ فارسی معین ) :
یک طرف دستبردمالیه
یک طرف گیر و دار نظمیه.بهار.و رجوع به دارایی شود.

معنی کلمه مالیه در فرهنگ معین

(یِّ ) [ ازع . ] ۱ - (ص نسب . ) مؤنث مالی . ۲ - (اِ. ) وجه نقد و املاک و مستغلات .

معنی کلمه مالیه در فرهنگ عمید

۱. مربوط به مال.
۲. (اسم ) [منسوخ] = دارایی
۳. (اسم ) [منسوخ] امور مالی.
۴. (اسم ) [قدیمی] کالا.
۵. (اسم ) [قدیمی] مالیات.

معنی کلمه مالیه در فرهنگ فارسی

منسوب به مال، آنچه مربوط ومنسوب به مال است، دارائی، خواسته، کالا، پول نقد
۱- ( صفت ) مونث مالی .۲- ( اسم ) وجه نقد واملاک ومستغلات ثروت خواسته : چون مالی. ایشان خاص دارالخلافه بوده میتواند بود که آن طایفه را بدین جهت عباسی گویند . ۳- دارایی ( وزارت اداره ) : یک طرف دستبرد مالیه یک طرف گیرودار نظمیه . ( بهار . ۱۱۱ : ۲ )
( م آلیه ) دارای م آل بودن

معنی کلمه مالیه در دانشنامه عمومی

مالیه (کومونه). مالیه ( به ایتالیایی: Maglie ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان لچه واقع شده است.
مالیه ۲۲ کیلومترمربع مساحت و ۱۴٬۸۱۹ نفر جمعیت دارد و ۸۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه مالیه در فرهنگ معین

معنی کلمه مالیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَالِیَهْ: مال من
ریشه کلمه:
مول (۸۶ بار)ه (۳۵۷۶ بار)

معنی کلمه مالیه در ویکی واژه

مؤنث مالی.
وجه نقد و املاک و مستغلات.

جملاتی از کاربرد کلمه مالیه

گرچه در مالیه‌ام حالیه من متأذّی شدم از مالیه من
اقتصاد کلان به مطالعه شاخص‌های تجمعی مثل تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری، درآمد ملی، شاخص قیمت و رابطه متقابل بین بخش‌های مختلف اقتصاد به منظور درک بهتر چگونگی عملکرد اقتصاد می‌پردازد. اقتصاددانان کلان مدل‌های اقتصادی را توسعه می‌بخشند تا ارتباط بین درآمد ملی، تولید، مصرف، بیکاری، تورم، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، تجارت بین‌الملل و مالیه بین‌الملل را توضیح دهند.
ابوالقاسم خان قراگوزلو سرابندی (۱۲۴۵ – ۴ دی ۱۳۰۶ خورشیدی) معروف به ناصرالملک، اولین وزیر مالیه (دارایی) ایران، از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و احمدشاه بود. در دوره اول مجلس شورای ملی وزارت مالیه را بر عهده ‌داشت و در اواخر عمر رئیس ایل قاجار و پیش از رسیدن احمدشاه به سن قانونی نایب‌السلطنهٔ ایران بود و همچنین اولین مترجم ایران و اولین ایرانی و مسلمان در بین کشورهای اسلامی بود که در دانشگاه آکسفورد(کالج بالیول، آکسفورد) تحصیل نمود.
همان سال ۱۲۸۸ به نمایندگی کرمانشاه به مجلس رفت (دوره دوم) و به عنوان منشی انتخاب شد. در مجلس عضو حزب اعتدال بود که اکثریت را در دست داشت. در نهم خرداد ۱۲۹۰ از نمایندگی مجلس استعفا کرد و معاون پارلمانی وزارت مالیه (دارایی) شد. سال بعد با تأسیس ادارهٔ معارف کرمانشاه، نخستین رئیس این اداره شد.
این دوره از نخست‌وزیری قوام با استعفای اعتراض‌آمیز او در پی مخالفت نمایندگان برای تمدید مهلت اختیارات تام وزیر مالیه او، محمد مصدق، پس از ۸ ماه پایان یافت.
آن کس که مقام مستشاری دارد در مالیه اختصاص کاری دارد
اول: دوام فکر و ذکر، و مداومت بر یاد خدا، و تفکر در عجایب صنع و غرایب ملک او و در صفات کمالیه و نعوت جمالیه و جلالیه و در آنچه آماده و مهیا نموده است از نعمای غیر متناهیه در دنیا و آخرت و در آنچه عطا کرده است از وجود جمیع ضروریات و لوازم آن و مناجات با او در خلوت و مواظبت نمودن بر عبادات و طاعات به شرطی که اینها بعد از کم کردن علایق دنیویه و پاک ساختن خانه دل از مشاغل بوده باشد و سعی در پرداختن دل از محبت غیر او، زیر دل، حکم ظرفی دارد و زیاده از یک چیز در آن نمی گنجد «ما جعل الله لرجل من قلبین فی جوفه» یعنی «خدا از برای هیچ کس در اندورن او دو دل قرار نداده است» «قل الله ثم ذرهم» یعنی «بگو خدا، و همه کس را ترک کن».
و هیچ مدرک و ذهنی به کنه آن نمی تواند رسید بلکه هر چه تصور کنند از آن بالاتر است همچنین صفات کمالیه آن و صفات کمالات او از عظمت و جلال و قدرت و کمال و علم و حکمت و غیر اینها غیر متنهای است و از برای آنها حدی و نهایتی نیست و آنچه علم او به آن تعلق گرفته از مخلوقات، نهایتی ندارد.
با زور و وبال تا وزارت کردی بس مال که از مالیه غارت کردی
بدان که عدالت، افضل فضایل و اشرف کمالات است، زیرا که دانستی که آن مستلزم جمیع صفات کمالیه است، بلکه عین آنهاست همچنان که جور که ضد آن است، مستلزم جمیع رذایل، بلکه خود آنهاست و چگونه چنین نباشد، و حال آنکه شناختی که عدالت ملکه ای است حاصل در نفس انسان که به سبب آن قادر می شود بر تعدیل جمیع صفات و افعال، و نگاهداشتن در وسط، و رفع مخالفت و نزاع فیما بین قوای مخالفه انسانیه، به نحوی که اتحاد و مناسبت و یگانگی و الفت میان همه حاصل شود .
برو به مالیه تا آنکه چیزها بینی برو به نظمیه تا آنکه چیزها بینی
المرخ (به عربی: المرخ) یک منطقهٔ مسکونی در بحرین است که در شمالیه (بحرین) واقع شده‌است.
میرزا ابوالقاسم در خانواده‌ای منجم به دنیا آمد و ابتدا ریاضیات و نجوم قدیم خواند. سپس به مدرسه علوم سیاسی رفت و پس از پایان تحصیلاتش به خدمت وزارت امور خارجه درآمد. در سال ۱۳۰۹ که سید حسن تقی‌زاده وزیر مالیه شد، به وزارت مالیه رفت و مدیر کل و معاون اداری آن وزارتخانه شد.
گر علت ورشکستگی می‌خواهی چشمی به قرار بانک با مالیه کن
۱۱. مطالعه‌ای در مالیه عمومی؛ که در سال ۱۹۲۸ از وی به جا ماند.