مالتوس

معنی کلمه مالتوس در لغت نامه دهخدا

مالتوس. ( اِخ ) تامس رابرت. اقتصاددان و کشیش انگلیسی ( 1766-1834م. ) وی نویسنده ٔکتاب «گفتاری درباره منشاء جمعیت » است. عقاید و نظریات خاص وی درباره تکثیر نفوس مایه بحث و گفتگوی بسیاری گردید. مالتوس می گوید اگر از ازدیاد نفوس جلوگیری نشود جمعیت روی زمین به نسبت تصاعد هندسی افزایش می یابد در صورتی که اسباب معیشت و مواد حیاتی به نسبت تصاعد عددی افزایش پیدا می کند. بنابراین برای ازبین بردن عواملی چون جنگ و بیماری و فقر و فساد، جلوگیری از ازدیاد بیش از حد جمعیت امری ضروری است. ( از اعلام وبستر ). در سده نوزدهم مالتوس اقتصادشناس انگلیسی از افزایش سریع جمعیت به وحشت افتاد. مالتوس گمان می برد که ثروت اجتماع و سطح زندگی مردم تابع دو عامل - تعداد جمعیت و مقدار خوراک - است. از این رو افزایش جمعیت را مقدمه کاهش خوراک و پایین آمدن سطح زندگی شمرد و اعلام داشت که جمعیت موافق تصاعد هندسی بالا می رود، در صورتی که توسعه زمینهای فلاحتی بنا برتصاعد عددی صورت می گیرد .( زمینه جامعه شناسی ، اقتباس دکتر آریان پور ص 255 ).

معنی کلمه مالتوس در فرهنگ فارسی

توماس روبرت اقتصاددان انگلیسی ( و. روکری ۱۷۶۶ - ف. ۱۸۳۴ م . ) . وی رساله ای درباره جمعیت انتشار داد و در آن نشان داد که جمعیت کره زمین با تصاعد هندسی افزایش مییابد حال آنکه مواد غذایی مورد نیاز بشری تنها به نسبت تصاعد عددی افزایش مییابد . مالتوس بنابراین ازدیاد جمعیت را خطری برای زندگی و تمدن انسان میداند و معتقد است که جنگ قحطی و بیماریها عواملی هستند که جمعیت زمین را همواره در حدود معین نگهمیدارند .

جملاتی از کاربرد کلمه مالتوس

افزایش ساعات کار کارگران و به کار گماردن خردسالان شرایط نامناسبی در انگلستان به وجود آورده بود. گرچه سطح زندگی مردم در نتیجه بهره‌برداری از فنون جدید بالا رفته بود، تجمع سرمایه و بهره‌برداری انحصاری از آن باعث شد که توزیع درآمدها به طرزی نامساوی صورت گیرد. بدبینی مالتوس به آینده سرمایه‌داری در مکتب کلاسیک در آثار مارکس به شکل جدید احیا شد. بنظر مارکس مکانیسم تحولات اجتماعی و جبر تاریخ مبارزه طبقاتی است که زندگی اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.